رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی، گسترش بهره برداری از نیروگاه های هسته ای در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را از برنامه های راهبردی صنعت هسته ای کشور برشمرد.
کد خبر: ۳۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶ 19 May 2015
در پیام علی اکبر صالحی که روز سه شنبه به چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته ای درعلوم کشاورزی و منابع طبیعی درکرج ارسال شد، آمده است: با گسترش بهره برداری از نیروگاه های هسته ای درحاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، علاوه بر انرژی، آب شیرین مورد نیاز خطه جنوب کشور تامین می شود.
پیام می افزاید: با اجرای این طرح، بستر مناسب برای یک نهضت عظیم خدمت رسانی درعرصه تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی این منطقه فراهم می آید.
صالحی در پیام خود آورده است: به نمایندگی از خانواده بزرگ و افتخار آفرین صنعت هسته ای اعلام می کنم که مدیران و پژوهشگران این سازمان همدل وهمزبان با دیگر مسئولان آمادگی دارند تا دستاوردهای خود را در اختیار پژوهشگران و تصمیم سازان بخش کشاورزی ومنابع طبیعی قراردهند.
امروزه دانش فناوری هسته ای می تواند مدد کاری راهگشا درحل موثر وسریع بسیاری ازمعضلات ومشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی باشد وبه سازمانهای دولتی وغیردولتی برای دستیابی به اهداف تعیین شده یاری رساند.
صالحی خاطرنشان کرده است: اکنون بکارگیری پرتوهای یون ساز، ایزوتوپ ها و رادیو ایزوتوپ ها درمطالعات کشاورزی و منابع طبییعی وتوسعه کاربردهای فناوری هسته ای در70 کشورجهان در دستورکار قرارگرفته و به عنوان نمونه با استفاده از آن بیش از سه هزار گونه زراعی اصلاح شده درجهان تولید شده است.
درادامه پیام آمده است: هنگام تاسیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ضرورت ایجاد پژوهشکده کشاورزی هسته ای مورد توجه قرارگرفت، دست اندرکاران وپژوهشگران پژوهشکده کشاورزی هسته ای کشور با توجه به سابقه نزدیک به سه دهه و با استفاده ازسامانه های مربوط به پرتوهای گاما و الکترون و نیز ردیاب های ایزوتوپ های پایدارو رادیو اکتیو جهت گیری فعالیت های خود را به بهبود خصوصیات کمی و کیفی خاک و آب ، ارتقای بهره وری وتولید برخی محصولات زارعی ، باغی و دامی و یاری رساندن به حفاظت و صیانت از مراتع و جنگلهای کشور معطوف کرده اند.
صالحی، گسترش وتعمیق تعاملات و ارتباطات با وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی را ازاولویت های سازمان انرژی اتمی ذکرکرد و افزوده است: بیش از سه دهه از عمر پژوهش درزمینه کشاورزی هسته ای درایران می گذرد.
محققان وپژوهشگران این عرصه از رهگذر همکاری همدلانه و مستمر با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای پژوهشی به دستاوردهای چشمگیری درمورد اصلاح گیاهان ، کنترل آفات وبیماریها ، مدیریت منابع خاک و آب و توسعه تحقیقات درحوزه دامپزشکی نائل آمده اند.
درمتن سند چشم انداز 20 ساله برخورداری ازامنیت غذایی ، بهره مندی واستفاده بهینه ازمحیط زیست و تامین سلامت مردم به عنوان ویژگی اساسی جامعه برخوردار ازرفاه و پیشگام درتوسعه متوازن مورد تاکید قرارگرفته است .
براساس سند چشم انداز مقرر است تا بخش کشاورزی 20 درصد ازتولید ناخالص ملی ، 25 درصد ازاشتغال و کارافرینی و 50درصد ازحجم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد .
صالحی بااشاره به وجود برخی چالش ها وموانع درمسیر توسعه زیرساخت ها ازجمله پایین بودن راندمان مصرف آب ، کمبود منابع آب شیرین ، آفات و بیماریهای گیاهی و دامی و نیز آلودگی های زیست محیطی و فقدان برخی استانداردهای مورد نیاز درمصرف بهینه کود وسموم دفع آفات نباتی هنگام آن فراررسیده است که یک نهضت عظیم با رویکرد جهادی دردستورکار همه دلسوزان منافع ملی ایران قرارگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار