جوابیه موسسه رازی نه تنها پاسخی به پرسش تابناک البرز نبود، بلکه آن را نیز تایید می‌کند و باید گفت آفتاب آمد نشان آفتاب.
کد خبر: ۲۵۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 13 July 2016
به دنبال طرح سوالی از سوی تابناک البرز در مورد نحوه عملکرد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، روابط عمومی این موسسه جوابیه‌ای را برای ما ارسال کرده که در حقیقت تایید دوباره گزارش تابناک البرز است.

متن جوابیه به این شرح است:‌

بسمه تعالی

سرپرست محترم پایگاه خبری تابناک البرز

سلام علیکم؛

با احترام بازگشت به خبر منتشر شده مورخ 20/4/95 با عنوان "اعتراف عجیب رئیس موسسه سرم سازی رازی/ ده ها سال سرمایه های کشور را دور می ریختیم" بدینوسیله توضیح لازم مربوط به مطلب یاد شده ارسال می گردد.
خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید در اسرع وقت مطلب پیوست جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحه یا در صفحه اصلی آن خبرگزاری وزین عینا با تیتر و متن ارسالی درج و منتشر شود.
از همکاری جنابعالی متشکرم.

مصطفی بابایی

رئیس اداره روابط عمومی

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

رونوشت: سردبیر محترم سایت خبری وزین تابناک جهت استحضار

- انجام مطالعات و آزمایشات پایداری محصولات، براساس دستور العمل های GMP که توسط سازمان جهانی بهداشت به تمام کشورهای عضو ابلاغ شده است. براین اساس، باتوجه به تکالیف فصل 17 این دستورالعمل، مستند به بندهای 23، 24، 25 و 26 ، این شرکت ها در صورت تغییر در مواد اولیه، فرآیندهای تولید، بسته بندی و مانند آن، موظف و مکلف هستند مطالعات پایداری محصولات تمام شده خود را تکرار کنند.

- موسسه رازی نیز بر مبنای این تکلیف پس از انجام مطالعات پایداری روی تعدادی از واکسن های خود، به نتایج بسیار خوبی مبنی بر افزایش عمر قفسه ای (تاریخ انقضا) و شرایط نگهداری محصولات تمام شده، دست یافته که این نتایج برای تایید به سازمان ناظر ملی ایران که وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محترم دامپزشکی می باشند، ارسال شده است.

پاسخ تابناک البرز:

1 – از اینکه پس از مدت‌ها فعالیت تابناک در استان البرز، عدم پاسخگویی به تلفن از سوی مدیران موسسه رازی و عدم دعوت از خبرنگار تابناک برای شرکت در نشست‌های خبری، بالاخره نشانه‌ای از توجه به این رسانه از سوی مدیران موسسه فوق دریافت کردیم، خوشحال هستیم. زیرا پیش از این تصورمان بر این بود که مدیران موسسه رازی به ویژه روابط عمومی آن، اساسا اطلاعی از فعالیت تابناک در استان البرز ندارند.

2 – گزارش فوق به طور کامل از خبرگزاری جمهوری اسلامی نقل شده و تنها یک پرسش در انتهای گزارش از سوی تابناک البرز مطرح گردیده و اگر اعتراض به متن گزارش است، باید برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ارسال شود.

3 – اگر انتقاد به پرسشی تابناک بوده که این امر برای ما طبیعی است. زیرا احساس می‌کنیم رویکرد نقادانه و پرسشگری تابناک البرز موجب شده مدیران موسسه رازی و به ویژه روابط عمومی این موسسه تاکنون خبرنگار ما را به جلسات خود راه نداده‌ و از این رسانه برای حضور در نشست‌های خبری دعوت نمی‌کنند.

4 – در بخشی از گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از آقای حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی آمده است: آزمایشات پایداری در گذشته با تکنولوژهای دیگری انجام می شد که اکنون این تکنولوژی ارتقاء یافته که نشان دهنده قدرت پایداری بیشتر محصولات است و این امر نشان دهنده این است که قبل از این میزان زیادی از واکسن های تولیدی که هزینه ی زیادی صرف تولید آن ها می شد، دور ریخته می شد در حالیکه قابلیت مصرف داشته اند.
در ادامه ایشان گفته‌اند: "
یکی از مهمترین این آزمایش ها بر روی واکسن فلج اطفال انجام شد که قبل از این تاریخ مصرف آن از زمان بازشدن واکسن تا مصرف فقط هشت ساعت قید شده بود در حالیکه با آزمایشات انجام شده مشخص شد این واکسن حتی پس از بازشدن در یخچال تا 60 روز قابلیت نگهداری دارد. این واکسن که بیش از 30 سال از تولید آن می گذرد و هزینه ی بسیاری در تولید آن صرف می شد و مراحل تولید این واکسن بین 4-2 سال زمان می برد و برای تضمین کیفیت آن باید آزمایشات زیادی بر روی موجود زنده (میمون) انجام شود که با محاسباتی ساده می توان دید که در طی این سال ها چه هزینه ی زیادی بر کشور تحمیل شده و اسراف شده است. تاکنون بیش از 50 درصد واکسن فلج اطفال که با این مشقت تهیه می شده دور ریخته شده است در حالیکه می توان آن را به راحتی نگهداری کرد!"
خبرنگار تابناک البرز پس از مطالعه این مطلب در گزارش خود آورده است: "
حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه طی ده‌ها سال فعالیت این مرکز، هیچ کس پی به این موضوع نبرده و جلوی هدر رفتن میلیاردها دلار سرمایه کشور و آسیب جدی به بیت‌المال نشده بود؟ مگر می‌شود تاریخ مصرف 12 ماه قید شود، اما پس از بیست و حتی سی سال مشخص شود که نه خیر تاریخ اصلی 18 ماه است؟"

5 – در جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی باز هم به این پرسش پاسخ داده نشده و تنها تاکید شده است که " انجام مطالعات و آزمایشات پایداری محصولات، براساس دستور العمل های GMP که توسط سازمان جهانی بهداشت به تمام کشورهای عضو ابلاغ شده است. براین اساس، باتوجه به تکالیف فصل 17 این دستورالعمل، مستند به بندهای 23، 24، 25 و 26 ، این شرکت ها در صورت تغییر در مواد اولیه، فرآیندهای تولید، بسته بندی و مانند آن، موظف و مکلف هستند مطالعات پایداری محصولات تمام شده خود را تکرار کنند."

اگر منظور روابط عمومی موسسه فوق این است که با "تغییر مواد اولیه، فرایند تولید و بسته بندی و مانند آن" عمر محصولات افزایش یافته است که دیگر دستاورد مهمی محسوب نمی‌شود و آنطور که خبرگزاری جمهوری اسلامی تیتر زده " دستیابی موسسه رازی به دستاوردی بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی" نیست و چرا آقای کهرام می‌گوید: " می توان دید که در طی این سال ها چه هزینه زیادی بر کشور تحمیل شده و اسراف شده است؟"
چرا که اگر تغییر در مواد اولیه و ... ایجاد شده، به طور طبیعی عمر محصولات نیز تغییر می‌کند و ربطی به گذشته ندارد و نباید گفت در این سال‌ها هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شده و اسراف شده است.
اگر تغییری نیز در این حوزه ایجاد نشده، باز هم پرسش خود را تکرار می‌کنیم که پس چرا در همه این سال‌ها و به گفته شما سی سال قبل این آزمایشات را انجام نمی‌دادید تا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل نشود؟

6 – جوابیه موسسه رازی نه تنها پاسخی به پرسش تابناک البرز نبود، بلکه آن را نیز تایید می‌کند و باید گفت آفتاب آمد نشان آفتاب.

7 – تابناک البرز در حال تهیه گزارشی از عملکرد موسسه رازی و پرونده‌های موجود در این زمینه است که به زودی این گزارش تکمیل و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
با تشکر از تلاش ارزشمند و انقلابی تابناک البرز امیدوارم به قول بند آخر ( 7 ) عمل نمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار