معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاع و آگاهی مردم، نقش موثری در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی به عهده دارد.
کد خبر: ۲۶۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 19 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین، محمدحسن نادری روز سه شنبه به مناسبت هفته بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سازمان در قالب طرح های مشاوره ژنتیک، خدمات لازم را در این زمینه به زوج های جوان ارائه می دهد.
وی سازمان بهزیستی را یکی از متولیان اصلی مشاوره ژنتیک در کشور دانست و ادامه داد: هدف اصلی انجام چنین مشاوره هایی، جلوگیری از تولد نوزاد معلول و در نتیجه تحمیل بار سنگین اقتصادی ناشی از آن به خانواده و جامعه است.
وی، ترس از تقبل هزینه های کلان آزمایش های ژنتیک را دلیل اصلی هراس خانواده ها از روی آوردن به این مشاوره ها عنوان و تاکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند که تمام مشاوره های ژنتیک به انجام آزمایش ژنتیک منجر نمی شوند.
به گفته وی، حتی اگر مشاوره ای به انجام آزمایش نیز منجر شود، باید هزینه این آزمایش را با هزینه تولد یک نوزاد معلول و بار سنگین اقتصادی وارده از آن به خانواده و جامعه مقایسه کرد که در صورت انجام ندادن این آزمایش ها با تولد نوزاد معلول به خانواده ها و جامعه تحمیل می شود.
این مسئول اضافه کرد: افراد، زوج ها یا خانواده هایی از مشاوره ژنتیک استفاده می کنند که نگرانی از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی، ازدواج فامیلی، سابقه عقب ماندگی ذهنی در خانواده یا بستگان نزدیک، نقص های متعدد مادرزادی ، کوتولگی و اختلال رشد دارند.
وی، سابقه اختلال های سوخت و ساز مواد در افراد خانواده مانند بیماری فنیل کتونوری، شکل و قیافه غیرطبیعی، ناشنوایی، ابهام تناسلی، اختلال در بلوغ، نازایی، سقط های مکرر، مرده زایی، حاملگی در سن بیش از 35 سال، رویارویی با عوامل محیطی ناهنجاری زا در دوران بارداری مانند اشعه، دارو، مواد شیمیایی، زنان بارداری که نتیجه سونوگرافی یا غربالگری و آزمایش قبل از تولد در آنان افزایش خطر نقص یا عوارض را نشان می دهد را از دیگر موارد مورد نیاز در استفاده از مشاوره ژنتیک اعلام کرد.
نادری، سرطان، دیابت، بیماری های قلبی، کسب اطمینان از ناقل بودن یک بیماری ژنتیکی شایع و اختلال های عصبی، عضلانی و تشخیص، تقاضا و احساس نیاز فرد برای انجام مشاوره را از دیگر گزینه های ضروری برای انجام مشاوره ژنتیک عنوان کرد.
وی بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک را قبل از ازدواج دانست و افزود: البته قبل از بارداری، در دوران بارداری و پس از تولد نخستین فرزند ناهنجار هم می توان برای انجام مشاوره ژنتیک مراجعه کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اختلال های ژنتیکی راه حل درمان نداشته و باید پیشگیری شود، یکی از کارهای شاخص صورت گرفته در سال جاری تشکیل کمپین آگاه سازی ژنتیک این طرح به منظور افزایش حساسیت مردم در خصوص خدمات ژنتیک اجرا می شود.
به گفته وی، سال گذشته 193 مراجعه کننده به مراکز دولتی و دو هزار و 60 به مراکز دولتی درخواست مشاوره ژنتیک دادند.
وی با اشاره به اینکه بیماری های ژنتیکی تنها در 6 ماه نخست تولد ظاهر نمی شوند، اضافه کرد: بعضی بیماری ها در 5 تا 6 سالگی، دوران بلوغ، اوایل دهه دوم و سوم زندگی، میان سالی و سالمندی خود را نشان می دهند که به همین دلیل باید همه زوج ها قبل از ازدواج برای انجام آزمایش های ژنتیک اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار