در آستانه سفر حسن روحانی رئیس جمهوری به استان البرز، تعدادی از شهروندان ساکن این استان مشکلات و نیازهای خود را مطرح کرده و خواستار رسیدگی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به این مسائل شدند.
کد خبر: ۳۲۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 02 November 2016


این روزها اکثر دستگاه‌های اجرایی و دولتی و نهادهای عمومی و دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی درگیر سفر رئیس جمهوری به استان البرز هستند.

بر اساس آنچه که از سوی مقامات ارشد استان و حتی کشور به صورت رسمی و غیر رسمی اعلام شده است، هفته آینده استان البرز میزبان آخرین سفر استانی حسن روحانی در زمان تصدی مسؤولیت رئیس جمهوری در دوره نخست است.

حسن روحانی که سال‌ها در مسؤولیت‌های مختلف از مجلس تا شورای امنیت ملی حضور داشته بود، این بار در خرداد ماه سال 92 و با کسب  18 میلیون 613 هزار 329 رأی به عنوان رئیس جمهوری ایران اسلامی انتخاب شد و چندی بعد با تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام عظمای ولایت، به صورت رسمی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور فعالیت خود را در دولتی که نامش را هواداران این دولت، تدبیر و امید می‌گذارند، آغاز کرد.

رئیس جمهوری در طول بیش از سه سال تصدی این مسؤولیت طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را اجرا کرده و یا در دستور کار دارد و در این مسیر اگر چه نتوانست به وعده‌های صد روزه خود جامعه عمل بپوشاند،‌ اما دستاوردها و موفقیت‌های بسیاری نیز داشته است.

حال حسن روحانی که از سال 93 شایعاتی مبنی بر سفر قریب‌الوقوعش به استان البرز مطرح بود، قرار است به زودی میهمان مردم ولایی و انقلابی این استان باشد.

در این ارتباط سید حمید طهایی استاندار البرز چند روز قبل گفته بود: "هنوز تاریخ قطعی این سفر مشخص نیست، اما این سفر طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

وی بر لزوم آمادگی همه دستگاه‌ها برای این سفر تاکید کرد و گفته است: دیدار چهره به چهره رئیس جمهور با مردم و گشایش‌های اجرایی از دستاوردهای این سفر است.

استاندار البرز سفر روحانی به البرز را فرصت خوبی برای ارائه پیشنهادات توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی بین 700 تا 900 هزار میلیارد به استان ها تخصیص داده می‌شود.

وی بر لزوم هماهنگی مدیران با وزارت خانه‌های متبوع تاکید کرد و گفت: در چند روز باقیمانده تا سفر این هماهنگی‌ها باید نهایی شود."

دیگر مسؤولان ارشد استان البرز نیز هر یک به نوعی خبر از قریب‌الوقوع بودن سفر حسن روحانی به البرز داده‌اند.

به عنوان نمونه در روزهای ابتدایی آبان ماه فتح‌الله حقیقی معاون سیاسی استانداری البرز به خبرنگار فارس در کرج گفته بود، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، به زودی آقای روحانی رئیس جمهوری کشورمان به استان البرز سفر می‌کنند.

وی افزود: مقدمات این سفر به طور کامل انجام شده و امروز استان البرز در همه بخش‌ها آماده میزبانی از رئیس دولت تدبیر و امید و اعضای ارشد کابینه و هیأت همراه است.

معاون استاندار البرز تاکید کرد: ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به استان البرز منجر به توسعه و رونق این استان شود و رسیدن به این هدف مهم نیازمند گزارش‌های دقیق از نیازها، پتانسیل‌ها، مشکلات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان و ارائه آن به هیأت دولت است.

حقیقی گفت: این مراحل انجام شده و امیدواریم سفر رئیس جمهور به البرز نقطه عطفی در حرکت رو به رشد این استان باشد.

* مهمترین مطالبه‌های مردم البرز از رئیس جمهوری چیست؟

با توجه به در پیش بودن سفر حسن روحانی به استان البرز، اینبار خبرنگار ما به جای پرسش از مسؤولان و مدیران استانی، به میان مردم در شهرستان‌های مختلف استان از جمله کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، فردیس و طالقان رفته و از آنها پرسیدند که شما چه مطالبه‌ای از رئیس جمهوری دارید.

در این گفت‌وگو بیشتر قشر جوان و دانشگاهی مخاطب قرار گرفته و به عنوان سوال‌شونده مقابل خبرنگاران خبرگزاری ما قرار گرفتند.

علت این است که البرز یکی از سه استان نخست در جذب مهاجر بوده و درصد رشد جمعیت در این استان، دو برابر میانگین کشوری است و اکثریت مطلق شهروندان البرزی را جوانان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر با توجه به استقرار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعدد در این استان، البرز به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور به شمار آمده و شناخت نیازها و مطالبات دانشجویان جوان البرزی می‌تواند سنگ محک مناسبی برای شناسایی مشکلات مردم استان باشد.

به همین دلیل خبرگزاری ما در استان البرز به زودی گزارشی در رابطه با دستاوردهای دولت از نگاه مردم منتشر خواهد کرد.

* مدیران غیر بومی در البرز را چه کسانی حمایت می‌کنند؟

در این ارتباط سعیده فلاح‌حسینی یکی از دانشجویان کرجی به خبرنگار ما گفته است: خوشبختانه پس از چهار سال انتظار، بالاخره قرار است که رئیس جمهوری بازدیدی از استان البرز داشته باشد و امیدواریم که در این سفر، مسؤولان البرزی بتوانند مشکلات، نیازها و نواقص استان را به صورت دقیق و کارشناسی به اطلاع رئیس دولت و اعضای کابینه برسانند.

وی افزود: به طور قطع اگر مدیران استان نتوانند مسائل را به درستی بازگو کنند، نمی‌توانیم امیدوار به تصویب طرح‌های کلان و بلند مدت برای رفع مشکلات و برآورده شدن نیازهای مردم در البرز باشیم.

این دانشجو در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر قرار بود یک خواسته و یک پرسش از رئیس جمهوری مطرح کنید، به کدام موضوع اشاره می‌کردید، گفت: همانطور که گفتم برای رفع مشکلات ابتدا باید مسائل و نیازهای استان به طور دقیق و کارشناسی، شناسایی شده و سپس با اطلاع‌رسانی مناسب این موضوعات، برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد.

فلاح‌حسینی بیان داشت: متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که دو استاندار برای البرز منصوب شده و هر دو استاندار نیز نیروی غیر بومی بودند. همچنین اکثریت مطلق افرادی که این دو استاندار برای سمت‌های مختلف از جمله معاونان استانداری، مدیران کل، مدیران شهرستانی، فرمانداران، بخشداران و ... غیر بومی بوده و شناختی از البرز نداشتند.

وی افزود: پرسش من از رئیس جمهوری این است که چرا به مدیران متخصص، جوان، با انگیزه و آشنا به مشکلات البرز بی‌مهری شده و چرا از آنها برای مسؤولیت‌های مختلف استفاده نمی‌کنید و در نهایت اینکه مدیران غیر بومی که امروز به استان البرز آمده و اکثریت مطلق پست‌ها و مسؤولیت‌ها را در اختیار دارند، از سوی کدام گروه حمایت می‌شوند.

* کلاف سردرگم مترو کرج چه زمانی باز می‌شود

علی‌رضا طاهرنژاد یکی دیگر از دانشجویان کرجی نیز در این رابطه با خبرنگار ما در کرج گفت‌وگو کرده و اظهار داشت: همانطور که مسؤولان ارشد کشور و استان البرز بارها اعلام کرده‌اند، البرز پل ارتباطی تهران با بیش از 13 استان کشور است.

وی افزود: به همین دلیل به گفته مدیران استانی، البرز بیش از 16 درصد بار ترافیکی کشور را تحمل می‌کند و ما در تمام تعطیلات و همچنین روزهای پایانی هر هفته شاهد حجم سنگینی از خودروها و مسافران تهرانی هستیم که به شمال کشور و یا استان‌های شمال غربی و غربی تردد می‌کنند.

این دانشجو تصریح کرد: متاسفانه استان البرز هیچ منفعت اقتصادی از این تعداد مسافرت‌های برون‌َشهری نداشته و اکثر مسافران حتی لحظه‌ای در البرز توقف نکرده و تنها از راه‌های این استان برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند.

طاهرنژاد گفت: سال‌ها است که بحث احداث آزادراه همت و ادامه آن به کرج و همچنین ضرورت احداث آزادراه‌های شمالی و جنوبی کرج مطرح می‌شود و کلانشهری با جمعیت 2 میلیون‌ نفر فاقد کنارگذر است. بنابراین نخستین پرسش من از رئیس جمهوری این است که چه زمانی پروژه همت و دو آزادراه شمالی و جنوبی کرج به پایان می‌رسد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر کلانشهر 2 میلیون نفری کرج فاقد مترو و قطار شهری بوده و این در حالی است که بیش از 13 سال است که کلنگ احداث مترو در کرج زمین زده شده و هیچ خبری از آن نداریم. لذا انتظار داریم که رئیس جمهوری موضوع مترو و قطار شهری کرج را ساماندهی کند.

* بی‌کاری و بی‌پولی جوانان یک طرف، حقوق‌های نجومی یک طرف!

مرضیه‌ دهقان‌نژاد یکی از اهالی نظرآباد نیز به خبرنگار ما در این شهرستان گفته است: ما دارای خانواده هفت نفری هستیم که از این تعداد سه نفر از ما از جمله من و دو برادرم تحصیلات دانشگاهی را به اتمام رسانده‌ایم.

وی اظهار داشت: دو خواهر کوچک‌تر از ما نیز محصل هستند و تنها در خانواده ما پدر پیرمان که کارگر است، مشغول به کار بوده و مخارج زندگی را تامین می‌کند.

این شهروند افزود: متاسفانه من و دو برادرم با وجود داشتن مدرک دانشگاهی بی‌کار هستیم و این مشکل با وجود فعالیت چندین شهرک صنعتی بزرگ و کوچک در البرز به شدت در این استان احساس می‌شود.

دهقان‌نژاد تصریح کرد: ما از یک طرف هر روز دنبال کار مناسب، آبرومند و شرافت‌مند هستیم و از سوی دیگر در خبرها مشاهده می‌کنیم که عده‌ای چندین پست و مسؤولیت داشته و از بیت‌المال برای خود حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی در نظر می‌گیرند و به طور قطع این شیوه عادلانه نیست و انتظار داریم که رئیس جمهوری برای رفع مشکل بیکاری در استان البرز راهکاری عملی و بدور از شعار داشته باشد.

* ورزش استان البرز چه جایگاهی در برنامه‌های دولت دارد؟

یکی دیگر از شهروندانی که با خبرنگار ما پیرامون این موضوع گفت‌وگو کرد، سعید سلطانی بود.

وی که خود را کشتی‌گیر و علاقه‌مند به ورزش و ساکن شهرستان ساوجبلاغ و فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی معرفی می‌کند، به خبرنگار ما می‌گوید: استان البرز دارای بیشترین جمعیت جوان به نسبت جمعیت است. اکثر این جوانان نیز از دیگر استان‌های کشور به البرز مهاجرت کرده و هر کدام از فرهنگ‌ و قومیت مشخصی هستند.

این ورزشکار جوان البرزی افزود: اکثر کارشناسان معتقد هستند که تنوع فرهنگی، مهاجرت‌ گسترده به البرز و بهره‌مندی از ظرفیت بسیار زیاد جوانان، یکی از مهمترین نقاط قوت این استان در حوزه ورزشی است، اما متاسفانه ورزش البرز هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

سلطانی گفت: سال‌ها است که طرح احداث ورزشگاه شش هزار نفری کرج در دستور کار قرار داشته و مسؤولان می‌گویند برای اتمام پروژه فوق بودجه کافی در اختیار ندارند. از سوی دیگر مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز به صراحت اعلام کرده که سرانه فضاهای ورزشی در البرز تنها 38 سانتی‌متر برای هر نفر است.

وی اظهار داشت: پرسش و مطالبه من از رئیس جمهوری کشورم این است که برای توسعه ورزش استان البرز و توسعه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی چه برنامه‌ای در دستور کار دارد و آیا می‌توان به ورزش البرز امیدوار بود.

* البرز با کمبود جدی سالن سینما و مراکز فرهنگی روبه‌رو است

علی‌اصغر شیرزاد  یکی از اهالی طالقان نیز به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: متاسفانه در استان البرز با کمبودهای بسیاری در حوزه زیرساخت و امکانات فرهنگی - هنری روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در شهرستان‌های نظرآباد، طالقان و ساوجبلاغ سالن سینما به معنی متداول وجود ندارد و ساکنان این سه شهرستان برای تماشای فیلم باید به شهرستان کرج مراجعه کنند.

این شهروند اظهار داشت: از سوی دیگر مراکز فرهنگی - هنری ما از حداقل امکانات نیز در برخی اوقات برخوردار نیستند و نیاز است رئیس جمهوری به این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

شیرزاد تصریح کرد: در کلانشهر کرج نیز با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر تنها چهار سینما و کمتر از این تعداد سالن نمایش تئاتر وجود دارد و به طور قطع این مراکز جوابگوی نیاز نسل جوان استان البرز با جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر نیست.

وی گفت: از سوی دیگر حمایت لازم از هنرمندان جوان البرزی در بخش‌های مختلف سینما، تئاتر، خوش‌نویسی، موسیقی، نقاشی و ... صورت نمی‌گیرد و هنرمندان البرزی علیرغم وجود دانشگاه هنر مجبور به رفتن به تهران هستند.

* شهرستان 600 هزار نفری فردیس بیمارستان ندارد

علی حشمدار یکی از ساکنان شهرستان فردیس نیز به موضوع کمبود مراکز درمانی و بیمارستانی در استان البرز و به ویژه این شهرستان اشاره می‌کند.

وی می‌گوید: شاید باورکردنی نباشد که شهرستانی با نزدیک به 600 هزار نفر جمعیت، فاقد بیمارستان باشد.

وی افزود: به همین دلیل بیماران ساکن فردیس برای پیگیری مراحل درمانی باید به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و درمانگاه‌های کرج و یا تهران مراجعه کنند و طبیعی است که هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل می‌شود.

این شهروند اظهار داشت: اگر در شهرستان فردیس و توابع و در جاده‌های اطراف این شهرستان حادثه‌ای مانند یک تصادف رخ دهد و نیاز باشد که مصدومان در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل شود، ماموران امدادی و اورژانس و همچنین خانواده‌ها چاره‌ای ندارند که مصدوم را به کرج منتقل کرده و در ترافیک‌های سردرگم گرفتار شوند.

حشمدار در پایان گفت: انتظار داریم رئیس جمهوری دستورات لازم برای تسریع در ساخت بیمارستان شهرستان فردیس که سال‌ها است وعده آن به مردم داده شده، را صادر کرده و بودجه مناسبی برای تکمیل این پروژه تخصیص دهد.

بر اساس این گزارش، موضوعات دیگری از سوی شهروندان ساکن استان البرز از جمله بیکاری، گرانی، کمبود در زیرساخت‌ها، معضلات فرهنگی، اعتیاد، حجم بالای طلاق به نحوی که گفته می‌َشود، البرز در رتبه نخست طلاق کشور قرار دارد، آلودگی محیط زیست، انتقال آب رودخانه کرج به تهران و ... مطرح شده بود که امیدواریم در نخستین و آخرین سفر رئیس حسن روحانی در دولت یازدهم به استان البرز به این موارد توجه شود.

گزارش: مریم ابراهیمیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار