کد خبر: ۳۱۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳ 11 October 2016


شاید بتوان گفت در بین خدمات بسیار زیاد استاد شهید مطهری یکی از برجسته‌ترین آنها پرداختن به ماجرای عزاداری حسین (ع) و زدودن شائبه‌ها و خرافه های مختلفی که دوستان نادان و دشمن دانا پیرامون آن ایجاد کرده بودند است.
محصول خرافه های تاریخی و رفتاری در خصوص واقعه عظیم و اثرگذار کربلا ، غیر واقعی و ناباور شدن این حادثه عظیم و سرشار از درس‌های مختلف است .
استاد شهید مطهری که امام (ره) همه کتاب‌های ایشان را خوب و مفید برای جوانان می‌دانند ، طعنها و توهین‌های زیادی را در زمان حیات و پس از آن به جان خریدند تا جریان زلال و حقیقی عاشورا به نسل‌های بعد منتقل شده و قابلیت عبرت آموزی آن نمایان تر گردد
.
متاسفانه جریانی که بیش از محتوا در مجالس عزا به دنبال جلب مخاطب برای شهرت بیشتر است ، با تغافل و تجاهلی عمدی و آشکار مدتی است که تمام قد به دفاع از خرافه های رفتاری و تاریخی برخاسته و با مضمون غلط اما جالب و جذابِ "با دستگاه حسین (ع) کاری نداشته باشید " و یا " نباید کسی به سنتهای مشهور در عزاداری انتقاد کند " راه را برای تثبیت خرافه ها و حتی افزایش آنها باز می‌کنند.
این جریان با استفاده از شیوه التقاط ( یعنی مخلوط کردن درست و غلط ) در کنار دفاع از رسم‌های درست و متشرعانه عزاداری، رسم‌های غلط، دروغین ، بی ارتباط به کربلا و حتی وهن دین را نیز تایید می نمایند.
دفاع از ابزاری مانند علم‌های صلیبی ، عزاداری‌های نامتعارف ، مدح های دون شأن اهل بیت (ع) ، سینه زنی ها و زنجیر زنی های وهن آور و... از جمله اقدامات این افراد که اغلب لباس دین بر تن داشته و گاه حتی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شهرت رسیده اند، است.
در این مسیر به دو نکته باید توجه جدی کرد ، اول اینکه بسیاری از اعمال ، اشعار ، رفتار و گفتار افراد عزادار توسط مقام معظم رهبری به عنوان نایب الامام مورد انتقاد قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که در این دستگاه امکان ورود خرافه و غلط هست و نکته دوم اینکه این دفاع بی جا فضای تبدیل فرصت عزاداری برای رشد شیعیان را به تهدیدی برای وهن شیعه ایجاد می نماید
.
لازم است سخنرانان محترم و صاحب تریبون و شهرت ، بدانند که ایجاد کننده یک رسم غلط و حمایت کننده از آن تا زمانی که آن رسم برجاست در انجام و به تبع آن در عذاب آن شریکند و عاقلانه نیست مطاع بی ارزش شهرت دنیا را در قبال عذاب و شرمندگی آخرت کسب نمایند.

نویسنده: حسین امیدیان کارشناس فرهنگی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سيد
|
United States
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
خدا رحمت كند اقاى مطهرى را ، ايا حالا كسى نبايد هم چون اقاى مطهرى با اين خرافات مقابله كند ؟ دلواپسان فقط بايد با پوشش و مو و شادى مردم مقابله كنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار