معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: بیش از 15 کیلومتر روشنایی از راه‌های این استان به مناسبت هفته دولت افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 22 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، جواد حق‌لطفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به علایم جاده‌ای در استان قزوین و وضعیت راه‌ها اظهار کرد: نگهداری راه‌های این استان به عنوان مؤلفه اساسی در توسعه پایدار و متوازن، یکی از اصلی‌ترین موضوعات قابل طرح در اعتبارات ملی و استانی است.

وی افزود: مسؤولان محلی با تخصیص اعتبارات لازم به حوزه راه‌ها با توجه به اختیارات خود می‌توانند زمینه‌ساز افزایش سطح کمی و کیفی خدمات ارائه شده باشند.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه داد: این استان در حال حاضر دارای 6 هزار و 676 کیلومتر از انواع راه‌ها با 11 هزار و 779 کیلومتر راه همسنگ است.

حق‌لطفی بیان کرد: استان قزوین نسبت به سایر مناطق در کشور دارای شرایط مطلوبی به لحاظ کمیت و کیفیت راه بوده چراکه در میزان طول آزادراه و بزرگراه دارای رتبه سوم کشور و به لحاظ میزان آسفالت راه‌های روستایی نیز از متوسط سطح کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: از بین راه‌های استان قزوین، 2 هزار و 500 کیلومتر از راه‌ها نیازمند خط کشی دائمی بوده که با احتساب قیمت‌های جاری رقمی بالغ بر 30 میلیارد ریال را شامل می‌شود.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: مجموع اعتبار تخصیص یافته بدین منظور از منابع ملی و استانی تنها 20 میلیارد ریال است.

حق‌لطفی بیان کرد: استان قزوین با دارا بودن 220 کیلومتر روشنایی جزو استان‌های پیشرو در کشور محسوب شده و رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بدون احتساب هزینه برق‌رسانی، راه‌اندازی هر کیلومتر روشنایی نیازمند صرف هزینه‌ای بالغ بر 1500 میلیون ریال است.

معاون راهداری اداره‌کل اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: بهای برق مصرفی روشنایی راه‌ها از سوی شرکت توزیع نیروی برق این استان به صورت تقریبی 65 میلیارد ریال اعلام شده که این اداره‌کل فاقد هرگونه ردیف اعتباری ملی و استانی به منظور تسویه بدهی یاد شده است.

حق‌لطفی بیان کرد: در سال گذشته 20 کیلومتر از راه‌های استان قزوین به علائم روشنایی تجهیز شده است و در هفته دولت هم بیش از 15 کیلومتر دیگر از طول راه‌ها، مجهز به سیستم روشنایی می‌شود.

وی اظهار کرد: براساس برآوردهای به عمل آمده ارزش تقریبی علائم موجود در حوزه استحفاظی راه‌های استان قزوین 220 میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون راهداری اداره‌کل اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: متأسفانه تابلوها و علائم موجود در راه‌ها دائما مورد تصادف و سرقت قرار گرفته و نیازمند رسیدگی و بهسازی همیشگی است.

حق‌لطفی گفت: سالانه 10 میلیارد ریال بابت خرید و نصب تابلوهای جدید با هدف ارتقای ایمنی محورهای استان قزوین هزینه می‌شود که با توجه به حجم عملیات و گستردگی طول راه‌ها، امکان پوشش تمام راه‌های حوزه استحفاظی وجود ندارد.

وی خاطر‌نشان کرد: مطابق استانداردهای بین‌المللی هر سال باید 4 تا 6 درصد ارزش راه‌ها به قیمت تمام شده همان سال صرف نگه‌داری آن‌ها شود تا به این ترتیب همواره بتوان شاهد بستری مناسب برای تردد بود.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: با توجه به موقعیت راه‌های این استان در راستای نگه‌داری و ایمن‌سازی مطلوب هر کیلومتر راه همسنگ، حداقل 10 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

حق‌لطفی با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداری از راه‌ها به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای برای کشور بیان کرد: موضوع نگهداری از راه‌ها به عنوان مؤلفه اساسی در توسعه پایدار و متوازن استان قزوین یکی از اصلی‌ترین موضوعات قابل طرح در اعتبارات ملی و استانی است.

وی بیان کرد: با توجه به منابع محدود اعتباری کشور در سال‌های گذشته رقمی کمتر از 10 درصد اعتبار مورد نیاز تاکنون به بخش نگهداری راه تخصیص یافته است.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین تشریح کرد: ارتقای سطح ایمنی راه‌های این استان، نگرش و توجه ویژه مسؤولان شهرستان، استانی و کشوری در نحوه تأمین بودجه‌های عمرانی را می‌طلبد که امید است با این همدلی و همراهی شاهد افزایش هرچه بیشتر سطح کمی و کیفی خدمات ارائه شده در حوزه راه‌های استان قزوین باشیم.

حق‌لطفی یادآور شد: طی سال جاری با پیگیری‌ها و مکاتبات مکرری که از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین شد امیدواریم توزیع اعتبارات حوزه راهداری از سوی این اداره‌کل به نحو مطلوبی مدیریت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار