کرکره مغازه را پایین می کشد و با نگاهی حسرت بار و اندوهگین به کسب و کاری که داشت، برای همیشه چراغ مغازه را خاموش می کند، امیدی به ماندن در بازار و توانی نیز برای رقابت ندارد، به جای ماندن و ذره ذره از دست دادن سرمایه اش ترجیح می دهد برای همیشه مهر ابطال بر پروانه کسب و کارش بزند و با بازار خداحافظی کند.
کد خبر: ۲۵۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ 09 July 2016
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روزنامه خراسان شمالی کرکره مغازه را پایین می کشد و با نگاهی حسرت بار و اندوهگین به کسب و کاری که داشت، برای همیشه چراغ مغازه را خاموش می کند، امیدی به ماندن در بازار و توانی نیز برای رقابت ندارد، به جای ماندن و ذره ذره از دست دادن سرمایه اش ترجیح می دهد برای همیشه مهر ابطال بر پروانه کسب و کارش بزند و با بازار خداحافظی کند.
این روزگار بسیاری از کاسبان استان است که با نیت رسیدن به هدف مطلوب اقتصادی، بازاری شده اند و با امید بهتر شدن شرایط، چند صباحی در بازار مانده اند. با آن که تعاملات بین المللی و کاهش تورم روزنه ای از امید را به روی بازاریان استان گشوده است تا رکود دست از سر نبض تپنده اقتصاد استان بردارد، اما نه تنها بازار به رونق نرسیده است که فروشگاه هایی که بدون ظرفیت سنجی و نیاز بازار فعالیت خود را آغاز کرده اند، امروز ناگزیر به ابطال پروانه های کسب خود شده اند.
ابطال پروانه های کسب و کار، بنا به گفته رئیس اتاق اصناف استان، در 3 ماه نخست امسال بیش از سال های گذشته بوده است و به تناسب تعطیل شدن کسب و کارها، از اشتغال در این بخش کاسته شده و خانواده های آن ها نیز متأثر از این تعطیلی، درگیر تبعات منفی بیکاری شده اند.
یکی از فعالان صنف پوشاک که دل پردردی از وضعیت نامناسب بازار دارد، گلایه هایش به رکود حاکم و بلبشوی حذف حریم صنفی ختم نمی شود، او اصل رقابت آزاد را پذیرفته است و ماندن در بازار کنونی را مستلزم داشتن توانایی رقابت می داند.
وی که به گفته خود برای بقای کسب و کار در بازار پرتلاطم استان تلاش های بسیاری می کند و از هر راهی می رود تا منجر به تعطیلی واحد صنفی اش نشود، می گوید: در سال های گذشته به دلیل رانت هایی که به دلیل وجود حریم صنفی وجود داشت، تصمیم گرفته شد، این حریم از صدور پروانه های کسب حذف شود.
وی ادامه می دهد: به همین دلیل در حال حاضر همه می توانند در کنار هم، صنوف یکسانی داشته باشند و به دور از ظرفیت سنجی و نیاز بازار به رقابت بپردازند.
وی با بیان این که کسبه بومی استان این اصل را پذیرفته اند و با هم بازار را اداره می کنند، اظهارمی دارد: مشکل از جایی آغاز شد که برخی فروشگاه های زنجیره ای بدون رعایت اصول حرفه ای و به تعداد زیاد در استان دایر شده و حتی بدون داشتن پروانه کسب های مرتبط در این استان مشغول به کار شده اند.
وی ادامه می دهد: تخفیف های خارج از عرف و بدون نظارت های دقیق، کار را به جایی رساند که هرگز بازاریان استان توان رقابت با این فروشگاه ها را ندارند و به اجبار باید عطای بازار را به لقایش ببخشند و کسب و کار نیمه جان خود را رها کنند.
وی با گلایه از مشکلاتی که همیشه همراه شریان اصلی اقتصاد استان است، عنوان می کند: در تمام ماه های گذشته اجناس را با تخفیف به فروش می رسانیم، اما همچنان از خریدار خبری نیست و ادامه این روند، پایان تلخی را رقم خواهد زد.
یکی از فروشندگان مواد غذایی هم می گوید: اجناس را از کلی فروشی های سطح شهر و برخی بنکداران تهیه می کنم و به دلیل وجود واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده، فروش با تخفیف های ویژه به امری غیر ممکن تبدیل شده است، زیرا این امر به ضرر فروشندگان است.
وی ادامه می دهد: فروشگاه های زنجیره ای به عنوان فروشگاه های بدون واسطه، کالا را ارزان تر از دیگر مغازه ها به فروش می رسانند و با تخفیف های غیرمتعارف به شکل واضح بازار را از دستان دیگر کسبه خارج می کنند و مجبور هستیم پروانه کسب و کار خود را باطل کنیم.
یکی دیگر از فروشندگان، رکود و در نظر نگرفتن ظرفیت استان برای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای را از مشکلات عمده بازار قلمداد می کند و ادامه می دهد: تاکنون بسیاری از کسبه قدیمی، کسب و کار خود را تعطیل کرده و خانه نشین شده اند.
«خطیب» رئیس اتحادیه پوشاک نیز با بیان این که در ماه های نخست سال جاری حدود 30 ابطال پروانه کسب در صنف پوشاک مرکز استان انجام شده است، می گوید: رکود، وضعیت اقتصادی مردم، اجاره مغازه ها و حضور بی ضابطه برخی از فروشگاه های زنجیره ای، از عمده ترین دلایل تعطیلی این فروشگاه هاست.
وی با اشاره به تخفیف هایی که در برخی از این فروشگاه ها اعمال می شود، اظهارمی دارد: تخفیف های موجود جای سؤال دارد که باید به آن ها پرداخته شود.
وی ادامه می دهد: مجوز این فروشگاه ها از مرکز کشور صادر می شود و استان هیچ گونه نظارتی بر صدور مجوزها ندارد.
بنا به گفته مسئولان، شرکت هایی از دیگر استان ها با عنوان فروشگاه های زنجیره ای وارد استان می‌شوند و به جای سوددهی در بازار، سرمایه و ارزش افزوده را از استان خارج و نصیب دیگر استان ها می‌کنند.
در همین رابطه رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی با بیان این که افتتاح فروشگاه های زنجیره ای در استان بدون ظرفیت سنجی انجام شده است، می‌گوید: خراسان شمالی استان نوپایی است و ظرفیت های محدود و خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
«اسدی» با بیان این که ابطال پروانه کسب نسبت به سال های گذشته زیاد شده است، اظهارمی دارد: با تعطیل شدن واحدهای صنفی به تعداد بیکاران استان افزوده می شود.
وی عنوان می کند، بیشترین ابطال ها در صنوف مواد غذایی و پوشاک بوده است، به نحوی که از ابتدای سال تاکنون 210 واحد صنفی پروانه کسب خود را باطل کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار