«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان با اشاره به حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان، ایران را کشور مهم و در حل مشکلات منطقه خاومیانه تاثیرگذار دانست.
کد خبر: ۵۱۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 31 October 2017
به گزارش تابناک : عون دوشنبه شب در پایان نخستین سال ریاست جمهوری خود در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی به سوالات نمایندگان شبکه های تلویزیونی لبنانی درباره موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد. 
عون با اشاره به اینکه نباید قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی را نادیده گرفت تاکید کرد که ایران هیچ گونه طمع ورزی در لبنان ندارد. 
وی مذاکره ایران با قدرت های بزرگ و امضای توافق هسته ای را از مصادیق قدرت ایران دانست. 
رئیس جمهوری لبنان همچنین نسبت به این ادعا که تمام کشورهای عربی ضد ایران هستند ابراز تردید کرد.
عون در تشریح سیاست خارجی لبنان گفت: ما نمی توانیم در نزاع عربی – عربی از یک طرف جانبداری کنیم و علیه برادران دیگرمان موضع بگیریم. ما اجازه نخواهیم داد شعله آتش از خاورمیانه به بیروت کشیده شود همچنانکه اجازه نخواهیم داد آتش اختلاف از بیروت به کشورهای دیگر سرایت کند. 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور حزب الله در جنگ سوریه و مشکلات ناشی از آن گفت: نباید همه مشکلات داخلی کشور را به حزب الله مربوط کرد. 
عون تصریح کرد: از 83 کشور در سوریه حضور دارند و این جنگ پیش ما نیست. نمی خواهم برای کسی چتر حمایتی فراهم کنم اما ما می خواهیم در صلح زندگی کنیم و وحدت ملی مان را حفظ کنیم. من و نسبت به اوضاع خارجی تکلیفی ندارم و صرفا مسئولیت اطمینان بخشی نسبت به اوضاع داخلی را بر عهده دارم. 
وی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند با توازن امنیتی بازی کند افزود: ثبات و شکوفایی کشور ارتباطی به حزب الله ندارد. 
رئیس جمهوری لبنان در پاسخ به سوال دیگری درباره اختصاص یافتن سلاح به ارتش لبنان گفت: ارتش تنها طرف برخوردار از سلاح در کشور نیست و این به دو دلیل برمی گردد: اول اینکه ما در کشور کمبود سلاح داریم، دلیل دوم به کسری بودجه برمی گردد. البته دولت لبنان و حزب الله به قطعنامه 1701 پایبند هستند.
وی حل موضوع سلاح حزب الله را منوط به حل مشکلات منطقه دانست. 
رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد که کشورش روابط با سوریه را قطع نکرده است و این روابط از طریق سفیران دو کشور در جریان است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحریم های تازه کنگره آمریکا علیه حزب الله گفت که این تحریم ها بیشتر از تحریم های گذشته (2015) تاثیرگذار نیست.
عون در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه حل مشکل اقتصادی کشور مهمترین مساله است گفت: ما دولتی تاریخ مصرف گذشته و فرسوده تحویل گرفتم و بدون شک از نو ساختن آسان تر از ترمیم خرابی های گذشته است. 
رئیس جمهوری لبنان با اشاره به تحریم های جدید آمریکا تصریح کرد که هیچ نگرانی بابت لیره لبنان و بخش بانکی وجود ندارد و تحریم های جدید تاثیری بیش از موارد قبلی نخواهد داشت. 
میشل عون همچنین نسبت به برگزاری انتخابات مجلس در سال 2018 تاکید کرد. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار