فاصله دور، کوهستانی بودن منطقه و تعداد کم دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی فشک نه‌ تنها انگیزه معلم روستا را کم نکرده بلکه تربیت دینی، اولویت اول این مدرسه شده است.
کد خبر: ۳۲۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 30 October 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، همیشه شغل معلمی را با شغل انبیاء همنام می‌کنند و این نکته کلیدی و مهمی است که این روزها به یک شعار تبدیل شده است. بی توجهی به اهمیت این شغل که سراسر عشق است مدتی است  حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشته است.
در کنار همه این حاشیه‌ها، هستند معلمانی که با عشق، اهمیت این شغل را درک کرده‌اند و با جان و دل با آن زندگی می‌کنند.
علی زمانی معلم جوان مدرسه‌ای در فاصله ۶۰ کیلومتری قزوین است. در این روستا که یکصد خانوار زندگی می‌کنند ۱۰ دانش آموز تحصیل می‌کنند؛ ۲ دانش‌آموز در پایه اول، ۲ دانش‌آموز در پایه دوم، دو دانش آموز در پایه‌ سوم و چهارم و ۴ دانش‌آموز در پایه پنجم در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
آنچه این مدرسه کوچک را با دیگر مدارس متمایز کرده جمعیت و تعداد دانش آموزان آن و یا فاصله این مدرسه از شهر نیست بلکه علی زمانی، معاون ـ آموزگار این مدرسه با دنیایی از عشق نه تنها از جمعیت کم و دوری راه این مدرسه دلزده نشده بلکه با عشقی وصف نشدنی تربیت دانش‌آموزان را در برنامه مدرسه قرار داده است.
مدرسه‌ای با رنگ عشق
وارد فضای مدرسه که می شوی جای پای دل را به راحتی می توانی ببینی. از دلی که معلم به دانش‌آموزان داده و از دل دانش‌آموزانی که انگار چیزی جز زمزمه محبت معلم از آن به گوش نمی رسد.
تنها معلم این مدرسه ۱۰ نفره به خوبی درک کرده که تعلیم بدون تعلم نتیجه ای ندارد و باید با تربیت دانش‌آموزانش آینده آنها را بسازد.
از ابتدای صبح در کنار درس می توانی ردپای قرآن و نماز را در این مدرسه ببینی. همان ابتدای روز دانش‌آموزان دور هم جمع می شوند و روز خود را با قرائت یک صفحه قرآن آغاز می‌کنند.
وقتی قرآن زمزمه محبت معلم می‌شود/ تربیت دینی، اولویت اول مدرسه ابتدایی فشک
وقتی دور هم جمع می شوند و کنار معلم قرار می‌گیرند تا قرآن را بخوانند جذابیت همراهی معلم با آنها شوق را به چشمانشان می آورد و با صدای یکی از دانش‌آموزان قرآن را پا به پای معلم جوان خود می‌خوانند.
بعد از آن هم وقتی می‌خواهی شوق را دوباره ببینی باید منتظر بایستی تا وقت نماز برسد. چنان با شوق صفوف کوچک نماز را مرتب می‌کنند که گویا می‌دانند چه کار عظیمی می‌کنند و مطمئن می شوی که درک می‌کنند قرار است در محضر چه کسی قرار بگیرند.
معلم کنار می‌ایستد و دانش‌آموزان خود یک بزرگتر از پایه پنجم را به عنوان پیش‌نماز قرار می‌دهند و چه لذتی می بری از این لحظات.
آموزش قرآن، مقدمه تربیت دانش‌آموز
زمانی، تنها معلم و تنها آموزگار این مدرسه در رابطه با این اقدام خود می‌گوید: باید به این درک برسیم که احکام و قرآن و مسایل دینی و فرهنگی از ضرورت‌های تربیت و مقدمه تربیت دانش آموزان است.
وی با تشریح برنامه‌های فرهنگی خود در این مدرسه ادامه داد:  زنگ نماز در برنامه هفتگی مدرسه گنجانده شده و هر روز نماز جماعت برگزار می شود.
این معلم بیان  می‌کند: وقتی میان دانش‌آموزان اثرگذار خواهی بود که با آنها همراه شوی و آنها تو را میان خود حس کنند. من هم برای برقراری نماز جماعت برخی اوقات پیش‌نماز می‌ایستم و دانش آموزان را هم با خود همراه می‌کنم.
وقتی قرآن زمزمه محبت معلم می‌شود/ تربیت دینی، اولویت اول مدرسه ابتدایی فشک
وی اظهار کرد: اثرات این همراهی با آنها به قدری بود که حتی برخی روزها خود بچه ها پیش‌نماز تعیین می‌کنند تا نماز را جماعت برگزار کنند و یکی از دانش آموزان پایه پنجم به تعیین خود دانش آموزها پیش‌نماز می ایستد.
زمانی با اشاره به اینکه تنها به قرائت نماز بسنده نمی‌کنم، ادامه داد: تلاش می‌کنم تا بین نمازها  احکام نماز هم برای بجه‌ها بیان شود تا دانش آموزان با این احکام نیز آشنا شوند.
برپایی محفل قرآنی با مشارکت دانش‌آموزان
وی یکی دیگر از اقدامات فرهنگی در مدرسه را برگزاری محفل قرآنی دانست و گفت: محفل قرآنی در این مدرسه به صورت مستمر برپا می شود و تلاش کرده ام تا این محافل و برنامه‌ها با مشارکت دانش آموزان برپا شود.
وقتی قرآن زمزمه محبت معلم می‌شود/ تربیت دینی، اولویت اول مدرسه ابتدایی فشک
این معلم اظهار کرد: قرائت قرآن را به جلسات محفل و کلاس قرآن ختم نکرده ام بلکه با کمک دانش‌آموزان و برای اینکه دانش‌آموز با قرآن مأنوس شود روزانه یک صفحه از قرآن را مطالعه می‌کنیم.
وی تأکید کرد: اثر برنامه‌های قرآنی و دینی بر روی دانش‌آموزان به‌قدری است که خانواده‌ها بارها اعتراف‌ کرده‌اند که اثرات دینی مدرسه بر روی دانش‌آموز نمایان است و خود نیز سعی می‌کنند با مدرسه و من برای این تربیت کمک کنند.
زمانی رمز موفقیت خود را همراهی با دانش‌آموزان دانست و گفت: همراهی با دانش‌آموز و همچنین جلب مشارکت دانش‌آموزان در اجرای برنامه باعث می‌شود تا آن‌ها نیز با تو همراه شوند.
وقتی قرآن زمزمه محبت معلم می‌شود/ تربیت دینی، اولویت اول مدرسه ابتدایی فشک
وی در پایان یادآور شد: وقتی مشارکت دانش‌آموز را جلب می‌کنی دانش‌آموز برای برآورده شدن مسئولیت خود و وظایف محوله تلاش می‌کند و سعی کردم از این ابزار استفاده کنم و روحیه مشارکت‌جویانه دانش‌آموزان را در فعالیت‌های دینی و مذهبی تقویت کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار