مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی مطرح کرد:
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت:تابستان امسال ۱۹۳ روستای استان با تنش آبی مواجه بوده و باید با تانکر آبرسانی شوند.
کد خبر: ۵۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 27 June 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،حمید روشن روان ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران،اظهار داشت:سرانه مصرف آب خانوارهای روستایی خراسان شمالی بالا است به طوری كه هر خانوار روستایی ۱۳ هزار و ۷۰۰ لیتر آب مصرف می كند و از این جهت می بایست برای مدیریت و مصرف بهینه آب سرمایه گذاری كرد.

وی گفت:با ارتقای سطح بهداشت مصرف سرانه آب در استان نیز افزایش یافته اما با توجه به خشكسالی های موجود باید الگوی درست مصرف به مردم آموزش و اطلاع رسانی شود.

روشن روان نقش رسانه ها و دستگاه های اجرایی مرتبط را در اطلاع رسانی درست به منظور استفاده صحیح از آب موثر دانست.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته ۲۴۸ روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه شدند، تصریح كرد:از این تعداد روستا ۱۴۸ روستا توسط ۲۹ تانكر آبرسانی سیار شدند.

روشن روان همچنین افزود:همچنین در پایان خردادماه جاری ۱۹۳ روستا با تنش آبی مواجه شدند كه مدیریت مصرف در دستور كار این شركت قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه روستاییان علاوه بر استفاده مصارف روزانه آب شرب از آب شبكه برای مصرف دام های خود نیز استفاده می كنند،گفت:باید مقوله استفاده آب شرب، آب دام و آب صیفی جات از هم جدا شود تا بتوان از كمبود آب جلوگیری كرد.

روشن روان اظهار داشت:استفاده آب شرب توسط روستاییان در مقابل استفاده از این آب برای مصارف كشاورزی و صنعتی درصد بسیار ناچیزی است چرا كه در این زمینه دو درصد آب در بخش شرب، ۹۴ درصد برای كشاورزی و مابقی برای صنعت استفاده می شود.

این مقام مسئول شمار زیاد انشعابات غیر مجاز در روستاها و استفاده از آب شرب برای مصارف غیر ضروری را یكی از عوامل موثر در كمبود آب عنوان كرد و افزود: سال گذشته هزار و ۱۷ فقره انشعاب غیر مجاز در روستاهای استان شناسایی شدند.

وی گفت: از مجموع این انشعابات ۶۳۷ مورد قطع و مابقی نیز از انشعاب غیر مجاز به انشعاب مجاز تبدیل شدند.

روشن روان همچنین اظهار داشت:در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ كیلومتر خطوط انتقال آب در روستاهای استان وجود دارد كه از این میزان ۳۳ درصد خطوط فرسوده بوده و اصلاح آنها نیاز به ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی گفت:سال گذشته شش هزار و ۵۰۰ متر شبكه توزیع آب در روستاهای استان تعویض شد و امسال نیز تعویض ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر خط انتقال آب در دستور كار قرار دارد.

روشن روان با تاكید بر این كه شركت آبفار استان در تامین آب خانه باغ های خارج از محدوده طرح هادی هیچگونه مسئولیتی ندارد تصریح كرد: همچنین امسال پنج روستای استان كه به شهر تبدیل شدند از حوزه مدیریت آبفار استان خارج و تحت پوشش شركت آب و فاضلاب شهری استان قرار گرفتند.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با اشاره به اهم برنامه های این شركت در سال جاری عنوان كرد: اعمال مدیریت مصرف، جمع آوری انشعابات غیرمجاز، حفر ۱۷۰ حلقه چاه، بهسازی ۱۴ دهنه چشمه، لایروبی یك دهنه قنات، لایروبی سه حلقه چاه، رفع نشتی ۱۵ مخزن آب، تعویض ۱۰ هزار كنتور خراب در صورت تامین اعتبار و ... از جمله این فعالیت ها است.

روشن روان همچنین از وجود ۳۱ مجتمع آبرسانی نیمه تمام در استان خبر داد و گفت: تاكنون برای این تعداد مجتمع ۳۷ میلیارد تومان هزینه شده و برای تكمیل نیز ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان شمالی گفت: دراین سفر برای تكمیل ۱۲ مجتمع آبرسانی روستایی استان ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد كه طی دوسال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در خاتمه از مسئولان استان خواست تا در زمینه آبرسانی به روستاهای مختلف با این شرکت همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند تا بتوان از كمبود شدید آب در استان جلوگیری كرد.

به گفته روشن روان با توجه به اینكه نیمی از جمعیت از استان را روستاییان تشكیل می دهند باید اعتبارات آبرسانی به روستاهای استان متناسب با جمعیت روستا تامین شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار