مدير گروه تفسير و علوم قرآن جامعة الزهرا مطرح کرد
مدير گروه تفسير و علوم قرآن جامعة الزهرا گفت: امير مؤمنان(ع) مي فرمودند مادامي كه امت لباس بيگانه نپوشند و از غذاهاي آنها استفاده نكنند همواره در خير خواهند بود و هنگامي كه چنين كنند خداوند آنها را ذليل مي‌كند.
کد خبر: ۵۸۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 31 March 2018

به گزارش تابناک قم،حجت‌الاسلام حسین شفیعی ضمن تبریک سالروز ولادت امام علی(ع) اظهار کرد: دستیابی امام علی(ع) به حکومت بر اساس وظیفه بود به همین دلیل حضرت این مسؤولیت بزرگ را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه مسئله استقلال، خودکفایی و پرهیز از وابستگی به بیگانگان در سیره حضرت مشاهده می‌شود گفت: امام علی(ع) روزی به خانه آمد و از حضرت فاطمه زهرا(س) پرسید آیا غذایی در خانه است؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمودند چند روزی غذای کافی نداریم. امام سطل آبی برداشت و بیرون رفت و آبیاری یکی از نخلستان‌های اطراف را به عهده گرفت. این روایت نشان می‌دهد حضرت می‌خواستند به دیگران وابسته نباشند و برای خودکفایی تلاش کنند.

وی عنوان کرد: روزی شرایط مادی برای حضرت تنگ شده بود بنابراین از خانه در جست‌وجوی کار بیرون آمد ولی در مدینه کاری پیدا نکرد بنابراین تصمیم گرفت به اطراف مدینه برود شاید در آنجا کار پیدا شود که زنی را مشاهده کردند که خاک را غربال کرده و منتظر کارگری است که آب بیارود و آن را گل کند.

شفیعی ادامه داد: امام علی(ع) به آب کشیدن از چاه و آماده کردن گل برای ساختمان مشغول شدند و به ازای کار مقداری خرما دریافت کردند و به مدینه برگشتند.

وی با بیان اینکه امام به بی‌نیازی و خودکفایی بسیار توجه داشتند و همگان را برای بی‌نیاز شدن به کار و تولید تشویق می‌کردند گفت: ایشان به اندازه‌ای کار می‌کردند که دستانشان پینه داشت بنابراین سفارش می‌کردند به اندازه‌ای تجارت کنید و به کار و تولید روی آورید تا از آنچه در دست دیگران است بی‌نیاز شوید.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) می فرمودند مادامی که امت لباس بیگانه نپوشند و از غذاهای آنها استفاده نکند همواره در خیر خواهند بود و هنگامی که چنین کنند خداوند آنها را ذلیل می‌کند بنابراین وابستگی به بیگانه سبب ذلت می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر آبی از گلوی آل سعود و شیوخ دیگر بدون اجازه آمریکا و دیگر سران استکبار پایین نمی‌رود به دلیل این وابستگی است؛ تأکید حضرت بر این بود که مسلمانان در خوراک و پوشاک وابسته نباشند تا از این طریق رکود برای جامعه مطرح نباشد.

شفیعی با بیان اینکه اگر کالاهای بیگانه در جامعه اسلامی وجود داشت و استقلال امت اسلامی را از بین می‌برد امام علی(ع) با آنها برخورد می‌کردند گفت: تلاش حضرت این بود که فعالیت‌های اقتصادی از سوی مسلمانان در جامعه رشد کند و وابستگی به بیگانه نداشته باشند.

وی یادآور شد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی دیگر فرمودند کسی که گندم خریداری کند بر مالش افزوده می‌شود و کسی که آرد خریداری کند نصف مالش هدر می‌رود و کسی که نان بخرد تمام مالش را از دست می‌دهد.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا عنوان کرد: بر اساس این روایت باید مواد خام خریداری شود و از بیگانه کالایی خریداری نشود تا ارزش افزوده ایجاد شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار