مدیر کارخانه قند ایلام، از مشکلاتی می‌گوید که کام این کارخانه را تلخ کرده و موجب شده است تا این واحد تولیدی تنها با 50 درصد ظرفیت کار کند.
کد خبر: ۳۴۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 13 December 2016

به گفته‌ی وی اگر مشکلات حل شود و دولت به معنای واقعی به تعهدات خود در قبال این واحد تولیدی عمل کند می‌تواند 30 نفر دیگر را دست به کار کند و در کاهش امار بیکاری نقش‌آفرین شود.

 

به گزارش تابناک ایلام؛«غلامرضا جوانمردی»اظهار کرد: این کارخانه با 1500 متر زیربنا و 4500 متر زمین در محدوده شهر ایلام در سال 1384 به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت در حال تولید قند است.

 

وی بابیان اینکه 22 نفر به‌صورت یک‌شیفت در این کارخانه کار می‌کنند،افزود: اگر از کل ظرفیت این کارخانه به‌صورت صدر صد استفاده شود می‌توان برای بیش از 30 نفر دیگر اشتغال‌زایی کرد.

 

مدیر کارخانه قند ایلام خاطرنشان کرد: این کارخانه روزانه 10 تن قند مرغوب، سالم و باکیفیت تولید و روانه بازار مصرف می‌کند و سالانه  قادر به تولید 8 هزار تن است اما متأسفانه به دلیل مشکلات در حال حاضر سالانه کمتر از 3 هزار تن قند تولید شود.

 

 جوانمردی با اشاره به اینکه مراحل تولید قند کله، قند شکسته، بسته‌بندی و آزمایشگاه در این کارخانه انجام و بعد روانه بازار مصرف می‌شود، تصریح کرد: می‌توان  محصولات دیگری مانند آب مقطر جهت سرم‌سازی، عسل مصنوعی، انواع مربا، حلوا ارده، نبات و شکر پنیر(نقل سفید) در این کارخانه‌ تولید کرد اما به دلیل عدم‌حمایت مالی هنوز نتوانسته‌ایم این مهم را راه‌اندازی کنیم.

 

وی با انتقاد از پر و پیچ‌وخم بودن بروکراسی اداری برای پیش بردن امور تولید این کارخانه گفت: متأسفانه دستگاه‌های مسئول به‌جای کمک به چرخه تولید موجب عدم انگیزه و گاها ایجاد مشکل برای چرخه تولید می‌شوند و گاهی تولیدکننده‌ی ما به این نتیجه می‌رسد دیگران در قبال تولید احساس مسئولیتی ندارند.

 

مدیرکارخانه قند ایلام کمبود نقدینگی و موانع ورود شکر، نبود سیاست ثابت و فقدان مدیریت درست در عرضه و تقاضای شکر را اصلی‌ترین مشکلات این کارخانه دانست و خاطرنشان کرد: دولت به مصوبات و قول‌های خود در راستای حمایت از تولید بهتر عمل کند.

 

جوانمردی بابیان اینکه سال گذشته شکر کیلویی 2 هزار و 130 تومان خرید می‌شود اما الآن به 2 هزار و 520 تومان رسیده و  در تابستان سال جاری حتی به 3 هزار و 500 تومان هم صعود پیدا کرد، گفت: نداشتن برنامه مدون و درست در مدیریت عرضه، تولید و تقاضا شکر موجب مریض شدن چرخه تولید این صنعت شده است. 

 

وی کمبود نقدینگی و موانع ورود شکر به‌عنوان مواد اولیه جهت تولید و صادرات قند،(با توجه به قیمت جهانی آن و  نبود مدیریت درست در عرضه و تقاضای شکر برای تولید قند را اصلی‌ترین مشکلات این کارخانه اعلام کرد.

 

مدیر کارخانه قند ایلام واگذاری مدیریت قند و شکر به جهاد کشاورزی را اقدامی نادرست دانست و تصریح کرد: جهاد کشاورزی به‌خوبی نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند و نتیجه آن مشکلاتی بود که امسال در بازار شکر پیش آمد.

 

جوانمردی با تأکید بر اینکه فشار اصلی مدیریت‌های نادرست در تولید و عرضه و تقاضا بر دوش مردم است، خاطرنشان کرد: ضعف مدیریتی موجب تضعیف چرخه تولید و تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران می‌شود.

 

 وی بابیان اینکه شفاف‌سازی در تولید موجب جلوگیری از رانت‌خواری و دیگر مشکلات می‌شود ،گفت: تقریباً 70 درصد توان مدیر و مسئولان اداری یک کارخانه درگیر بروکراسی اداری می‌شود و دیگر وقتی برای نظارت بر کیفیت تولید محصول نمی‌ماند.

 

 مدیرکارخانه قند ایلام  با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها درگیر با تولید علاوه بر اینکه راه را برای تولید هموار نمی‌کنند بلکه خود موجب عدم انگیزه افراد برای کار در این حوزه می‌شوند، گفت: مدیران و مسئولان برای تولیدکننده ارزش قائل نیستند و فقط به فکر خود هستند و حتی حمایت معنوی هم از تولید صورت نمی‌گیرد و تسهیلاتی که دولت مصوبه کرده و بارها قول آن داده کمتر محقق می‌شوند.

 

جوانمردی با اشاره به اینکه تولیدات این کارخانه به 30 استان کشور و به کشور عراق صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر به دلیل وجود موانع واردات شکر ، صادرات قند به عراق متوقف‌شده و بازار عراق به‌راحتی دارد از دست می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه دولت قرار شد از محل وجوه اداره شده و محل طرح‌های زودبازده به واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت کند و قسمتی از سود بانکی را دولت پرداخت کند، تصریح کرد: متأسفانه دولت نه‌تنها حمایت نمی‌کند بلکه قیمت حامل‌های انرژی  نیز 10 برابر افزایش پیداکرده و  یارانه واحدهای تولیدی هم پرداخت نشده است.

 

 تولید قند در ایلام بدون استفاده از مواد شیمیایی

«بهجت لارتی» مسئول کنترل کیفیت و آزمایشگاه کارخانه قند ایلام نیز اظهار کرد: محصولات این کارخانه ازنظر میکروبی و شیمیایی مورد آزمایش دقیق قرار می‌گیرند و خاکستر گیری و رنگ‌بری قند این کارخانه بدون استفاده از مواد شیمیایی و رنگ بری انجام می‌شود تا قند کاملاً سالم و بهداشتی به دست مردم برسد.

 

وی افزود: در آزمایشگاه این کارخانه از ریزینگ‌های رنگ‌بری استفاده می‌شود و به‌هیچ‌عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

 

لارتی خاطرنشان کرد: قبلاً ریزینگ‌های رنگ بری از دو شرکت خارجی تهیه می‌شد، اما بعد از تحریم متخصصان داخل خود ریزینگ‌های رنگ‌بری را در داخل تولید کردند که کیفیت آن  10 برابر مشابه خارجی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار