مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه گفت:کالاهای پر مصرف شهروندان استان کرمانشاه در ماه مبارک رمضان مورد بازرسی ویژه قرار گرفت.
کد خبر: ۴۵۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 02 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی اداره کل استاندارد استان کرمانشاه، امروز محمود رضا نیازی  با اعلام اجرای طرح نظارت بر بازار این استان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان به دلیل حساسیت مصرف کالاها، خصوصاً درحوزه صنایع غذایی، طرح بازرسی و کنترل بازار، حالت ویژه و ضربتی به خود گرفت، تا از طریق آزمون‌ها و کنترل‌های که بر روی مواد مصرفی مردم از رسیدن مواد غذایی، سالم بهداشتی و با کیفیت به دست شهروندان روزه‌دار استان اطمینان حاصل شود.

محمود رضا نیازی ، با اعلام این خبر اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان 50 قلم از کالاهای پر مصرف خانواده‌های استان کرمانشاه از جمله فرآورده های لبنی (شیر پاستوریزه و فرادما، کره حیوانی و مارگارین، پنیر و کشک)،  قند و شکر، آرد گندم و برنج، زعفران، خرما، روغن سرخ کردنی مورد مصرف در زولبیا و بامیه و ... مورد بازرسی ، نمونه برداری و آزمون قرار گرفتند.

وی افزود: این طرح از اول خرداد ماه آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشت که کالاهای پر مصرف از حیث داشتن علامت استاندارد، کد 10 رقمی درج شده زیر علامت استاندارد، بسته‌بندی، شکل ظاهری و تاریخ مصرف مورد بررسی قرار گرفتند. 

مدیر کل استاندارد استان ادامه داد: همچنین طی این مدت و بر اساس ماده 4 قانون سازمان ملی استاندارد ایران و در راستای تعيين کيفيت و ويژگي های کالاهای ساخت داخل که از نظر سلامت و بهداشت عمومی حائز اهميت می باشند کارشناسان این اداره کل 20 مورد نمونه برداری از فرآورده زولبیا و بامیه تولیدی در واحدهای قنادی استان انجام دادند و فرآورده‌های نمونه برداری شده جهت بررسی کیفیت محصول به آزمایشگاه ارسال گردیدند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه جعبه های شیرینی مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و باید از لحاظ ویژگی های شیمیایی و میکروبی و مقاومت با استاندارد ملی مربوطه مطابقت داشته باشند،  افزود: کارشناسان این اداره کل با حضور در 3 واحد تولیدی جعبه شیریی استان و قنادی ها در سطح شهرستان های استان، جعبه های شیرینی مورد استفاده در این واحدهای صنفی را از نظر وزنی مورد بازرسی قرار دادند.

محمودرضا نیازی وزن استاندارد جعبه‌های شیرینی مرسوم و پرمصرف را تشریح نمود و گفت: وزن استاندارد جعبه‌ها بر اساس وزن شیرینی قرار گرفته در آن‌ها تعیین می‌شود که نهایت وزن برای جعبه‌های نیم‌کیلویی، یک کیلویی و دو کیلویی همراه با درب آن، به ترتیب 70، 125 و 210 گرم است 
ایشان با تاکید بر الزامی بودن استفاده صاحبان قنادی ها از جعبه های استاندارد افزود: عدم درج کد 10 رقمی درج شده زیر علامت استاندارد، تجاوز وزن جعبه‌ها از میزان استاندارد آن منجر به کم‎فروشی در برخی قنادی‌ها می گردد که در جهت صیانت از حقوق مصرف کنندگان موارد عدم مطابقت جهت اصلاح به تولید کنندگان این جعبه اعلام گردید.

محمودرضا نیازی ادامه داد: در حیین بازرسی مواردی از عدم مطابقت وزن جعبه های شیرینی با استاندارد تعیین شده برای این محصولات مشاهده گردید که این نواقص به واحدهای تولید کننده تذکر و اخطار داده شد و این نمره منفی در ارزیابی سالانه واحد تولیدی لحاظ خواهد شد.

مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه با اشاره به اینکه استفاده از کالاهای باکیفیت تولید داخل حق هر شهروند ایرانی است، اضافه کرد: امنیت و سلامت شهروندان از اولویت های سازمان ملی استاندارد بوده و نگاه هشیارانه استاندارد، کیفیت کالاهای عرضه شده در بازار را در تمام طول سال به دقت رصد کرده و واحدهای متخلفی که با عرضه جنس غیر استاندارد و یا با کم فروشی قصد تضییع حقوق مصرف کنندگان را داشته باشند، علاوه بر توقیف محصولات برای سیر مراحل قانونی به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی خواهند شد.

نیازی در پایان خاطرنشان نمود:  در سال 95  تعداد 10580  بازرسی توسط کارشناسان اداره کل استاندارد کرمانشاه از مراکز عرضه و فروش استان صورت گرفت که طی این بازرسی ها 6015  قلم کالای فاقد نشان استاندارد، شناسایی و مطابق قوانین نسبت به جمع آوری و یا عودت کالا اقدام گردید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار