کد خبر: ۳۱۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ 24 October 2016


انسان موجودى اجتماعى است‌ كه سرنوشتش با سرنوشت جامعه‌اى كه در آن زندگى می‌كند، ارتباط دارد. براین اساس نتایج کارهایی‌که هرفرد انجام می‌دهد هم به خودش بازمی‌گردد و هم برجامعه تاثیرمی‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، بى‌توجهى نسبت به اعمال و رفتار ديگران در واقع بى‌اعتنايى به سرنوشت خود است و اگر فساد و گناه و فحشا و منكر در جامعه شيوع پیداکند آثار نامطلوب آن دامنگير همه خواهد شد. براین اساس اسلام امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان تکلیفی الهی به دوش تک تک مردم قرار داده است.

امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه دولت نیست

سردار علی استاد حسینی، فرمانده سپاه البرز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه دولت نیست و به عنوان تکلیفی الهی بردوش همه مردم قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر مردم نسبت به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشند دیری نمی‌گذردکه اشرار بر جامعه حاکم می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که افعال تک تک مردم در جهت گیری‌کلی جامعه تاثیرگذاراست، اضافه می‌کند: جامعه همچون کشتی‌ای که می‌ماند که مردم برآن سوار هستند و اگر کسی از روی عمد و ناآگاهی اقدام به سوراخ کردن بخشی از آن کند همه ضرر می‌کنند.

پیام امام حسین (ع) در واقعه کربلا چه بود؟

وی می‌گوید: یکی از مهمترین پیام‌های امام حسین (ع) و یارانش در واقعه‌کربلا اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی اضافه می‌کند: شهدای جنگ تحمیلی نیز درکنار دفاع از آب، خاک و ناموس خود، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی ازمنکر را از مهمترین اهداف خود قرار داده بودند.

بی توجهی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

سردار استاد حسینی با گلایه ازاین‌که در طول سال‌های گذشته به موضوع امر به معروف و نهی از منکر توجه چندانی نشده ادامه می‌دهد: هرچند طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تیرماه سال 93 از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و کلیات آن در 16 مهر همان سال در صحن بهارستان به تصویب رسید ولی ازآن زمان تاکنون به دلیل سنگ اندازی برخی این طرح به درستی اجرایی نشده است .

وی می‌گوید: برخی امر به معروف و نهی از منکر را صرفا به مسائلی چون حجاب و پوشش خلاصه کرده‌اند این درحالی‌است که این مبحث بسیار گسترده بوده و موضوعات مختلفی چون زمین خواری، کم‌کاری در ادارات، کاهلی در انجام واجبات، غیبت، تهمت و ... را نیز در بر می‌گیرد.

فرمانده سپاه البرز یادآورشد: هرچقدر به مساله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه توجه بیشتری شود مسیر هدایت وسعادت مردم هموارتر می‌شود .

ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از دوران کودکی

وی با بیان این‌که ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید از سنین کودکی آغاز شود، می‌گوید: والدین و مسئولان آموزشی مدارس باید با زبان ساده کودکان و نوجوان را با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر آشنا کنند چراکه انتقال این ارزش‌ها به بزرگسالان سخت انجام می‌شود.

فرهنگ عاشورا را فراموش نکنیم

این مسئول در ادامه به قرارگرفتن در ماه‌ سوگواری امام حسین (ع) اشاره‌کرده و اضافه می‌کند: پیوندی‌که مردم با امام حسین (ع) برقرار کرده‌اند روح و معنویت آنها را زنده نگه داشته است و اگر ماه محرم نبود مردم از درون می‌پوسیدند.

سردار استاد حسینی ابراز می‌کند: مردم در ماه محرم به عشق امام حسین (ع) درهیات‌های مذهبی حضور پیدا می کنند و با صیقل دل و روح خود سعی می‌کنند کمترگناه کنند.

وی ادامه می‌دهد: نباید اجازه دهیم پیام و فرهنگ عاشورا به فراموشی سپرده شود؛ چراکه با این کار هویت دینی و فرهنگیمان فراموش می‌شود.

وی می‌گوید: والدین ، مسئولان مدارس ، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها هریک به نوبه خود در انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل امروز نقش دارند و در این زمینه مسئول هستند به همین دلیل هیچ یک نباید توپ را به زمین دیگری پرتاب کند.

شبکه‌های ماهواره‌ای بنیان خانواده‌ها را ویران می‌کند

وی با بیان‌که نفوذ برخی ابراز و رسانه‌های بیگانه مردم را از فرهنگ عاشورایی دور می‌کند ادامه می‌دهد: متاسفانه امروز نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها به معضلی جدی تبدیل شده است.

سردار استاد حسینی می‌گوید: نفوذ فرهنگ منحط بیگانه از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای بنیان خانواده را از ریشه ویران می‌کند و باعث جدایی اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود.

وی اضافه می‌کند: هیچ انسان سالمی با پای خود به درون چاه نمی‌رود بنابراین مردم باید با ذکاوت و هوشیاری از نفوذ ماهواره به خانواده‌ها جلوگیری کنند.

کیفیت برنامه‌های صدا و سیما رضایت‌بخش است

این مسئول توضیح می‌دهد: برخی با سیاه نمایی قصد دارند برنامههای صدا وسیما را بی کیفیت جلوه دهند تا بهانه‌ای برای گرایش مردم به سمت ماهواره داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر بیش از 20 کانال تلویزیونی درکشور فعال است‌که هریک مخاطبان خاص‌ خود را داشته و می توانند اوقات فراغت مردم را پرکنند.

جوانانی‌که وقت خود را با شبکه‌های اجتماعی پر می‌کنند

سردار استاد حسینی همچنین از نفوذ برخی شبکه‌های اجتماعی در جامعه گلایه کرده و اضافه می‌کند: متاسفانه امروز شاهدآن هستیم‌که بسیاری از مردم به ویژه جوانان چندین ساعت مفید از روز خود را صرف پرسه زدن در کانال‌ها وگروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی باعث هدر رفت عمر و استعدادهای افراد می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: جوانان باید به جای پرسه در شبکه‌های اجتماعی مطالعه، رفتن به سالن‌های ورزشی، دیدن فیلم‌های‌ آموزنده و تفریحات سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا سلامت روح و جسمشان را تضمین کنند.

این مسئول اضافه می‌کند: والیدن باید به هوش باشند؛ چراکه استفاده از شبکه های اجتماعی و تلفن همراه سن به خصوصی نیاز دارد بنابراین نباید به بهانه تامین رفاه فرزندانشان آنان را زودتر از سن استاندارد با دنیای مجازی آشنا کنند.

مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت نباشند

سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: امر به معروف و نهی از منکر واجبی الهی است به همین دلیل مردم نباید نسبت به این امر بی‌تفاوت باشند.

وی توضیح می‌دهد: بدون شک بی توجهی به امر به معروف و نهر از منکر باعث از بین رفتن عزت جامعه و حاکم شدن منکرات می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امر به معروف و نهی از منکر تنها به مسائل ظاهری خلاصه نمی‌شود بلکه همه موضوعات جامعه را دربرمی‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: تمام دستگاه های اجرایی وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر را در ادارات اجرا کنند.

نقش امر به معروف و نهی از منکر در کاهش مفاسد اجتماعی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره وی با اشاره به نقش امر به معروف و نهی از منکر در کاهش مفاسد اجتماعی در جامعه توضیح می‌دهد: توجه به این فریضه باعث کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی میشود.

حسینی کاشانی ابرازمی‌کند: امروز مردم ایران همه نعمت‌های موجود را مدیون خون شهدا هستند بنابراین باید با قرار گرفتن در مسیر راه شهدا، آرمان‌های آنها را الگوی خود قرار دهند.

این مسئول تصریح می‌کند: شهدا همواره امر به انجام معروف و نهی از منکر جهت اصلاح امور جامعه را مد نظرقرار می‌دادند به همین دلیل باید شرایط عمل به این فریضه الهی در جامعه فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار