با آبگیری سد کرج بخش عمده ای از روستای واریان و روستاهای رزکان و کوشک به زیر آب رفتند اما خوب است بدانید در اعماق دریاچه سد کرج، مزار امامزاده ای قرار دارد که زمانی زیارتگاه مردم بوده است.
کد خبر: ۵۳۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 09 December 2017
به گزارش تابناک البرز، آبگیری سد امیرکبیر (کرج) در سال 1348 باعث شد تا چند روستا در این منطقه به زیر آب برود که هر کدام از این روستاها برای خود ماجراهای جالب و شنیدنی دارد که شاید مهم ترین آنها به زیر آب رفتن امامزاده حسن (ع) در روستای واریان باشد.

بر اساس این گزارش، برای بخشی از جمعیت این روستاها در منطقه ای در شرق شهرستان کرج مکانی در نظر گرفته شد که اکنون رزکان نو نام دارد. این روستاها در مناطقی خوش آب و هوا قرار داشته و مناطقی ییلاقی به شمار می رفتند. 

روستای واریان که در ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده کرج - چالوس واقع شده و اکنون نیز بخشی از آن در آن سوی دریاچه سد کرج قرار دارد، زمانی روستاهای بزرگی بوده که در آن امامزاده ای قرار داشته که با آبگیری سد اکنون مزار این امامزاده در اعماق دریاچه سد کرج قرار دارد.

به گفته ساکنان این روستا، در گذشته یکی از نوادگان امام رضا (ع) در این روستا برای نماز خواندن توقف می کند و در حال وضو گرفتن بوده که یکی از اهالی او را نشناخته و با گمان اینکه دزد وارد روستا شده او را کشته و سر از تن وی جدا می کند.
 
بعد این حادثه و شناسایی فرد کشته شده، مردم مقبره ای برای او در نظر می گیرند اما پس از احداث سد مزار او در زیر آب می ماند. 


اما روایتی دیگر نیز این امامزاده شده است به این مضمون که، امامزاده حسن (ع) که اکنون در میدان کرج آرام گرفته، کنار رودخانه در حال وضو گرفتن بود که یک روستایی به گمان اینکه فردی ناشناس برای دزدی وارد روستا شده از پشت سر به او حمله کرده و سرش را از بدن جدا می کند.

سر جدا شده با آب رودخانه همراه می شود و در میدان کرج مردم آن را پیدا می کنند و با توجه به شناختی که از وی داشتند و می دانستند از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، سر را دفن کرده و امامزاده ای بنا می کنند.

بدن او در واریان می ماند و اهالی مقبره ای نیز برای آن ایجاد کرده و این مکان به زیارتگاه تبدیل می شود که پس از احداث سد امیر کبیر (کرج) این امامزاده نیز همراه باقی اراضی و خانه ها زیر آب می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار