کد خبر: ۲۹۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 05 September 2016


این روزها در خیابان‌های پر رفت و آمد شهرستان کرج، شاهد عرضه مواد غذایی به ویژه جگرفروشی‌های سیاری هستیم که پشت وانت به مردم جگر داغ می‌فروشند و به فکر سلامت مشتریان خود نیستند.

یکی از مواد غذایی پرطرفدار در ایران که از جمله غذاهای سنتی نیز به شمار می‌آید، کباب دل و جگر گوسفندی است.
این غذا همانطور که از نام آن نیز پیداست، از کباب کردن دل و جگر چهارپایان به ویژه گوسفند طبخ می‌شود.
با توجه به مواد اولیه استفاده شده در این غذا و همچنین احتمال فاسد بودن و غیر بهداشتی بودن آن در کنار نحوه نگهداری و طبخ، جزو غذاهای پرخطر و با ریسک بالا به شمار می‌آید.
دیبا تصاعدیان متخصص تغذیه در این ارتباط به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: امعا و احشای چهارپایانی که گوشت حلال داشته و به صورت حلال ذبح شده باشند، سرشار از مواد لازم برای بدن به ویژه پروتئین است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر هیچ ماده غذایی را نمی‌توان یافت که به اندازه جگر حیوانی دارای ویتامین A باشد.
این کارشناس تغذیه افزود: اما صرفا این نوع غذاها به دلایل مختلف چندان توصیه نمی‌شود، چرا که جگر سیاه که همان کبد است، می‌تواند سموم فراوانی را در خود جای داده و برای بدن مضر باشد.
تصاعدیان افزود: همچنین دل، جگر و حتی مغز حیواناتی چون گوسفند مملو از کلسترول و چربی است که مصرف بیش از اندازه آن هرگز توصیه نمی‌شود.
وی یادآور شد: با این وجود برخی از شهروندان و حتی در کشورهای اروپایی مانند فرانسه علاقه‌ زیادی به مصرف این نوع غذاها دارند، به شرط آنکه در نگهداری، طبخ و عرضه آن به طور کامل شرایط بهداشتی رعایت شده باشد.
دیبا تصاعدیان کارشناس تغذیه می‌گوید: شهروندان حتی‌المقدور باید مواد خام را تهیه و به صورت بهداشتی در منزل تهیه کنند و اگر می‌خواهند این نوع غذا را در رستوران‌ها صرف کنند، حتما باید به مراکز دارای مجوز رسمی و زیر نظر اداره بهداشت مراجه داشته باشند.
جگرفروشی‌های سیار آفت جدید در کرج
علیرغم توصیه‌های مکرر کارشناسان بهداشت و تغذیه، متاسفانه چند وقتی است که در کلانشهر کرج همچون برخی از مناطق پرجمعیت کشور، شاهد عرضه دل و جگر و حتی برخی از اندام‌های گوشت مرغ به صورت سیار هستیم.
شهروندانی که شب‌ها در خیابان‌های پرتردد شهر از جمله میدان اصلی کرج، خیابان شهید بهشتی، مناطقی از عظیمیه کرج و به ویژه بلوار موذن که یک خیابان دانشگاهی و دانشگاه آزاد و دانشگاه هنر تردد می‌کنند، بارها وانت‌ها و حتی چرخ‌دستی‌هایی را مشاهده می‌کنند که اقدام به کباب کردن و عرضه دل و جگر گوسفندی می‌کنند.
این دست‌فروشان یخچال‌های سیاری را در پشت وانت‌ها و یا چرخ‌دستی‌های خود نصب کرده و با استفاده از برق خودرو و یا حتی برق عمومی شهر، برای خود کار و کاسبی جدیدی راه انداخته‌اند.
متاسفانه علیرغم هشدار مکرر کارشناسان و دستگاه‌های اجرایی مربوطه، برخی از شهروندان از این دست‌فروش‌ها خرید می‌کنند.
با توجه به نزدیک شدن فصل تحصیلی جدید، برخی از جگرفروشی‌های سیار تلاش دارند تا در حاشیه بلوار موذن برای خود جا و مکان ثابتی پیدا کنند، چرا که تا چند روز دیگر و با دایر شدن کلاس‌های دانشگاه آزاد و دانشگاه هنر و حضور چندین هزار دانشجو، کسب و کار غیر هداشتی آنها رونق بیشتری خواهد یافت.
شهرداری‌ها همچنان پاسخگو نیستند
خبرنگار فارس در کردج تلاش کرد با معاونت خدمات شهری شهرستان کرج در این زمینه تماس گرفته و از وی درباره علت افزایش این نوع دست‌فروشی‌ها سوال کند که همکاران حسن مدیرروستا اعلام کردند وی در سفر زیارتی به سر می‌برد.
از سوی دیگر شهرداران مناطق هفت و یک شهرداری کرج نیز پاسخگوی تلفن همراه خود نبودند.
در این ارتباط مهرداد بابایی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز به خبرنگار فارس در کرج گفت: عرضه مواد غذایی به ویژه مواد غذایی به صورت پخته شده از دست‌فروشی‌ها تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.
وی افزود: عرضه مواد غذایی باید طبق قوانین انجام شود و تنها واحدهای صنفی مجاز به این کار هستند که دارای مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی مرتبط باشند.
بابایی تاکید کرد: افرادی که از دست‌فروشی‌ها مواد غذایی خریداری و مصرف می‌کنند، باید بدانند که هیچ نظارتی بر نحوه تهیه، تولید، نگهداری و طبخ آنها وجود نداشته و از نظر بهداشتی تایید نمی‌شود.
اقدامی که باید زودتر انجام می‌شد
خبرنگار فارس در حال تهیه این گزارش بود که از سوی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز خبر اجرای طرح پاکسازی واحدهای جگرفروشی سیار در کرج منتشر شد.
علی‌اکبر مختاری گفته است: در جلسه که در محل اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان البرز با حضور رئیس پلیس امنیت استان، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی، رئیس، نایب رئیس و رئیس بازرسی اتاق اصناف برگزار شد، مقدمات اجرای طرح  پاکسازی واحدهای جگر فروشی سیار مطرح شد.
وی با بیان اینکه مقرر شد طرح مزبور از روز شنبه (ابتدای هفته جاری) عملیاتی شود، افزود: در این طرح به ‌لحاظ عرضه کالای غیربهداشتی، عدم رعایت ضوابط انتظامی و نداشتن مجوز فعالیت با واحدهای موصوف برخورد می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز ادامه داد: سلامتی مردم از اولویت‌های موردنظر اداره‌کل تعزیرات حکومتی است و سازمان دامپزشکی به هیچ وجه نحوه عرضه این امحاء و احشام دام را تائید نمی‌کند.
به طور قطع این اقدام باید خیلی زودتر انجام می‌شد، اما شهروندان کرجی منتظر برخورد با جگرفروشی‌های سیار بوده و انتظار اعلام گزارش نهایی از نحوه اجرای طرح فوق را دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار