معاون محیط‌زیست گلستان مطرح کرد؛
بیش از یک دهه است که احداث جاده علی‌آبادکتول به شاهرود موسوم به جاده جنگل ابر موضوع مورد مناقشه بین موافقان و مخالفان است تا جایی که تکمیل این پروژه در دولت نهم و دهم در دو استان سمنان و گلستان پنج مصوبه داشت.
کد خبر: ۲۷۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 09 August 2016
 معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان معتقد است اعلام منطقه حفاظت‌شده ابر صرف نظر از مرز بندی سیاسی، به نفع استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول است.
  بیش از یک دهه است که احداث جاده علی‌آبادکتول به شاهرود موسوم به جاده جنگل ابر موضوع مورد مناقشه بین موافقان و مخالفان است تا جایی که تکمیل این پروژه در دولت نهم و دهم در دو استان سمنان و گلستان پنج مصوبه داشت.

در نهایت در دی‌ماه ۹۳ و بازدید فراکسیون محیط‌زیست مجلس، اعلام رأی منفی پورموذن رئیس این فراکسیون خط قرمزی بود بر تمام تلاش‌های صورت گرفته برای اتمام این پروژه، پروژه‌ای که موافقان آن معتقد بودند تنها حدود ۵ کیلومتر از راه روستایی شیرین‌آباد در استان گلستان نیازمند تعریض و آسفالت است ولی مخالفان تخریب های گسترده منطقه بکر ابر، ویلاسازی و مشکلات محیط زیستی که با احداث جاده آنجا را تهدید می کرد دلیل مخالفت خود اعلام می کردند.



با اعلام نظر فراکسیون محیط‌زیست این پروژه برای همیشه منتفی است که سال گذشته در سفر دکتر روحانی به استان سمنان تحرکات جدیدی برای احداث جاده زرین گل به شاهرود آغاز شد. اما در این سفر ابر به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد تا پایانی باشد برای همه نگرانی ها.

اما از حدود یک سال و نیم گذشته پروژه انتقال آب از سرچشمه‌های زرین گل به سمنان و تخریب پنج هکتار از جنگل‌های هیرکانی در ارتفاعات شهرستان علی‌آبادکتول به موضوع جدید مورد مناقشه بین دو استان قرار گرفت و با شکایت محیط‌زیست گلستان با دستور وزیر نیرو پروژه انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به شاهرود متوقف و با ازسرگیری دوباره فعالیت در روزهای پایانی تیرماه با ورود دادستان شهرستان علی‌آبادکتول لوله‌های انتقال آب از سرچشمه‌های گلستان پلمب شد.



هرچند انتظار می رفت با اعلام منطقه حفاظت‌شده ابر، تمام مناقشات در خصوص جاده ابر و انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان پایان پذیرد اما این اتفاق رخ نداد. پس از آن اعلام شد که مدیریت منطقه حفاظت‌شده ابر واگذار می شود و این امر دغدغه‌هایی را برای مردم استان گلستان به وجود آورد. بررسی صحت‌ این خبر بهانه‌ای شد تا خبرگزاری مهر با سید مجتبی حسینی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان به گفتگو بنشیند.

*توضیح بفرمایید چه زمانی ابر به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد؟

سال گذشته در سفر دکتر روحانی به سمنان جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد و مأموریت مشخص کردن محدوده آن به استانداری سمنان و محیط‌زیست محول شد. درواقع این اتفاق بعد از پیگیری‌ها در خصوص تکمیل جاده زرین گل به شاهرود صورت گرفت تا عملاً با اعلام منطقه حفاظت‌شده ابر برای احداث جاده در این مسیر عقب‌نشینی شود.

*این روزها شایعاتی در خصوص واگذاری مدیریت منطقه حفاظت‌شده به استان سمنان در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی منتشرشده آیا این خبر صحت دارد؟

من چنین خبری را نشنیده‌ام و در سایت رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز خبری در این خصوص منتشرنشده است. تا حدود یک ماه قبل هنوز محدوده منطقه حفاظت‌شده ابر مشخص نبود؛ هرچند محدوده ابلاغ نشده بود اما محدوده‌ای که استان سمنان پیش‌بینی کرده بود بیشتر مرتعی و تپه‌ماهوری بود و محدوده جنگلی در استان گلستان واقع است.


* آیا درواقع آنچه امروز جنگل ابر نامیده می‌شود محدوده جنگل‌های هیرکانی در ارتفاعات شهرستان علی‌آبادکتول در دهنه زرین گل و روستاهای شیرین‌آباد و سیاه رودبار در استان گلستان است که ازنظر محدوده سیاسی در استان گلستان واقع‌شده است؟

بله اصلاً به همین دلیل محیط‌زیست گلستان مکاتبه‌ای با سازمان مرکزی داشت و با استناد به اینکه بخش عمده جنگلی در استان گلستان واقع‌شده خواستار تحت پوشش قرار گرفتن جنگل در منطقه حفاظت‌شده ابر شده و پیشنهاد دادیم مانند منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی که در محدوده چند استان قرار دارد و هر یک از استان‌ها محدوده خودشان را حفاظت می‌کنند؛ مدیریت منطقه حفاظت‌شده ابر هم به هر دو استان سمنان و گلستان واگذار شود. درواقع با این پیشنهاد هر یک از دو استان محدوده سیاسی خود را حفاظت می‌کنند که البته این پیشنهاد موافقان و مخالفینی هم داشت.

*آیا این موضوع بررسی و نتیجه آن اعلام شد؟

حدود یک ماه قبل ما مجدد پیگیر شده که محدوده منطقه حفاظت‌شده ابر رسماً به سازمان حفاظت از محیط‌زیست گلستان اعلام‌نشده است. این‌که گفته می‌شود مدیریت منطقه حفاظت‌شده ابر به استان سمنان واگذارشده تاکنون تائیدی‌ای از سازمان در این خصوص نداشته‌ایم و اگر هم این خبر صحت داشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد.



* به نظر می‌رسد مردم استان گلستان بیش از هر چیز نگران موضوع انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان هستند، که با واگذاری مدیریت منطقه حفاظت‌شده ابر به سمنان، پیگیری‌ها برای بازگشت آب سرچشمه‌های زرین گل به گلستان بی‌نتیجه بماند؟

جای نگرانی وجود ندارد. هم‌اکنون هم مدیریت منطقه جنگلی دهنه زرین گل در محدوده شیرین‌آباد و سیاه رودبار در علی‌آبادکتول با سمنان است اما ما در برابر انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان سکوت نکردیم.

اگر محدوده جنگلی دهنه زرین گل در مرز دو استان سمنان و گلستان که در محدوده سیاسی استان گلستان واقع‌شده ارتقاء درجه پیداکرده و به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شود، به نفع گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول است.

*چطور؟ بیشتر توضیح می‌دهید؟

در صورت تحقق این امر، محیط‌زیست قائم‌مقام بوده و در این حوزه مسئولیت مستقیم بر پهنه خواهد داشت و محیط‌زیست گلستان می‌تواند وارد عمل شود و دیگر نمی‌توانند بگویند این منطقه خارج از محدوده چهارگانه محیط‌زیست است و شما اجازه ورود به مباحث آن را ندارید.

فقط با این اتفاق یک مشکل جزئی رخ می‌دهد و آن اینکه کلیه گشت و پایش ها از سوی ما انجام‌شده و محیط‌زیست گلستان پرونده قضایی متخلفان را شکل می‌دهد اما محیط‌زیست سمنان باید آن را پیگیری کند.

*پس چرا تاکنون این موضوع قطعی نشده است؟

محدوده منطقه حفاظت‌شده ابر باید تاکنون از سوی استانداری سمنان تعیین تکلیف می‌شد اما تا جایی که ما اطلاع داریم این اتفاق نیفتاده، ضمن اینکه قرار بود بعد از مشخص‌شده محدوده جلسه مشترک با حضور مدیران حفاظت از محیط‌زیست سمنان و گلستان برگزار شود و ما نیز نظرات خود را اعلام کنیم و سپس این موضوع برای تصویب به شورای عالی رفته و سپس روزنامه رسمی شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

*توضیحی دیگر در این خصوص باقی‌مانده؟

خیر. یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم تصویب منطقه حفاظت‌شده ابر در شورای عالی و روزنامه رسمی شدن آن به نفع استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول است و امیدواریم به‌زودی این اتفاق انجام شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار