مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان:
یکی از موفقیت ها در حوزه مقابله با ریزگردها اتمام مطالعات شناسایی کانون های داخلی ریزگردها بوده است که در مراتع، مزارع، اراضی بدون پوشش گیاهی و تالاب های خوزستان بوده است.
کد خبر: ۲۶۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸ 27 July 2016
در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با گرد و غبار که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز تشکیل شده بود رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان با تشریح اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا در طی چند ماهه اخیر در خوزستان انجام گرفته است اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در طی 5 ماهه گذشته تصویب طرح علاج بخشی کیفی رودخانه کارون با اعتباری بالغ بر 7800 میلیارد تومان در شورای عالی آب استان خوزستان می باشد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان تخصیص ردیف اعتباری ویژه در قانون بودجه 95 برای رودخانه کارون بود که خوشبختانه این رویداد مهم به وقوع پیوست 100 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد.

لاهیجان زاده افزود: اقدامات اساسی که در حوزه کاهش آلودگی هوا در طول چندین ماه انجام گرفت گاز سوز شدن همه واحدهای نیروگاه رامین بود. پیش از این تمامی واحدها نیروگاه رامین از سوخت مازت استفاده می کرند که این نیروگاه یکی از منابع آلوده کننده شهر اهواز به شمار می آمد. 

وی در ادامه تصریح کر:د از اسفند 93 تا تیر پارسال 258 میلیون لیتر مازوت در این نیروگاه مصرف شده که از فروردین امسال تاکنون میزان مصرف این سوخت فسیلی در این نیروگاه به صفر رسیده است.
وی با اشاره به توزیع بنزین یورو4 و گازوئیل یورو4 در خوزستان اظهار کرد: از آبان 94 تا فروردین امسال 139 میلیون لیتر سوخت یورو4 در شهرستان های اهواز، باوی و کارون و از تیر ماه امسال در شهرستان آبادان 550هزار لیتر سوخت یورو 4 توزیع شده است. همچنین از امسال به صورت ماهانه 9.6 میلیون لیتر از این نوع بنزین در شهرهای آبادان، 2.3 میلیون لیتر در شهرستان خرمشهر و 4 میلیون لیتر در شادگان توزیع شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان در خصوص توزیع گازوئیل یورو4 گفت: 167 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در طول چند ماهه اخیر در استان خوزستان توزیع صورت گرفته است.

لاهیجان زاده واحد فرآورش جفیر را از دیگر منابع آلاینده اهواز عنوان کرد و افزود: اکنون 60 درصد آلودگی این واحد برطرف شده است و توقف آلودگی در آن از تعهدات وزات نفت است.

وی اذعان کرد: یکی از موفقیت ها در حوزه مقابله با ریزگردها اتمام مطالعات شناسایی کانون های داخلی ریزگردها بوده است که در مراتع، مزارع، اراضی بدون پوشش گیاهی و تالاب های خوزستان بوده است.

به گفته وی، از آبان تا اسفند پارسال 605 هکتار بیابان زدایی در قالب مصوبه دولت اجرا شده و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز در حال اجرای بخشی از بیابان زدایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عارضه تنگی نفس که در زمان بارندگی پائیزی در خوزستان اتفاق می افتد اظهار کرد: سه طرح تحقیقاتی در دانشگاه شهید چمران پیشنهاد شده که بر همین اساس هرس نوعی گیاه که احتمال دارد عامل این عارضه باشد به شهرداری ها ابلاغ شده است.

وی افزود: مطالعاتی نیز در همین راستا توسط دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده است و تعدادی دستگاه های پایش آلودگی در حال نصب هستند.

لاهیجان زاده خواستاردر ادامه در خصوص تامین اعتبار مصوبه دولت در سال 93 برای مقابله با گرد و غبار گفت: تمدید این مصوبه در سال های 95 و 96 در دستور کار دولت قرار گیرد. 

وی از آبگیری 60 درصدی هورالعظیم خبر داد و افزود: با توجه به بارندگی های خوب امسال و با همکاری سازمان آب و برق و شرکت نفت، آبگیری هورالعظیم انجام شده است.

لاهیجان زاده اظهارکرد: 296 میلیون مترمکعب در نیمه دوم پارسال و 535 میلیون مترمکعب در چهار ماه نخست امسال آب وارد هورالعظیم شده است.

وی اضافه کرد: حوضچه شماره 3 تالاب هورالعظیم که پیش از این برای استخراج نفت خشک شده بود اکنون آبگیری شده است.

وی همچنین خواستار پیگیری مصوبات شورای عالی آب درباره سد گتوند شد و افزود: مکان یابی حوضچه های تبخیری در طرح علاج بخشی انجام نشده است.

لاهیجان زاده بازنگری طرح جامع آلودگی هوا، منشاءیابی ریزگردها، بررسی منابع آلاینده شوری در سد گتوند، بررسی منابع شوری کیفیت آب آلاینده های فلزات سنگین و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای در رودخانه های کارون و دز را از دیگر مطالعات انجام شده عنوان کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار