رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان این‌که با وجود سرمایه‌های اجتماعی و علمی شاخص در کشور توانایی کارسازی فرصت‌ها را نداریم، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد کارآفرینی دانست.
کد خبر: ۳۷۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵ 08 February 2017
به گزارش تابناک قم، حسن زارعی‌متین با تأکید بر این‌که تعادلی میان افزایش ارتقای تحصیلی و توسعه شغلی وجود ندارد، اظهار کرد: کشور ما سرمایه انسانی بسیار خوبی دارد اما هر چقدر به میزان فارغ‌التحصیلی اضافه شده، بیکاری هم افزایش پیدا کرده است.

وی وجود حدود 5 هزار بیکار در استان را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: مشکل اصلی کشور ما قبل از بیکاری و سرمایه انسانی، افت شدید سرمایه اجتماعی است.

استاد مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به مجموعه فعالیت‌های پردیس فارابی گفت: قدیمی‌ترین مرکز آموزشی استان قم با 50 سال فعالیت در زمینه‌های مدیریت، حقوق، علوم انسانی و به تازگی هم مهندسی و فنی در حدود 5 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد.

زارعی‌متین با بیان این که مهم‌ترین فعالیت علمی دانشگاه در حوزه مدیریت و حقوق است، اظهار کرد: در مقاطع دکتری در 17 رشته و در مقطع ارشد در حدود 40 رشته و گرایش فعالیت داریم.

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران با ابراز تأسف از این که اقتصاد مقاومتی در حد حرف باقی مانده است، بیان‌ کرد: چرا باید حدود 4 تا 5 هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار داشته باشیم؟ چرا برخلاف دیگر کشورها ارتباط تنگاتنگ و مثبتی میان آموزش و موفقیت وجود ندارد؟

وی با بیان این که سرمایه اجتماعی افت شدید داشته است، اضافه کرد: مهم‌ترین چالش ایران در تحقیق‌هایی که در سال‌های 93 و 94 شناسایی شده، افت شدید سرمایه اجتماعی است.

زارعی متین در ادامه با بیان این‌که حل مشکل بیکاری و ایجاد کسب و کار توجه به سرمایه‌های اجتماعی است، افزود: سرمایه اجتماعی پیش از آن که به این برگردد که من چه چیزی می‌دانم به این بر می‌گردد که چقدر در جامعه بین نهادها، سازمان‌ها و افراد ارتباط وجود دارد. چقدر همکاری و همدلی وجود دارد؟ چقدر هنجارهای مشترک وجود دارد؟

بی‌اعتنایی مسئولان استان به دانشگاه‌ها

این استاد دانشگاه با انتقاد از این‌که مسائل و معضل‌های اقتصادی استان به سمت دانشگاه‌ها نمی‌آید، گفت: چرا باید در دانشگاه پردیس فارابی با وجود بیش از 110 استاد تمام وقت در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف هیچ سازمان و نهادی زیربار به مشورت گرفتن و استفاده از توانمندی‌های علمی نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی نمی‌رود.

زارعی متین با اشاره به تولید بیش از 4 هزار پایان نامه و رساله دکترا در سطح استان گفت: تصور کنید اگر هرکدام از این پایان نامه‌ها و رساله‌ها یک مسأله از این استان و کشور را بررسی کند، چه آثار و نتایجی خواهیم داشت.

وی با اعلام این‌که تشخیص دانشگاه‌ها در مشکلات اقتصادی مهم است، افزود: مهم‌ترین هدفی که بر اساس این تشخیص وجود دارد، توسعه کارآفرینی است.

زارعی متین توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با مدیریت نخبگان دانشگاهی را سرنوشت ساز تلقی کرد و گفت: در این مورد شعبه‌ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در درون پردیس فارابی آغاز به کار کرده است.

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران از راه‌اندازی کلینیک مدیریت و کسب و کار خبر داد و افزود: بسیاری از شرکت‌های تولید و صنعتی در استان قم از لحاظ تولید و بهره وری و کارآیی افت شدید دارند. با راه‌اندازی کلینیک مدیریت و کسب و کار آسیب شناسی و درمان می‌شوند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار