تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر تعداد روستاهایی در استان که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند به 30 روستا رسیده است.
کد خبر: ۵۵۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 28 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- تورج احمدپور با اشاره به اینکه نرم مصرف آب برای هر شخص در روستا 140 تا 150 لیتر در شبانه‌روز است، اظهار کرد: این نرم در روستاهای استان رعایت نمی‌شود و اکنون به طور میانگین هر فرد روستایی 250 لیتر آب در شبانه روز مصرف می‌کند.
وی با بیان اینکه  سه تا چهار درصد انشعابات در روستاها، انشعابات غیرخانگی است، افزود: روستاییان آب شرب را برای فضای سبز منازل و طیور خود نیز مصرف می‌کنند که همین امر یکی از دلایل مصرف بی‌رویه آب شرب است و با متخلفان برخورد می‌شود.
احمدپور تعرفه پایین آب شرب در روستاها که 50 درصد کمتر از تعرفه آب شرب شهری است را از دیگر دلایل مصرف بی‌رویه آب شرب در روستاها دانست و گفت: وظیفه شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین آب شرب سالم و بهداشتی در روستاهای استان است.
وی تصریح کرد: هدر رفت آب در بخش روستایی حدود 30 تا 32 درصد است و شامل انشعابات غیرمجاز، سرریز مخازن، مصرف‌بی‌رویه، خرابی اتصالات و ... می‌شود.
احمدپور تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در راستای کاهش پرت آب، پیمایش شبکه آبرسانی است که در همین راستا زون‌بندی شبکه انجام و نقاط ضعف اصلاح می‌شود و مواردی همچون انشعابات غیرمجاز و ... رفع نقص می‌شوند.
وی از ورود جدی در حوزه کنتور‌گذاری روستاها به‌ویژه روستاهای بالای 20 خانوار که تحت پوشش شبکه آبرسانی نیستند خبر داد و اضافه کرد: این مهم با جذب اعتبارات انجام خواهد شد و در نهایت در کاهش پرت آب موثر می‌شود.
احمدپور مدیریت مصرف آب را اصلی‌ترین برنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با وجود خشکسالی و کمبود منابع آب عنوان کرد و افزود: باید از مصرف بی‌رویه جلوگیری شود و در همین راستا از ائمه جماعت استان و رسانه‌ها خواست تا این مهم به مردم اطلاع رسانی بیشتری شود.
وی گفت: از اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال 93 تاکنون سالانه 33 میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است که با این اعتبار 133 روستا آبرسانی شد و هشت مجتمع آبرسانی روستایی تکمیل و افتتاح شدند.
احمدپور با اشاره به اینکه در سال جاری از اعتبارات بودجه عمومی دولت حدود 19 میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مصوب شد که هنوز تخصیص نیافته است، اضافه کرد: از ردیف صندوق توسعه ملی نیز 12.5 میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مصوب شده است.
وی ادامه داد: از اعتبارات استانی شامل اعتبارات نفت و گاز و اعتبارات تملک دارایی حدود 11 میلیارد و 850 میلیون تومان مصوب شده است و تاکنون شش میلیارد و 400 آن جذب شده است.
احمدپور با بیان اینکه در سال جاری از اعتبارات بحران 10 و 12، هفت میلیارد تومان مصوب شده که 30 درصد آن تخصیص یافته و در حال پیگیری برای دریافت آن هستیم، تاکید کرد: از اعتبارات توازن منطقه‌ای 10 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار مصوب شده که در حال پیگیری برای دریافت 30 درصد تخصیص یافته آن، از محل اسناد خزانه اسلامی هستیم.
وی خاطرنشان کرد : مجموعا در سال جاری 64 میلیارد تومان اعتبار ازمحل تمام اعتبارات برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در نظر گرفته شده که تاکنون حدود 22 میلیارد تومان آن به صورت نقدی و از محل اسناد خزانه اسلامی محقق شده است و امید است 40 میلیارد تومان باقی مانده تا پایان سال مالی جاری محقق شود.
احمدپور با بیان اینکه در دو تا سه سال گذشته به 120روستا با تانکر آبرسانی ‌‌شد، تصریح کرد: از این تعداد 90 روستا از آبرسانی سیار حذف شدند و در حال حاضر تعداد روستاهایی که آبرسانی سیار می‌شوند به 30 روستا رسیده است.
وی ادامه داد: این مهم گام بزرگی در حوزه آبرسانی روستایی محسوب می‌شود، اما آبرسانی سیار به صفر نمی‌رسد و با توجه به کاهش بارندگی و افت منابع آب، یکی از اهداف شرکت در کشور این است که از منابع آب دایم و مطمئن استفاده شود.
احمدپور با اشاره به اینکه شاخص بهرمندی آب شرب در استان در پایان سال 95 به طور متوسط 72.83 درصد است که در حال نزدیک شدن به شاخص بهره‌مندی کشور که 74 است، هستیم، گفت: در برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه کشور این شاخص به 85 خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: ورود بنیاد برکت به حوزه آبرسانی نقش موثری دارد اما تاکنون این امر در چهارمحال و بختیاری محقق نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار