مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه یک رقم از گندم‌های قبلی از چرخه کاشت در استان البرز حذف شد، گفت: ۲ رقم گندم جدید به ۵ ارقام قبلی گندم در استان البرز اضافه شد.
کد خبر: ۵۱۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 23 October 2017
به گزارش تابناک : علی حیدری اظهار داشت: برنامه کشت غلات پاییزه با توزیع 2500 تن انواع بذر گندم و جو در طبقات مختلف بذری و در راستای سیاست‌های ابلاغی وزرات جهاد کشاورزی شروع شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی سطح کشت محصول گندم در سال زراعی جاری 9800 هکتار می‌باشد که حدود 2.2 درصد کاهش را سطح نشان می‌دهد، افزود: برای جبران کاهش سطح که به منظور صیانت از منابع آبی و برقراری الگوی مناسب کشت صورت می‌گیرد، افزایش عملکرد در واحد سطح هدف گذاری شده است.

حیدری ادامه داد: مقدار بذور ارقام مختلف گندم برای کشت توسط کشاورزان در طبقه پرورشی 3 حدود 20 تن، در طبقه مادری حد 65 تن، در طبقه گواهی شده حدود 1500 تن است که براساس آخرین استانداردهای ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و تحت نظارت مستقیم مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و پس ازطی مراحل بوجاری و ضدعفونی تهیه شده است که بر این اساس سطح پوشش مزارع گندم با بذور اصلاح شده حدود 75 درصد از مزارع کشت گندم است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: همچنین  تنوع بخشیدن به ارقام گندم برای شرایط اقلیمی مختلف استان از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی بوده و در این راستا 2 رقم گندم جدید به 5 رقم قبلی اضافه شده و یکی از ارقام قبلی نیز حذف شده است.

وی تصریح کرد: در قالب برنامه طرح خوداتکائی گندم در سال زراعی 97-96 طرح‌ها دیگری همچون طرح انتخاب مشارکتی ارقام مختلف گندم توسط کشاورزان در سطح  هکتار و با استفاده از 4 رقم گندم، طرح مقایسه تراکم در قالب 4 تراکم متفاوت، طرح مقایسه تغذیه گیاهی در 3 مرحله و در 3 مزرعه الگویی، طرح اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 350 هکتار، توسعه کشت با آبیاری میکرو درسطح 620  هکتار و طرح انجام آزمون خاک به تعداد 80 نمونه در دست اجرا  است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد: در طرح افزایش تولید جو نیز طرحهای مختلفی در سال زراعی آینده در استان البرز به اجرا در می‌آید.

وی افزود: اجرای طرح آبیاری میکرو در سطح 172 هکتار، مقایسه ارقام به صورت مشارکتی در سطح 6 هکتار  با استفاده از 4 رقم جو، طرح تغذیه گیاهی در سطح 6 هکتار و در  3  مرحله و اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 350 هکتار از اراضی جو از جمله طرح هاییاست که در استان البرز اجرایی می‌شود.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار