یک غواص کرمانشاهی با اشاره به افزایش آمار غریق‌ها در روزهای تابستان، گفت: بیشترین آمار غرق شدگان در استان مربوط به رودخانه گاماسیاب است.
کد خبر: ۴۶۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 30 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،بهمن پرورش، با اشاره به اینکه برخی از غریق‌ها به ظاهر شنا بلدند، اما در آب‌های آزاد و خروشان نمی‌توانند شنا کنند، اظهار کرد: شنا کردن در آب‌های آزاد و با عمق‌های نامعلوم برای افراد حرفه‌ای هم خطرناک است و همین امر در بسیاری از موارد موجب غرق شدن افراد می‌شود.

وی مهمترین دلیل غرق شدن افراد را خستگی شناگر در آب‌های با وسعت زیاد دانست و ادامه داد: اسپاسم عضلات، حرکت آب که باعث هدایت فرد به عمق نامعلوم می‌شود و... نیز از دیگر دلایل غرق شدن افراد در آب‌های آزاد است.

این غریق نجات خاطرنشان کرد: در برخی موارد که عمدتا مربوط به کودکان زیر 10 سال است نیز غرق شدگی ناشی از غفلت خانواده‌ها و افتادن کودک در آب هنگام بازی است.

پرورش اشاره‌ای هم به آمارغریق‌ها در استان کرمانشاه داشت و تاکید کرد: سال‌ گذشته حدود 30 تا 40 نفر در آبهای آزاد استان جان خود را از دست دادند که امسال نیز این تعداد تاکنون به حدود 10 نفر رسیده است.

این غواض کرمانشاهی یادآوری کرد: امسال بیشترین غریق را در رودخانه گاماسیاب داشته‌ایم که شش یا هفت نفر بوده اند.

وی معتقد است، دلیل بالا بودن آمار غرق شدگان در رودخانه گاماسیاب هم به دلیل شلوغی این رودخانه و وجود روستاهای زیاد اطراف آن است و هم اینکه به دلیل کم شدن آب رودخانه "قره‌سو" افراد برای شنا سراغ رودخانه گاماسیاب می‌روند.

این غواض کرمانشاهی بیشترین رده سنی غریق‌ها را نیز بین 15 تا 25 سال اعلام کرد و افزود: بیشتر این افراد شنا کردن هم بلدند.

پروش با اشاره به اینکه بیشتر افراد غرق شده به صورت دو نفری هستند و نفر دوم تنها برای نجات جان غریق اول وارد آب شده، افزود: در مواقعی که فردی را در حال غرق شدن می‌بینیم نباید احساسی برخورد کنیم.

وی ادامه داد: در این شرایط  باید ابتدا خونسردی خود را حفظ کنیم، سپس شی شناوری مانند تیوپ را به طرف فرد غریق پرتاب کنیم و هرگز به غریق وصل نشویم.

وی یادآوری کرد: به دلیل طول زیاد رودخانه ها و وجود فضاهای زیاد برای شنا کردن در استان، امکان پوشش همه این نقاط با غریق نجات‌‌ها وجود ندارد و از همین رو خود مردم باید بیشتر مراقب باشند.

پروش افزود: ما تنها می‌توانیم با نصب تابلوهای خطر محل های ناامن را مشخص کنیم و خود مردم باید به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

این غریق نجات کرمانشاهی در خصوص روش‌هایی که افراد در آستانه غرق شدن می‌تواند به وسیله آن به خود کمک کند نیز عنوان کرد: فردی که درحال غرق شدن است نباید سریع 

خودش را ببازد. باید سعی کند با حفظ خونسردی از دست و پا زدن بیهوده پرهیز کرده و تلاش کند روبه پشت بخوابد و ریه هایش را پر از اکسیژن کند.

پرورش به خانواده‌ها نیز پیشنهاد کرد، وقتی برای تفریح به مکان‌های نزدیک به روخانه‌ها و سدها می‌روند، بیشتر مراقب کودکانشان باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار