شهردار قم:
شهردار قم با انتقاد از بی‌توجهی برخی از مطب‌های قم در بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی، گفت: روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم تولید می‌شود که متأسفانه همه آن دفع می‌شود.
کد خبر: ۲۴۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۴ 17 June 2016
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان نژاد در جلسه شورای اداری استان قم، با اشاره به میزان تولید پسماند در قم اظهار داشت: روزانه 700 تن زباله در قم تولید می‌شود که متأسفانه به علت نبود تکنولوژی تماماً دفن می‌شود و منجر به آلودگی آب، خاک و محیط‌زیست می‌شود.

وی میزان زباله‌های عفونی قم را 8 تن، خاک و نخاله 7500 تن و پسماند سبز را 70 تن دانست و افزود: تفکیک از مبدأ باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود که در این زمینه از سال گذشته به‌صورت منزل‌به‌منزل و در سطح آموزش‌وپرورش اقداماتی انجام‌شده که بیش از 40 هزار نفر آموزش داده‌شده است.

شهردار قم بابیان اینکه با آموزش تفکیک از منزل یک درصد بر میزان بازیافت افزوده‌شده است، تصریح کرد: دفن زباله به دو صورت کارخانه کمپوست یا گرفتن انرژی برق از آن استفاده می‌شود که استفاده از تکنولوژی تولید برق 120 میلیارد تومان هزینه دارد که یک‌سوم آن بر عهده شهرداری است.

وی عنوان کرد: از 8 تن زباله عفونی قم، 6 تن در بیمارستان‌ها و 2 تن توسط پیمانکار از مطب‌ها جمع‌آوری می‌شود که از مجموع 900 مطب شهر، 400 مطب زباله‌های خود را با دیگر زباله‌ها بیرون می‌گذارند که این نیازمند همکاری و هماهنگی آن‌ها برای بی‌خطر سازی زباله‌ها دارد.

سقائیان نژاد به وجود 4 سایت تخلیه زباله ساختمانی در قم اشاره کرد و گفت: به علت ارزانی مصالح بازگرداندن نخاله‌های ساختمانی به چرخه مصرف به‌صرفه نیست و در این زمینه باید آژانس‌های حمل نخاله به وجود آید تا از تخلیه نخاله به‌صورت متفرقه جلوگیری شود.

وی تولید اکسیژن، جذب گازهای سمی، کاهش آلودگی هوا، کاهش دمای هوا، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی صوتی، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا، جذب ذرات معلق و ریز گرد ها، جلوگیری از فرسایش خاک، جذب طیف‌های مضر نوری و پوشش ناهنجاری‌ها ازجمله فواید درخت دانست.

شهردار قم بابیان اینکه 1865 هکتار فضای سبز در استان قم وجود دارد که میانگین سرانه آن براساس تعداد جمعیت 16 متر خواهد شد، خاطرنشان کرد: استاندارد فضای سبز 30 متر است که باید به این مقدار برسیم و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید سالی سه متر بر این سرانه افزوده و 350 هکتار زمین به زیر کشت برود.

وی ادامه داد: برای 1400 هکتار فضای سبز جنگلی و 400 هکتار فضای سبز شهری نیاز به 700 لیتر آب بر ثانیه است که 500 لیتر آن توسط چاه‌های شهرداری و مابقی از آب شرب استفاده می‌شود.

سقائیان نژاد اظهار داشت: هزینه احداث هر هکتار فضای سبز شهری یک میلیارد و 400 میلیون تومان و هر هکتار جنگلی 47 میلیون تومان می‌باشد که هزینه نگهداری آن در فضای سبز شهری 65 میلیون و جنگلی  سه میلیون و 500 هزار تومان است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار