به بهانه بروز سانحه در روزهای اخیر
ایران جزء 10 کشور بلا خیز دنیا است و حوادثی مانند سیل، زلزله، رانش زمین، آتش سوزی های گسترده از رویدادهایی هستند که هر ساله منجر به مرگ ومیر و آسیب های جسمی و روانی هزاران انسان می شوند
کد خبر: ۳۳۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 28 November 2016

به گزارش تابناک البرز؛ ایران جزء 10 کشور بلا خیز دنیا است و حوادثی مانند سیل، زلزله، رانش زمین، آتش سوزی های گسترده از رویدادهایی هستند که هر ساله منجر به مرگ ومیر و آسیب های جسمی و روانی هزاران انسان می شوند. بلا عبارت است از در هم ریختگی شدید زیست محیطی و روانی اجتماعی ، که بسیار فراتر از ظرفیت انطباقی جامعه مبتلا است. متاسفانه پس از بروز حادثه اقدام به اعلام آمار کشتگان و مصدومین می کنند. این در صورتی است که عمق فاجعه در وجود بازماندگان سانحه، ماندگار می شود و در آینده سبب اختلالات روحی و روانی در خود و خانواده شان خواهد شد.

در این راستا به سراغ آرش رمضانی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی رفته و در این مورد نظر وی را جویا شدیم.

بازماندگان را دریابیم

درمان روان آسیب دیدگان! پیشگیری از بیماری های آینده

این متخصص حوزه روانشناسی درباره بروز سوانح دلخراش گفت: آنچه که پس از رخ دادن سوانح دلخراش مغفول می ماند، توجه به تاثیر منفی واقعه بر روحیه ی شاهدان و بازماندگان است. ماهیتا هر دولت پس از وقوع یک سانحه به ترمیم خرابی ها و نجات جانی آسیب دیدگان می پردازد اما "نجات روحی" نیز مهم است

!
وی اذعان کرد: یکی از اختلالات روانی که عموما پس از مشاهده ی صحنه هایی مثل انفجار یا تصادف یا طوفان ایجاد می گردد، PTSD است ، "اختلال پس از حادثه" اختلالی ست که گریبان شاهدان و آسیب دیدگان و بازماندگان را می گیرد و زندگی فرد را دچار مشکل می کند. حملات وحشت ناگهانی، از دست دادن اختیار رفتاری، اختلال در خواب و رخ دادن دایمی واقعه در رویا و عود مجدد اختلال به محض عبور یا دیدن محلی که واقعه درآن رخ داده است، تنها بخشی از صدمات این اختلال است.

رمضانی افزود: دولت باید در کنار درمان پزشکی بدن مجروحان ، درمان تحلیلی روان آسیب دیدگان و شاهدان را نیز در دستور کار قرار دهد چون اینگونه آسیب های منجر به اختلال، تاثیرات دایمی و همیشگی دارند.

این کارشناس حوزه روانشناسی با اشاره به نحوه مدیریت صحیح دولن در خصوص بازماندگان خاطر نشان کرد: معقول است که دولت ضمن درمان رایگان آسیب های جسمی قربانیان، برای تمام شاهدان و بازماندگان حداقل یک جلسه مصاحبه ی بالینی رایگان را در نظر بگیرد تا در خلال این جلسه، درمانگر از لزوم یا عدم لزوم انجام درمان روانی بالینی برای فرد آسیب دیده مطلع گردد.

وی ادامه داد: این عمل نه فقط به افزایش سلامت عمومی جامعه منتهی می شود بلکه این پیام را برای مردم ارسال می کند که دولت در کنار جسم مردم، به روان آنها نیز اهمیت می دهد.

رمضانی در پایان در مورد انتشار صحنته های دلخراش گفت: نکته بعد در مورد وقوع چنین حوادثی نه به دولت بلکه به شهروندان باز میگردد و آن پرهیز از انتشار صحنه های دل آزار از حادثه است. انتشار این صحنه ها، آسیب های متعدد و زمینه ی آسیب پذیری های بعدی را موجب می شود و سهولت دسترسی آن برای کودکان، ابعاد خطر آن را افزایش می دهد که پرداختن به این موضوع، یادداشتی جداگانه را می طلبد و فرصتی دیگر.

برچسب ها: سانحه ، قطار ، بازماندگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار