در پی بروز اتفاقات روزهای اخیر
نمایندگی در ایران پروسه ای طولانی دارد که هر کسی از پس آن بر نمی آید. در ابتدا یکایک نامزدهای انتخاباتی باید مورد تائید شورای محترم نگهبان قرار گیرند. اين در حالي است كه برخي با برخورد سليقه اي نمايندگان را محكوم به اعمال ديگري مي كنند و خارج از قوانين با آن ها برخورد مي كنند
کد خبر: ۳۳۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 29 November 2016
به گزارش تابناك البرز؛ نمایندگی در ایران پروسه ای طولانی دارد که هر کسی از پس آن بر نمی آید. در ابتدا یکایک نامزدهای انتخاباتی باید مورد تائید شورای محترم نگهبان قرار گیرند. التزام افراد به قانون اساسی ، اسلام و نگهباني از دستاوردهاي انقلاب اسلامي،  رعايت امانت و تقوا در انجام وظايف وكالت،  پايبندي به استقلال و اعتلاي كشور و مدنظر قرار دادن آزادي مردم و تامين مصالح آنها از جمله مواردی است که باید احراز شود و سپس فرد وارد پروسه انتخابات گردد.

با بررسي‌هاي اين احكام قانوني فارغ از صف بندی های سیاسی مي‌توان دريافت كه جايگاه مجلس شوراي اسلامي در دو بعد قانونگذاري و نظارت، بسيار رفيع است و نمايندگان در برنامه‌ريزي و سياستگذاري‌هاي كلان جامعه از قدرت و توانايي‌هاي لازم برخوردار هستند و بر این اساس قانون اساسی از نمایندگان مردم دفاع کرده است.
اما جامعه امروزی  ما دیگر شاهد قدرت سابق نمایندگان مردم نیست و بیشتر نمایندگان باید از حق خود دفاع کنند تا آن که برای احقاق حقوق موکلان خود اقدام به قانون گذاری نمایند.بر همین اساس به دو رخداد بی سابقه طی روزهای اخیر اشاره میکنیم تا این موضوع دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

لغو سخنرانی آقای نماینده در مشهد
لغو سخنرانی قانونی علی مطهری با موضوع «تحلیل واقعه کربلا» در روز اربعین حسینی و به‌دستور دادستان مشهد!  این خبر تکراری روزهای گذشته است که رفته رفته با واکنش های تند دو طرف ماجرا رو به رو شد. ماجرا از این قرار است که روز یکشنبه ۳۰ آبان به دستور دادستان مشهد، سخنرانی علی مطهری که به دعوت مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی به مناسبت اربعین حسینی در این شهر بنا بود برگزار شود، لغو شد و دفتر این مجمع پلمب گشت. جلوگیری از سخنرانی نماینده قانونی مجلس در کلان شهر مشهد، موضوع چندان کوچکی نبود و واکنش بسیاری از افراد را برانگیخت. اما این واکنش ها نتیجه ای در بر نداشت زیرا نماینده مجلس، اپوزیسیونی قلمداد شد که حق سخنرانی نداشت!! این خبر خود به تنهایی سبب شد حریت مجلس و قدرتمندی نمایندگان با علامت سوال های بسیار مواجه شود که در روزهای بعد از این ماجرا، خبر دیگری بیش از پیش علامت سوال ها را پر رنگ کرد!

اقدام به بازداشت آقای نماینده در تهران
خبر دیگری که اذهان عمومی را مورد تشویش قرار داد، اقدام به بازداشت نماینده مجلسی بود که در مصونیت قضایی به سر می برد. وی به دلیل برخی اظهار نظرهایش، مورد شکایت دادستان تهران قرار گرفت و این در صورتی است که اقدام به جلب نمایندگان مجلس باید به کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان سپرده شود. اما خوشبختانه این ماجرا با پا در میانی رئیس مجلس به حالت مسکوت در آمد.

مجلس مردمی از حق خود دفاع کند
با توجه به رخداد بی سابقه که طی روزهای آینده صورت گرفت، این نکته را در اذهان عمومی برانگیخت؛ مجلسی که نمی تواند از حق خود دفاع کند چگونه می خواهد موکلان موفقی برای مردم خود باشد . وقت آن رسیده است تا نمایندگان مجلس به جای محکوم کردن رخدادهای پیش رو، اقدامی در خور انجام دهند تا بدین سبب با پاسخ به سوالات عوام، مانع از رخدادهای آتی گردد و به حریت مجلس خدشه ای وارد نشود.

برچسب ها: مجلس ، نماينده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار