«ژان ایوس لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه ضمن تاکید بر پایبندی همه طرف ها به برجام اظهار داشت که این توافق را باید جدا از سایر موضوعات مربوط به ایران در منطقه در نظر گرفت.
کد خبر: ۵۱۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 01 November 2017
به گزارش تابناک : لو دریان روز سه شنبه در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص «رفتارهای ایران در منطقه» و «ادامه توافق هسته ای» گفت: نباید این مسائل را با هم خلط کرد. 
وی افزود: نخست مساله هسته ای مطرح است. مساله مهمی که وجود دارد، موضوع اشاعه هسته ای و شیمیایی است. 
لو دریان در ادامه مدعی شد: در همین راستا، باید مانع از دستیابی ایران به بمب هسته ای شویم. 
وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: ما توافق وین را اقدامی در جهت ممانعت از دستیابی ایران به توان هسته ای می دانیم. در حال حاضر، چیزی وجود ندارد که خلاف این را نشان دهد. 
وی با یادآوری مواضع فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای گفت: پیش از آنکه توافق هسته ای امضا شود و حتی زمانی که امضا شد، فرانسه بیش از سایر کشورها خواسته هایی برای تضمین [اجرای] آن داشت. آن موقع، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بود. من هم وزیر دفاع بود. 
لو دریان درباره عملکرد فابیوس در مذاکرات خاطرنشان کرد: او بر این باور بود فرانسه حتی بیش از آمریکا خواهان تضمین هایی بود. ما می خواستیم که این توافقی قوی باشد و باید اجرایی شود. 
وی درباره هر گونه نقض برجام یا خروج از آن هشدار داد: هیچ چیزی در مبارزه با اشاعه هسته ای بدتر از این نیست که این توافق محترم شمرده نشود. اگر به امضای آن احترام گذاشته نشود، دیگر هیچ کشوری هیچ توافقی را امضا نمی کند. اگر روزی کره شمالی بخواهد به مذاکرات هسته ای بازگردد، چه تضمینی دریافت می کند [که توافق با آن اجرا شود؟].
لو دریان تاکید کرد توافق هسته ای را باید جدا از سایر موضوعات در نظر گرفت. 
وزیر امور خارجه فرانسه گفت که توافق هسته ای «باعث نمی شود که ما در سایر موضوعات در مقابل ایران مطالباتی نداشته نباشیم. برای نمونه در مورد مساله موشک های بالستیک. قطعنامه 2231 از ایران می خواهد که فعالیتی در موشک های بالستیک نداشته باشد.»
وی در ادامه مدعی شد: موضوع دوم، مساله ارضی است. ایران در منطقه گسترش می یابد، به ویژه در رابطه با سوریه که ما می خواهیم برای بحران آن راه حلی پیدا کنیم. 
ما باید در رابطه با این دو مساله در مقابل ایران قاطع و مطالبه گر باشیم. اما در حال باید به توافقی که بسته ایم پایبندی باشیم. موضع فرانسه این است که باید از هر لحاظ قاطع بود. 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها تهدید کرده است که از برجام خارج خواهد شد. وی اخیرا پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد اما از آن خارج نشد. کشورهای اروپا سعی کرده اند تا ترامپ را متقاعد کنند در این توافق بماند.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار