کد خبر: ۲۸۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 31 August 2016


معاون فنی دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ گفت: به منظور جلوگیری از انتقال بیماری هاری از سگ به انسان، یک هزارو300 قلاده سگ دراین شهرستان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وحید ارزانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هاری، بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی پستانداران و یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است.

وی اظهار داشت: عمده ترین راه انتقال بیماری از طریق گازگرفتگی و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا بوده که به واسطه حضور ویروس در بزاق این جانداران، به انسان یا سایر حیوانات منتقل می شود.

وی گفت: دراین بیماری، سگ و تمام پستانداران گوشتخوار وحشی از جمله گرگ، روباه، شغال و...و نیز خفاش های خونخوار و حشره خوار می توانند نقش ایفا کنند و بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام های اهلی منتقل نمایند.

معاون فنی اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ افزود: افرادی که به دلیل نوع اشتغال مانند( کارکنان آزمایشگاه تشخیص هاری، دامپزشکان، شکارچیان، مأمورین حفاظت محیط زیست، جنگلبانان، کارکنان کشتارگاه، کسانی که در نیروهای مسلح تعلیم و تربیت سگ را به عهده دارند و به طور کلی افرادی که به هر نحوی ممکن است مورد گازگرفتگی حیوانات مبتلا به بیماری قرار گیرند) با حیوانات در تماس هستند باید علیه بیماری هاری واکسینه شوند.

ارزانی یادآورشد: با توجه به اینکه هدف نهایی تعیین شده در برنامه مبارزه با بیماری هاری، حذف و یا کاهش موارد هاری انسانی از طریق کنترل هاری در حیوانات اهلی و وحشی است لذا انجام واکسیناسیون منظم مهمترین شاخص در راستای تحقق هدف یاد شده می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار