مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان این که در حال حاضر گردشگری فعلی هیچ عایدی برای شمالی ها ندارد، پیشنهاد داد: گردشگران بابت ایجاد آلودگی زیست محیطی عوارض بپردازند تا هزینه های استان های شمالی کشور تامین شود.
کد خبر: ۵۱۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸ 30 October 2017
به گزارش تابناک : 'حسینعلی ابراهیمی' روز دوشنبه در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها درباره مشکلات گردشگری و وجود زباله در استان های شمالی افزود: طبق قانون دفن زباله در شهرهای ساحلی ممنوع است .
وی ادامه داد: با توجه به این که روزانه دو هزار و 500 تن زباله خانگی در مازندران به شکل عادی تولید می شود و در پیک سفر و ایام تعطیل با ورود گردشگران حجم زباله این استان به 3 تا سه هزار و 500 تن پسماند خانگی می رسد، وضعیت پسماند و پساب این منطقه نگران کننده است.
وی اظهارداشت: این درحالیست که زیرساخت های لازم برای مدیریت صحیح پسماند در مازندران ایجاد نشده و به نظر می رسد، بهتر است مسئولان مازندران با سرریز سه تا چهار برابری جمعیت استان خود را در ایام تعطیل به صورت منطقه ای نبینند.
وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت زیستی مازندران در حوزه پسماند و پساب توقع داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را برای ورود گردشگران به این منطقه بگذرانند به طوری که گردشگران برای ایجاد الودگی در استان عوارض بپردازند که البته باید مکانیزم نحوه دریافت عوارض کارشناسی شود.
وی با بیان این که برخی مدعی هستند که محیط زیست چرا برای بهبود شرایط زیست محیطی برخورد لازم را به عمل نمی اورد، گفت: بخشی از این موضوع به دلیل عدم اطلاع از قوانین است ،زیرا در ماده 36 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند به صراحت اشاره شده که دانشگاه علوم پزشکی متولی بررسی، پیگیری و برخورد و ناظر عالی ان محیط زیست است، این امر به دلیل بی اطلاعی از قوانین در گذشته اتفاق نمی افتاد اما طی یکسال اخیر باتلاش های صورت گرفته در مسیر قانونی انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین مجموعه مدیریت پسماند زیر نظر وزارت کشور شامل استانداری ها، فرمانداری ها و شهرداری ها و برای مناطق خارج از شهرها برای بخشداری ها دهیاری ها عملیاتی می شود به طوریکه محیط زیست استان ها مشکلات را اعلام می کنند اما در نهایت وزارت کشور باید موضوع را بررسی، پیگیری و به دولت و مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: طبق قانون برنامه چهارم توسعه دفن زباله در شهرهای ساحلی و جمعیت بالای 200 هزار نفر به بالا ممنوع است و اگر امروز دفن زباله صورت می گیرد،خلاف قانون است.
وی اظهارداشت: محیط زیست به عنوان ضابط قضایی پرونده ها را به دستگاه قضایی ارجاع می دهد که تاکنون برخی پرونده ها محکوم شده اند اما در کنار ان ما در کارگروه مدیریت پسماند استان به ریاست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری و دبیری محیط زیست نیز کمک می کنیم.
وی یکی از مشکلات را بی اطلاعی شهرداران از قانون دانست و گفت: شهردار باید قانون را بخواند، ما در برخی استان ها برنامه محور نیستیم که اگر شهردار عوض شود، برنامه ادامه پیدا نمی کند بلکه برنامه ها قائم به شخص و فرد است بنابراین با تغییر شهرداران برنامه های شهری رها می شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم به بحث پسماند توجه شده است به طوری که زباله سوز شهرهای ساری و نوشهر تا پایان سال 96 و زباله سوز شهر ساری با ظرفیت 400 تن در روز در نیمه اول سال 97 به بهره برداری می رسد.

وی اظهارداشت: در گذشته دستگاه های زباله سوز با رعایت فاصله 1500 متری از مناطق مسکونی مورد توجه ما بود زیرا این اقدام بهتر از دفن زباله به شمار می رفت اما امروز با استفاده از تکنولوژی دیگر زباله سوزی یک اقدام مناسب نیست بلکه برای درآمدزایی، اشتغالزایی، حفظ منابع طبیعی و استفاده از منابع تجدید پذیر و غیرتجدید پذیر و حفظ محیط زیست از 
تبدیل و بازیافت زباله بهره مند می شوند.
وی با بیان این که اکنون زباله سوز دیگر مورد تایید ما نیست، افزود: اکنون با چندین شرکت خارجی به طور عمده شرکت های اروپایی مثل المان مذاکراتی داشته ایم تا بتوانیم پسماندها را بازیافت و به انرژی تبدیل کنیم و همچنین زباله های خشک برگشتی، مواد اولیه سوختی صنایع سنگین مانند سیمان و غیره استفاده کنیم.
وی بااشاره به این که این کار زمان بر است، افزود: حتی اگر همین الان تمام مشکلات طرف های خارجی ما حل شود و کلنگ بزنند یک تا 1.5 سال زمان می برد؛ بنابراین شهرهای بزرگ به طور مثال شهر ساری که یکی از مرکز های استان است را موظف به تجهیز بزرگترین سیستم های دفن بو زباله کرده ایم؛ به طوری که اکنون سیستم زباله سوز این شهر دارای تصفیه شیرابه، فاکتورها در حد استاندارد و واگن های ایزوله است که هیچ یک از اینها در گذشته نبود.
به گفته وی، برای شهر بابل تا پایان ابان ماه سیستم تصفیه شیرابه، کمپوست و تنکابن و بهشهر، برگشت زباله های خشک برای شهرهای بابل و قائم شهر با طرف آلمانی برای 1000 تن به توافق رسیدیم (با کمک مجموعه کارگروه پسماند استانداری و شهرداری ) که در این مرحله تولید مواد برگشتی در سایت های دفن زباله انجام و انرژی تولیدی از مواد برگشتی در چپک رود جویبار انجام می شود.
ابراهیمی با تاکید براین که گردشگری هزینه دارد، افزود: در گذشته اتفاقات ناخوشایندی در مناطق شمال کشور از جمله تغییر کاربری ها، تخریب جنگل، از بین بردن منابع آبی و تولید زباله رخ داده است، اکنون نیز ساخت هتل سازی و اماکن گردشگری حمایت می شود درحالی که از هتل ها افراد متمول استفاده می کنند و حتی خیلی از انها ویلا دارند.
وی تصویب قانون مجازات استفاده کنندگان اب و برق و گاز موقت را یکی دیگر از مشکلات شهرهای گردشگری دانست و گفت: طبق آمارها 120 تا 130 هزار واحد مسکونی غیرمجاز در مازندران داریم که با ابلاغ قانون آب، برق و گاز موقت در سال 96 به نوعی برای این افراد حق ایحاد می کنیم.
وی ادامه داد: قانون باید اجرا شود اما ای کاش دقت بیشتری می شد و جلوی چنین قوانینی توسط دستگاه های متولی گرفته می شد زیرا با چنین قوانینی زمین کشاورزی که کشاورز کشت نمی کند، توسط افراد متمول خریداری و ویلاسازی می شود که این اقدام تبعات زیست محیطی ناخوشایندی دارد که می تواند کشاورزی شمال کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.






منبع : شهردار آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار