سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم چند سالی است فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار شهروندی مردم در حوزه پسماند را آغاز کرده اما سرپرست این سازمان می‌گوید یک ایراد فعالیت‌ها تا امروز این است که بیشتر بر پایه هیجانات شهروندان استوار است و اصلاح فکری صورت نگرفته است.
کد خبر: ۳۳۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 27 November 2016
به گزارش تابناک قم، تا به حال به کیسه‌های تیره پلاستیکی که ساعت 9 شب از خانه‌ها بیرون می‌گذاریم، فکر کرده‌اید؟ چه چیزهایی را داخل سطل زباله‌ها می‌ریزیم؟ جمع‌آوری، حمل و ساماندهی این زباله‌ها چه هزینه‌ای دارد و چه کسانی را درگیر خودش می‌کند؟ آیا می‌شود زباله‌ها را کم‌حجم‌تر کرد تا راحت‌تر منتقل شود؟ آیا می‌توانیم با جدا ساختن زباله‌های ‌تر و خشک، ارزش اقتصادی زباله را حفظ کنیم و قدمی در مسیر بهبود مدیریت پسماند در شهرمان برداریم؟

سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم چند سالی است فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار شهروندی مردم در حوزه پسماند را آغاز کرده اما سرپرست این سازمان می‌گوید یک ایراد فعالیت‌ها تا امروز این است که بیشتر بر پایه هیجانات شهروندان استوار است و اصلاح فکری صورت نگرفته است.

فرهنگ‌سازی تفکیک زباله

«سیدعبدالله میرابراهیمی» با اشاره به این‌که اگر موضوع‌هایی مانند تفکیک پسماند در ذهن و فرهنگ مردم جاگیر شود، تحت هیچ تنشی خدشه‌دار نمی‌شود، گفت: اگر این موضوع را مقطعی و تحت هیجانی به شهروند آموزش داده باشیم، در یک هیجان دیگر هم حذف می‌شود. در جامعه امروزی این تنش‌های خوب و بد را در خانواده‌ها زیاد داریم و همین موضوع موجب می‌شود آموزش‌های ما اگر به هیجان‌ها استوار باشد، پایدار نماند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به تغییر نگاه در مقوله فرهنگ‌سازی در حوزه پسماند در شهر قم اضافه کرد: یکی از راه‌ها برای نهادینه کردن آموزش‌ها در این زمینه این است که این کار را در سطح مدارس انجام می‌دهیم و حتی دنبال این هستیم که در مهدها هم ورود کنیم.

وی عقیده دارد برای دانش‌آموز برخلاف بزرگسال، کارهای انگیزشی مانند جایزه هم جواب می‌دهد چراکه کم‌کم برای او درونی می‌شود.

آموزش در مدارس

میرابراهیمی با اشاره به طرح آموزش خانه به خانه مدیریت تفکیک زباله در شهر قم گفت: برای مثال در منطقه 6، 70 هزار واحد مسکونی قرار دارد که آموزش دادن به هر خانه حداقل 10 دقیقه طول می‌کشد. برای این کار نیرو و هزینه بسیاری نیاز داریم و کار سنگینی است که البته در حال انجام است. با این حال اعتقاد داریم در مدارس بهتر می‌توانیم کار کنیم که البته در این مسیر هم به همکاری دوستان آموزش و پرورش نیاز داریم.

وی افزود: از ابتدای سال 123 مدرسه را آموزش داده‌ایم که این آموزش‌ها پس از محرم و صفر دوباره پیگیری می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار کرد: در مناطقی که آموزش چهره به چهره آغاز شده تأثیرهای کاملاً قابل مشاهده‌ای در عملکرد فعالیت خودروها و غرفه‌های تفکیک پسماند خشک داشته است.

آموزش تفکیک زباله در منطقه 2

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به این‌که آموزش در منطقه 2 از تابستان آغاز شده است، گفت: وقتی به جدول‌ها مراجعه کردیم عملکرد پیمانکار جمع‌آوری زباله خشک در این منطقه با 30 کیلو زباله خشک جمع‌‌آوری شده آغاز شد و پس از مدتی حدود 23 هزار واحد در ایام تابستان آموزش دادیم که به 400 کیلوگرم هم رسید. آموزش‌ها در منطقه 6 هم موجب شد در 2 هفته 1100 کیلوگرم جمع‌آوری پسماند خشک اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این‌که توقع ما از شهروند این است که آمادگی حضور خودروها را داشته باشد و همکاری لازم را با شهرداری در این زمینه انجام دهد، اضافه کرد: واقعیت این است که به این دلیل که جمع‌آوری زباله خشک توجیه اقتصادی ندارد، برای پیمانکار هم جذابیت کافی ندارد و مجبوریم به صورت منظم موضوع‌های مربوط به این کار را رصد کنیم و اگر نامنظمی و تنش وجود داشته باشد رفع خواهد شد.

میرابراهیمی افزود: جمع‌آوری پسماند خشک با فرآیندی که ما داریم بسیار پرهزینه است و قابل مقایسه با کاری که یک کارگر با یک چرخ انجام می‌دهد، نیست. به طورطبیعی نمی‌توانیم مانند آن ضایعاتی به شهروند پول دهیم.

وی با اشاره به این‌که برخی شهروندان توقع دارند به ازای زباله خشک مبالغ ارزشمندی به آن‌ها داده شود، افزود: در حال حاضر زباله خشک را کیلویی 300 تومان از پیمانکار می‌خرند که کیلویی 250 تومان آن هزینه است و ما از شهروند کیلویی 100 تومان می‌خریم. شهروند نباید توقع داشته باشد به ازای زباله خشک مبلغ ارزشمندی دریافت کند و باید این کار را برای محیط زیست و آیندگان انجام دهد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به گسترش غرفه‌های جمع‌آوری زباله خشک در شهر اظهار کرد: سیاست ما این است که در هر محله‌ای یک غرفه برای تحویل پسماند خشک داشته باشیم؛ چراکه در نهایت هدف ما این است که خودرو به در خانه‌ها نفرستیم.

وی با اشاره به این‌که سیاست سازمان مدیریت پسماند ایجاد غرفه‌ها در قالب ساختمان‌هایی در شهر است تا خدمات بهتر ارائه شود، گفت: ساخت حدود 6 ساختمان را در بودجه امسال گذاشته‌ایم که زمین 5 ساختمان را از مناطق دریافت کرده و طراحی‌ها را انجام داده‌ایم.

فعالیت 8 غرفه جمع‌آوری پسماند

میرابراهیمی با اشاره به این‌که ابتدای سال گذشته در حدود 8 غرفه جمع‌آوری پسماند خشک در شهر وجود داشت که اکنون به 22 غرفه رسیده است، اظهار کرد: سعی ما این است که تا پایان سال غرفه‌ها را به 30 تا برسانیم و 30 غرفه هم سال دیگر استقرار دهیم تا پراکندگی غرفه‌ها به حد مطلوب برسد و شهروندان بتوانند این غرفه‌ها را به خوبی در محل زندگی‌شان ببینند.

وی افزود: سعی کردیم با طرح‌های متنوعی مانند تبادل گل یا کتاب با پسماند خشک یا ارائه کالاهای متنوع غرفه‌ها را به شهروندان بشناسانیم.

اهدای جوایز به شهروندان

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اهدای جوایزی ماهانه به شهروندان گفت: شهروندانی که از در خانه یا غرفه‌ها برگه‌های امتیاز را از خودرو گرفته‌اند به غرفه مراجعه می‌کنند و هر 100 امتیاز را به کارت طلایی تبدیل می‌کنند که ارسال شماره کارت و کد ملی به سامانه موجب شرکت در قرعه‌کشی می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر حدود 18 تن زباله جمع می‌شود که حدود 3 درصد زباله شهر است. یک نگاه حمایتی ویژه هم عوامل اجرایی باید داشته باشند که کار بهتر انجام شود.

میرابراهیمی بیان کرد: شهر قم طبق برنامه تا پایان امسال باید 8 درصد زباله‌اش را تفکیک کند که امسال به راحتی به 6 درصد خواهد رسید.

وی موضوع نگران‌کننده دیگر را افزایش تولید زباله در شهر توسط شهروندان می‌داند که آن هم می‌تواند در جای خود به طبیعت و محیط زیست ضربه وارد کند.

بسیاری از امور در شهرها بدون مشارکت مردم ممکن نیست و مدیریت مطلوب پسماند به طور قطع یکی از همین امور است. مشارکت مردم در این زمینه هم به بهبود وضعیت محیط زیستی استان کمک خواهد کرد و هم ارزش اقتصادی را به روند مدیریت پسماند باز می‌گرداند تا آینده بهتری برای شهر قم و اهالی‌اش رقم بخورد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار