مسئولان دانشگاه های استان قم در نشستی در خصوص چگونگی ارتباط، تعامل و همکاری با دستگاه های اجرایی و نحوه استفاده از ظرفیت تحقیقات علمی دانشگاه ها در جهت رفع نیازهای جامعه، با مدیران ارشد استان تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۳۲۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲ 07 November 2016
به گزارش تابناک قم، در این نشست که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، سید مهدی صادقی استاندار قم، احد جمالی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، محمد محمدرضایی رئیس بنیاد نخبگان استان قم و جمعی از مسئولان دانشگاه ها و مراکز علمی قم حضور داشتند.

واگذاری برخی طرح های پژوهشی به دانشگاه ها، حمایت مالی از برخی برنامه های پژوهشی، تشکیل ستاد ارتباط دانشگاه با استانداری، دانش بنیان کردن اقتصاد، کمک گرفتن از نخبگان برای رفع معضلات اجتماعی، پیشنهاد برخی موضوع ها به عنوان پایان نامه دانشجویی به دانشگاه ها و زمینه سازی برای همگرایی بیشتر بین دانشگاه های استان از خواسته های اصلی مسئولان دانشگاه ها بود. 

*حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم در این این زمینه گفت: از یک طرف در دانشگاه های ما، پژوهشگران قوی وجود دارند و از سوی دیگر در استان نیازهای زیاد، اگر این تلاقی بین علم و عمل و بین دولت و دانشگاه ها انجام شود، به سود کشور است.
وی ادامه داد: برخی استادان به خاطر ارتباط فردی با مراکز و نهادها، فعالیت پژوهشی انجام می دهند ولی اگر این کار نهادینه و سازماندهی شده باشد، بسیار موثرتر است.
دیرباز گفت: در کشور معضلات اجتماعی زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد و باید از ظرفیت پژوهشگران و استادان دانشگاه ها برای ارائه راهکارهای مقابله با این پدیده ها، استفاده شود.
وی هم چنین خاطرنشان کرد: در دانشگاه قم برای همه رشته ها مقطع دکترا وجود دارد و ما می توانیم از وزارت علوم مجوز پذیرش تحصیلات قضات در مقطع دکترا را دریافت کنیم. 

* غلامرضا جندقی رئیس دانشگاه پردیس فاربی قم نیز گفت: تعامل دستگاه های اجرایی استان قم با دانشگاه ها باید با سرعت بیشتری انجام شود و نیازهای تحقیقاتی و علمی استان بهتر است به دانشگاه ها واگذار شود.
وی ادامه داد: متاسفانه تعامل بین دانشگاهی در قم ضعیف است و باید هیات و یا کمیسیونی از دانشگاه ها برای ساماندهی این وضعیت تشکیل شود.
وی گفت: برخی دانشگاه ها ظرفیت های بالایی دارند که می توانند تکمیل کننده طرح های همدیگر برای کمک به استان باشند.

* بهرام خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز گفت: دستگاه های اجرایی یک سوم بودجه پژوهشی دارند و بهتر است این پژوهش ها را از طریق دانشگاه ها دنبال کنند.
وی ادامه داد: در زمینه تصفیه آب و فاضلاب، استادان ما می توانند به این طرح ها به شرکت آب و فاضلاب کمک کنند ولی قانون گفته باید کار را به پیمانکار بدهیم. می گویند طرح ها امانی نباشد بلکه باید پیمانی باشد و به پیمانکار بدهید و باید این مشکل حل شود.
رئیس دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در برخی زمینه ها مصداق این ضرب المثل هستیم که «همه چیزمان به هم چیزمان می آید.» 

* محمد علی حسینی سرپرست دانشگاه پیام نور قم نیز گفت: ما در منطقه پردیسان قم آمادگی داریم که آزمایشگاه، مرکز مشاوره، سالن های ورزشی و سایر خدمات دانشگاه پیام نور را در خدمات سایر نهادها و حتی مردم برای استفاده قرار دهیم.

* حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی قائم مقام دانشگاه قرآن وحدیث قم نیز در این نشست اظهار کرد: باید در نشست ها، دانشگاه های قم به تناسب فنی و حوزوی از هم جدا شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه ها می توانند فعالیت های زیادی در زمینه فرهنگ سازی انجام دهند ولی باید حمایت شوند.
مسعودی به عنوان نمونه گفت: اگر بتوانیم هر یک از افرادی که سالانه از قم عبور می کنند را در قالب بسته های فرهنگی، آموزش ترافیکی بدهیم تحول فرهنگی در کشور ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: هر دانشجویی که به قم برای تحصیل می آید به طور متوسط دو الی سه زائر به زائران قم اضافه می شود و این مساله به اقتصاد قم کمک خواهد کرد.
وی هم چنین گفت: استان قم می تواند به صورت نمونه فرهنگی، بسیاری از طرح های دولت را اجرا کند.

* ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست پیشنهاد داد: نقش مسئولان دانشگاه و نحبگان در مدیریت استان به درستی تبیین شود. 
وی ادامه داد: دانشگاه ها می توانند در مسیر توسعه نظام و کشور گام بردارند، در موضوع اقتصاد مقاومتی چه کسانی جز نخبگان باید نظر دهند؟ ما بر این باوریم تا نقش دانشگاه ها تبیین نشود، مشکلات نیز حل نخواهد شد.

* محمود علوی سرپرست موسسه آموزش عالی حکمت نیز گفت: نخبگان به دلایلی تمایل ندارند خود را معرفی کنند و باید دستگاه های اجرایی سراغ آنها بروند. 
وی ادامه داد: یکی از وظایف استانداری قم، شناسایی این نخبگان و افراد است و پیشنهاد می شود ستادی برای شناسایی طرح های نخبگان در قم تشکیل شود و طرح های پژوهشی نیز از نظر کاربردی، نظری، بومی و بین استانی مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: موسسات و اعضای هیات علمی جزو محورهای توسعه هستند، اگر استان قم اراده پیشرفت و ارتقای خود را دارد در موازات مراکز اقتصادی و بنیادهای اقتصادی، باید توجه خاصی به موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها داشته باشد.
علوی خاطرنشان کرد: شناسایی زمینه های پژوهشی نیز از دیگر اقدام هایی است که استانداری باید انجام دهد و در این زمینه دفتر و یا ستاد ارتباط دانشگاه ها و استانداری تاسیس شود. 

* محمد ابراهیم فقیه زاده رئیس جهاد دانشگاهی استان قم نیز در این زمینه گفت: امروز بحث همگرایی همه رشته ها جود دارد و فقه پزشکی این ضرروت را ایجاب می کند که ارتباط بین همه رشته ها حاکم باشد. 
وی ادامه داد: امروز خشک شدن دریاچه قم و ادامه رشد کویر نگران کننده است و تنها یک دانشکده فنی به تنهایی نمی تواند کار تحقیقاتی روی این مسائل انجام دهد، بلکه باید در بحث پژوهش ها منسجم عمل کنیم.
وی گفت: متاسفانه نتایج طرح ها گاهی بعد از تدوین در کتابخانه ها قرار می گیرد ولی به صورت کاربردی اجرایی نمی شود.
وی ادامه داد: از ظرفیت حوزه علمیه قم در دانشگاه خوب استفاده نکردیم، بخش طب سنتی در استان راه افتاده است ولی حوزه در زمینه طب اسلامی ظرفیت بالایی دارد که برای کل کشور و جهان اسلام مفید است ولی از این ظرفیت استفاده نشد.

*محمد سالار کسرائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز گفت: بسیاری از کشورها اقتصاد دانش بنیان را پشت سر گذاشته و از جامعه دانش بنیان حرف می زنند ولی این مساله برای ما هنوز جا نیفتاده است.
وی ادامه داد: بدون ایجاد ارتباط بین دانشگاه و سازمان ها، ما تنها یک جامعه رانتی هستیم که جز فساد حاصلی ندارد واگر آن رانت یک روز قطع شود فاجعه خواهد شد.
کسرایی خاطرنشان کرد: دوره تحریم فرصت طلایی بود که ما به گونه ای دیگر زندگی کنیم ولی نشد، دانش بنیانی باید به یک خواست ملی تبدیل شود. 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تصریح کرد: ما در معرض انواع آسیب های بزرگ مانند بحران آب هستیم، تا 20 سال آینده 20 میلیون از مردم ما از شهرهای جنوب و مرکزی مهاجرت می کنند و اگر جنگی اتفاق بیفتد ما کشوری هستیم که درگیر جنگ آب می شویم. 
کسرایی ادامه داد: مقابله با این تهدیدها و معضلات با دانش و ارتباط دانشگاه با دستگاه های اجرایی امکان پذیر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار