آنچه که در حال حاضر هویدا ست ،مردم استان ایلام به صورت مستقیم با معضل بیکاری درگیر بوده بنحویکه در هر خانواده بیش از 2یا 3جوان تحصیلکرده بیکار وجود دارد
کد خبر: ۳۹۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 25 March 2017

تابناک ایلام ::سالهاست معضلی به نام بیکاری در راس دغدغه های مردم ومسئولین کشور قرار داشته بنحویکه بسیاری از برنامه های کلان کشور در راستای اشتغال جوانان وکاهش نرخ بیکاری تدوین شده است.نامگذاری سال96توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال اقتصاد مقاومتی،تولید ،اشتغال بیانگر اهمیت این موضوع در نزد تصمیم گیران ومسئولین کشوراست.

بررسی ها وپژوهشهای صورت گرفته با عنوان "آینده پژوهی ایران 96"نیز مسائل اصلی وسناریوهای پیش روی ایران در سال جدید را سه مسئله ،ساختاری های اقتصادی،بحران آب و "بیکاری" عنوان کرده است .با توجه به نتیجه این پژوهش که از مهرماه سال 95وبا حمایت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری آغاز شد ودرجه اهمیت این موضوع برای مسئولین ارشد کشور ولزوم بازنگری در ساختارهای اقتصادی کشور بعنوان پایه ومسیر اصلی رفع سایرمشکلات ،سال جدید نیز برتکیه بر اقتصاد مقاومتی وتولید برای رفع مشکل بیکاری نامگذاری شد.

صرفنظراز نتیجه پژوهشها وتحقیقات صورت گرفته در خصوص ریشه معضلات و مسایل مهم وحیاتی کشور نظیر بیکاری ،یکی از مهمترین مبناها برای تصمیم گیری در کشور بمنظور رفع مشکلات ومعضلات آن ،وجود آمار صحیح ،دقیق وقابل اعتماد در کشور است. به همان اندازه که آمار ها مبنایی واقعی ، منصفانه وبر پایه حقیقت داشته باشند ،به همان اندازه نیز باید در مثمر ثمر بودن تصمیم گیرهای کشور در سطح قوای سه گانه کشور خصوصا مقننه ومجریه برای رفع مشکلات ومسایل کشور امیدوار بود.

اما اگر تهیه وتنظیم آمارها صرفا بر اساس تصمیم گیری های سیاسی و حزبی و نشان دادن دست برتر حزب حاکم ،تنها بمنظور جلب نظر مردم و کسب آرای آنها در انتخابات بعدی صورت گرفته باشد ،قطعا تصمیمات و برنامه های صورت گرفته بر پایه این آمارهای کذایی ،نتیجه ای جز درجا زدن در میان مشکلات وتلنبار نمودن آنها وهمچنین اتلاف منابع وسرمایه های کشور درپی نخواهد داشت.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط روابط عمومی مرکز آمار ایران،نرخ بیکاری جمعیت فعال در تابستان سال جاری 12/7 درصد محاسبه‌شده است. نرخ بیکاری مردان در تابستان سال جاری 10/4 درصد و برای زنان 21/8 درصد گزارش‌شده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در نواحی روستایی 7/9 درصد و در شهرها 14/4 است. بالاترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی 20 تا 24 است.

براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری این گروه سنی 31/9 درصد است. در همین گروه سنی نرخ بیکاری مردان 26/6 درصد و نرخ بیکاری زنان 50/6 درصد محاسبه‌شده است.

شاخص نرخ بیکاری در تابستان سال 95 نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 1/8 درصد افزایش‌یافته است ، نرخ بیکاری نقاط شهری 2/2 درصد و در نقاط روستایی 0/6 درصد افزایش‌یافته است. نرخ بیکاری مردان هم نسبت به تابستان 96، درصد رشد یافته است و نرخ بیکاری زنان 0/2 درصد بیشتر شده است.

در حالیکه براساس آخرین آمارهای داده شده نرخ بیکاری در استان ایلام نیز 11و2درصد اعلام شده است،حتی اگر آمار فوق را آمار واقعی ومبنایی برای میزان بیکاری استان تقریبا 600هزار نفری ایلام قرار دهیم، باز هم با حقیقتی که مردم استان وخانواده ها در زمینه بیکاری با آن مواجهه هستند همخوانی ندارد .

براساس آمار اعلام شده در بهار سال 94استان ایلام دارای ٤٥ هزار نفر بيكار بوده كه ١٢ هزار نفر از آنها فوق ديپلم و بالاتر مابقي ديپلم و زير ديپلم بوده اند . این درحالیست که رییس دیوان محاسبات کشور روز گذشته (سوم فروردین )در جمع نمازگزاران دهلران ،کل آمار بیکار استان را 23هزار و400نفر اعلام کرده که از این جمعیت 11هزار نفر تحصیل کرده عنوان شده است.

حال با یک حساب سرانگشتی از دو آمار اعلام شده به این نتیجه نایل می شویم که از ابتدای سال 94تا پایان سال 95 یعنی در فاصله 2ساله ای بیش از نصفی از بیکاران ایلام به میزان 22000نفر مشغول به کار شده اند !که اگر این موضوع حقیقت داشته باشد باید نام مسئولین استان در کتاب گینس ثبت وضبط شود.

آنچه که در حال حاضر هویدا ست ،مردم استان ایلام به صورت مستقیم با معضل بیکاری درگیر بوده بنحویکه در هر خانواده بیش از 2یا 3جوان تحصیلکرده بیکار وجود دارد . براساس آمارهای منتشر شده ،درحال حاضر این معضل بعنوان مادر همه معضلات و آسیبهای اجتماعی ،نام استان رادر صدر استانهای کشور از حیث آسیبهایی نظیر اعتیاد و خود کشی قرار داده است.

اگر رییس کل دیوان محاسبات کشور و رییس پیشین مرکز آمار ایران ،کارگرهای فصلی ومهاجرایلامی در سایر استانها،دست فروشان ،دوره گردان،سیگارفروشها و سایرمشاغل کاذب را نیز در زمره شغل درآورده باشند حرفی نیست ،اما اگر مساله ای که بعنوان یک واقعیت انکارناپذیر مردم استان با آن دست به گریبان هستند ،بعنوان مبنایی برای تعیین میزان بیکاران استان قرار گیرد ،حقیقتا آمارها بیشتر از این را نشان میدهند .

بدون شک استان ایلام در زمره استانهای توسعه نیافته محسوب شده که بدلیل عدم سرمایه گذاری در حوزه صنعت و رشد صنایع بزرگ درآن ،همواره دستیابی به شغل پایدار برای خیل جوانان بیکار تحصیلکرده وغیر تحصیلکرده به آرزویی دست نیافتنی مبدل شده است . انتظار می رود مسئولین مرتبط وغیر مرتبط ، با تعدیل آمارهای موجود و نزدیک به واقع نمودن آنها ،تصمیم گیری ها در خصوص اشتغال واختصاص اعتبارات در این زمینه را با مشکل مواجهه ننمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار