کد خبر: ۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹ 04 February 2015

امروزه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، لزوم گسترش شبکه حمل و نقل عمومی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هرروز چند صد هزار نفر درکرج از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده می‌کنند. با توجه به این که امکان خدمات‌رسانی برخی سیستم‌های حمل و نقل عمومی پیشرفته مانند قطار شهری درهمه نقاط کرج وجود ندارد، تمرکز مردم به استفاده از اتوبوس وتاکسی معطوف شده است. هرچند استفاده از اتوبوس مختص گروه ویا قشرخاصی نیست و اکثرمردم در هرطبقه و سطح مالی که باشند لااقل یک باردر ماه گذرشان به ایستگاه‌های اتوبوس می‌افتد، ولی نمی‌توان انکارکرد که اتوبوس سواری برای کسانی که درآمد بالایی ندارند به صرفه‌تر از رفت وآمد با تاکسی است. به جز اقتصادی‌تر بودن، استفاده ازاتوبوس درساعت‌هایی که کلاف ترافیکی کرج به طرز غیرقابل باوری به خود می‌پیچد نیز عقلانی‌ترین راه برای به موقع رسیدن به مقصد به شمارمی‌آید. درکنار علاقه روزافزون مردم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مسئولان نیز بارها بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان ازاین شبکه توصیه کرده‌اند وسعی دارند شرایطی ایجاد کنند تا مردم کمتراز خودروهای شخصی خود استفاده کنند. بدیهی است کاهش تعداد خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشین‌ها نقش قابل توجهی درکاهش معضل ترافیک کلانشهر کرج و کاهش آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد خواهد داشت. اما سوال مهم این است که کیفیت وکمیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور خاص، سازمان اتوبوسرانی کرج تا چه اندازه برای ترغیب مردم به استفاده ازاین سیستم موفق عمل می‌کند و مردم به این سازمان چه نمره‌ای می‌دهند؟
افراد مسن از نشستن بر لبه جدول و انتظار کشیدن برای رسیدن اتوبوس رنج می‌برند
عصمت باقری، درخصوص وضعیت اتوبوس‌های کرج می‌گوید: با اندکی گشت و گذار در سطح شهر متوجه می‌شوید که وضعیت بسیاری ازایستگاه‌های اتوبوس کرج استاندارد نیست .
وی افزود: حتی در برخی ایستگاه‌های مهم و پر جمعیت نیز شاهد صف‌های طولانی انتظار هستیم و به دلیل این که بسیاری ازاین ایستگاهها مکانیزه نیستند مردم  ناچارهستند تا رسیدن اتوبوس بایستند ویا بر روی جداول کنار خیابان بنشینند.
این شهروند کرجی ادامه داد: بدیهی است ایستادن و حتی نشستن بر لبه جدول برای پیر‌مرد و پیر‌زن‌هایی که چند دهه از عمرشان سپری شده و احیانا از درد مفاصل رنج می‌برند، کارساده‌ای نیست .
وی از نامشخص بودن زمان دقیق رسیدن اتوبوس به ایستگاه به عنوان یکی  دیگر مشکلات اتوبوس سواران نام برد و گفت: کسانی که با اتوبوس رفت و آمد می‌کنند نمی‌توانند زمان دقیقی برای رسیدن به مقصد مشخص کنند؛ چراکه اتوبوسها غالبا از یک رب تا نیم ساعت دیرتر از زمان مقرر به ایستگاه می‌رسند و در طول مسیر هم گاه خارج ازایستگاه نگه می‌دارند و برای گرفتن پول مسافران هم وقت زیادی تلف می‌کنند.
باقری با گلایه ازکمی تعداد ایستگاههای اتوبوس دربرخی مناطق کرج نیز افزود: در برخی مناطق شهرایستگاههای اتوبوس به فواصل  استاندارد و مشخص ازیکدیگر قرار گرفته‌اند ولی در برخی مناطقی که ساکنان آن از تمکن مالی مناسبی هم برخوردار نیستند ایستگاههای اتوبوس از هم فاصله زیادی دارند و مردم برای رسیدن به آنها باید چندین دقیقه پیاده‌روی کنند.
وی تاکید کرد: شاید این پیاده‌روی‌ها در فصل تابستان آزاردهنده نباشد ولی در فصل زمستان که هوا سرد است و زودهم تاریک می‌شود،گلایه و نارضایتی مردم به ویژه کسانی که فرزندکوچکشان با اتوبوس رفت و آمد می‌کند را درپی دارد .
سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های کرج برعکس عمل می‌کند
در ادامه این گزارش محمد فلاحتی، دیگر شهروند کرجی نیز به دیگر مشکلات سیستم اتوبوسرانی کرج اشاره کرد وگفت: به تازگی شاهد نصب ایستگاههای مکانیزه اتوبوس در برخی نقاط کرج هستیم ولی جالب اینجاست که درب این ایستگاهها ازساعت شش عصر به بعد قفل می‌شوند!
وی افزود: اگر بنا به قفل کردن این ایستگاهها بود؛ چرا سازمان اتوبوسرانی این همه اعتبار برای نصب و راه‌اندازی آنها اختصاص داده است؟
وی از نامناسب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های کرج نیز گلایه کرده و اضافه  می‌کند: گویا سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های کرج به گونه‌ای طراحی شده که در تابستان گرم و در زمستان فضا را خنک می‌کنند!!
فلاحتی مستهلک بودن اتوبوس‌های برخی خطوط به ویژه خطوط مرکزی شهررا ازدیگر معایب سیستم اتوبوسرانی کرج اعلام کرد و ادامه داد: به طور میانگین از هر سه اتوبوس یک اتوبوس فاقد صندلی مناسب است و اتوبوس‌ها یکی درمیان تهویه ندارند وحتی امکان حرکت دادن شیشه‌هایشان نیز وجود ندارد و این موضوع باعث اختلال در تنفس راحت مسافران به خصوص درساعات شلوغ روز می‌شود .
این شهروند کرجی عدم وجود خطوط بی آرتی درکرج را به عنوان یکی دیگراز ضعف‌های سازمان اتوبوسرانی این شهرستان عنوان کرد وگفت: نبود خطوط تندرو باعث توقف مدام اتوبوس‌ها و افزایش ترافیک درخیابان‌های شلوغ شده است و همین وقت زیادی از مسافرانی که باید سرموقع به قرارها، محل کاروخانه خود برسند تلف می‌کند.
1500 دستگاه اتوبوس در خطوط درون و برون شهری کرج فعال هستند
دربخش دیگری ازاین گزارش مهردادکیانی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی کرج به دلیل تحریم‌ها و گران شدن قطعات و لوازم خودرو بیش از سه سال است که نتوانسته حتی یک اتوبوس نو برای این ناوگان خریداری کند .
وی افزود: با این حال امسال شهرداری با اختصاص اعتبار سه میلیارد و 600 میلیون تومانی اقدام به نوسازی حدود 70 دستگاه اتوبوس مستهلک کرده است .
کیانی خاطرنشان کرد: این نوسازی شامل تعویض موتور،گیربکس، صندلی ها،کف، داخل و حتی شیشه‌های این اتوبوس‌ها بوده است.
وی تصریح کرد: با اختصاص این اعتبار این اتوبوسها تا 70 درصد نوسازی و به ناوگان اتوبوسرانی کرج بازگشت داده شده‌اند.
کیانی تاکید کرد: اکنون هزار و 500 دستگاه اتوبوس در خطوط درون شهری و برون شهری شهرستان کرج فعال هستند که در بیش از 70 خط به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند .
این مسئول گفت: بدیهی است این تعداد خط و اتوبوس پاسخگوی جمعیت میلیونی کلانشهر کرج نیست، ولی با وضعیت اعتباری موجود، امکان ارتقای این سیستم وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج تصریح کرد: اکنون 700 دستگاه اتوبوس در خطوط درون شهری و 800 دستگاه نیز در خطوط برون شهری کرج فعال هستند .
وی یادآورشد: اتوبوس‌های کرج از شمال شهرستان تا گچسر، ازجنوب تا اشتهارد، از شرق تا میدان آزادی و از غرب تا طالقان را پوشش می‌دهند و به نوعی می‌توان گفت این اتوبوس‌ها به کل استان سرویس‌دهی می‌کنند و تنها محدود به کرج نیستند.
وی با اشاره به  عمر مفید هردستگاه اتوبوس گفت: به طور میانگین  عمرمفید هر دستگاه اتوبوس پنج سال است این درحالی است که برخی از اتوبوس‌های کرج تا هفت سال نیز عمر دارند.
کیانی درادامه صحبت‌های خود به کمبود خطوط ویژه اتوبوس در کرج نیز اشاره کرد و افزود: مجموع خطوط ویژه اتوبوس درکل شهرستان کرج به سه کیلومتر نمی‌رسد که این محدودیت،زمان توقف اتوبوس‌ها در ایستگاهها و پشت خودروهای شخصی را افزایش داده و وقت زیادی از مسافران تلف می‌کند.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج تاکید کرد: همین خطوط ویژه هم استاندارد نبوده و همیشه  شاهد عبور و مرورخودروهای شخصی ازمیان آنها هستیم .
این مسئول در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته درمورد راه‌اندازی خط تندرو(BRT) نیزیادآورشد: بنا بود از خیابان شهید بهشتی تا میدان حصارک خط اتوبوس تندرو راه‌اندازی شود ولی متاسفانه به دلیل باریک بودن خیابان شهید بهشتی اجرای شدن آن  بعید به نظر می‌رسد به همین دلیل بنا شده این طرح برای خط میدان شهید سلطانی تا چهارراه ملارد اجرایی شود.
وی ادامه داد: طرح راه‌اندازی خط تندروی میدان شهید سلطانی – چهارراه ملارد فعلا در مرحله مطالعاتی و برآورد هزینه قرار دارد و اگر بنا به اجرایی شدن آن باشد استان تهران نیز باید بخشی از هزینه آن را متقبل شود .
کیانی درادامه صحبت‌هایش به کمبود ایستگاههای مکانیزه اتوبوس در سطح شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: برای کرج 100 ایستگاه مکانیزه درنظرگرفته شده که تا کنون 65 مورد ازآنها نصب شده است .
وی گفت: این ایستگاه‌ها درمکان‌هایی نصب می‌شوند که بیشترین میزان عبور و مرور را داشته و علاوه بر آن امکان استقرار عامل فروش البرز کارت نیز درکنارشان وجود دارد.
وی اضافه کرد: ازآنجایی که مراقبت و نگهداری ازاین ایستگاهها هزینه‌براست وبرخی ازآنها نیز به دستگاه  ATMو نمایشگر دیجیتال مجهزشده‌اند تا طراحی سیستم ایمنی مناسب، ناچار به قفل کردن درب ورودی آنها ازعصر به بعد هستیم .
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج به استفاده 70 درصد از اتوبوس سوران کرجی از البرز کارت اشاره کرد وگفت: شهروندان با استفاده از البرز کارت از تخفیف 30 تا 35 درصدی در هزینه برخی سفرهای خود بهره‌مند شوند .
کیانی افزود: این کارتها قابل شارژ بوده و 123 موضوع برای آن تعریف شده که به مرور زمان فعال  می‌شوند.
این مسئول در پایان یادآورشد: هرچند کیفیت و کمیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی کرج قابل مقایسه با پایتخت نیست ولی به طور قطع به نسبت سایر استانها در جایگاه مطلوب تری قرار دارد و با تلاش مسئولان و با جذب اعتبارات، درآینده‌ای نزدیک شاهد افزایش خطوط و تعداد اتوبوس‌های کرج خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
اگر آقای کیانی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج به صورت غیر محسوس سوار اتوبوس می‌شد و يا گشت های بازرسی اتوبوسرانی را کنترل می‌کرد، شاید با انواع مشکلات مردم آشنا می‌شد و به گزارش مردم با دید واقع بینانه توجه می‌کرد دعای خیر مردم اتوبوس سوار را شامل خودش می‌کرد .
مدیر پایگاه بر اساس تحقيقات خبرنگار تابناك واحد بازرسي و نظارت اتوبوسراني كرج فعال بوده و اين بازرسي‌ها هر روز انجام مي‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار