کد خبر: ۳۰۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ 06 October 2016


رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR به صورت پایلوت در روستای فرخ آبادزیبادشت فردیس آغاز شد.

علیرضا فتاح پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح معلولان ساکن در روستای فرخ آبادزیبادشت شناسایی و معرفی به بهزیستی جهت ارائه خدمات و امکانات از قبیل مسکن،اشتغال،بهداشتی و آموزشی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: حداقل دو معلول در خانواده داشته باشند و زمین هم برای ساخت و ساز داشته باشند بهزیستی 180 میلیون ریال بلاعوض و 180 میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود 5 درصد به آنها اعطاء می کند.

وی اظهار داشت: معلولانی که گواهی مهارت فنی و حرفه ای داشته باشند تا سقف 150 میلیون ریال با سود 4 درصد در اختیارآنها قرار می دهد یا افرادی که مدرک فنی و حرفه ای نداشته باشند و بتوانند در منزل شغل ایجاد کنند بهزیستی مبلغ 50 میلیون ریال وام خانگی به آنها پرداخت می کند.

فتاح پور گفت: همچنین به معلولان لوازم بهداشتی رایگان از قبیل ویلچر،واترو....در اختیار قرار می دهد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: در طرح CBR بر واگذاری امور به معلولان و جوامع محلی تاکید و در مرحله اول اجرای آن ارائه آموزش ها به معلولان، خانواده معلولان و افراد محل زندگی آن ها مدنظر قرار گرفته است.

فتاح پور افزود: در مرحله دوم مناسب سازی فضای منزل مسکونی معلولان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR یک طرح نیست، بلکه یک برنامه است و اعتبارات خاص خود را دارد، افزود: این طرح سبب توسعه خدمات توانبخشی در سطح محلی و جلوگیری از مرکز محوری در ارائه خدمات است که از سال 87 آغاز و در نهایت تبدیل به برنامه شده است.

فتاح پور گفت: بهزیستی با ایجاد ساز و کارهایی ایجاد اشتغال برای مددجویان را در اولویت خود قرار داده و در این راستا حمایت از مشاغل خانگی، خود اشتغالی و پرداخت تسهیلات به کارفرمایان را مدنظر خود قرار داده است.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح در روستای فرخ آبادزیبادشت شهرستان فردیس گفت: بهره مندی معلولان و خانواده های آنان از آموزش های ارائه شده و ارائه وسایل کمک توانبخشی و ویزیت در منزل برای افراد واجد شرایط از جمله مواردی است که در محل زندگی فرد به فرد ارائه می شود.

فتاح پور یکی از مهم ترین نتایج اجرای این طرح را فراهم کردن ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان دانست و اظهار داشت: در صورت آموزش به خانواده ها و مناسب سازی محیط می توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که این امر می تواند با ارائه آموزش های مهارتی اشتغال پایداری را برای فرد معلول فراهم کند.

این طرح با همکاری دهیاری فرخ آبادزیبادشت فردیس اجرا می شود.

اکنون 6 هزار معلول در شهرستان فردیس شناسایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار