کد خبر: ۳۱۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 25 October 2016


رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اهمیت علم و عدالت در همه نظام های قضایی از جمله نظام قضایی ایران، گفت: ضعف دانش منشاء بسیاری از بی عدالتی ها در دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد فاضلیان عصر دوشنبه در آیین بزرگداشت روز «کارشناس دادگستری» که با حضور جمعی از کارشناسان دادگستری استان در مجتمع فرهنگی میلاد کرج برگزار شد، با اشاره به نقش کارشناسان در نظام قضایی عادلانه، اظهار کرد: دو رکن علم و عدالت در همه نظام های قضایی دنیا از مهمترین ارکان محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم قضاوت عادلانه و آگاهانه در نظام قضایی، افزود: لازمه چنین قضاوتی وجود قُضات عالم، آگاه و صاحب نظر است که باید خود را به سلاح علم و عمل مجهز کرده و دانش قضایی خود را در طول خدمت افزایش دهند.

رئیس کل دادگستری استان البرز ضعف دانش قضایی را یکی از آفات دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: این امر منشاء بسیاری از بی عدالتی ها و تضییع حقوق مردم به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه علم قاضی در بسیاری از موارد به عنوان عدله اثباتی مورد استناد قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: این مهم نشان دهنده اهمیت دانش قضایی کارشناسان است.

فاضلیان با بیان اینکه حضور هیئت منصفه به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه، درک بهتر قاضی از حقیقت را به همراه دارد، گفت: کارشناسان دادگستری نیز یکی از ابزارهای درک قاضی از حقیقت به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه علم زمانی فضیلت است که در خدمت عدالت باشد نه در خدمت زر و زور و تزویر، تصریح کرد: تصمیم گیری قاضی بر مبنای اطلاعات غیرواقعی موجب ضعف تصمیم گیری می شود و سلب اعتماد عمومی به نظام قضایی کشور می شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز ارتباط تنگاتنگ کارشناسان دادگستری با قاضی را سبب تسریع در حکم و احقاق حق عنوان کرد و گفت: کوتاه کردن مسیر دادرسی و اعتماد سازی دو هدف مهمی است که با همکاری کارشناسان دادگستری محقق می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار