کد خبر: ۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹ 18 February 2015
پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز در گزارشی به موضوع گردشگری و اماکن دیدنی و گردشگری استان البرز پرداخت و نوشت : البرز، مقصد گردشگران یا گذرگاه مسافران عبوری؟
در این گزارش آمده است : نوروز که از راه می رسد این سئوال دیرینه بار دیگر مطرح می شود که آیا البرز هنوز هم گذرگاه مسافران عبوری است؟ و آیا زمان آن فرا نرسیده تا این استان نیز مقصد گردشگران باشد نه گذرگاه مسافرانی که از این استان عبور می کنند؛یافتن پاسخ این سئوال نیل به همان بستری است که زمینه ساز ایجاد درآمدهای پایدار شهری می شود و توسعه را برای این استان تازه تأسیس به ارمغان خواهد آورد.
کاروانسرای قدیمی شاه عباسی در مرکزی ترین نقطه شهر کرج یادآور تاریخی با قدمتی دیرینه از سیر و سفر در این استان است، مکانی که سالها در مسیر راه ابرایشم اطراقگاه مسافران عبوری از طهران قدیم و سایر شهرهای اطراف بود. آن زمان مسافرانی که قصد عزیمت و سفر به هر نقطه ای از کشور را داشتند در این کاروانسرا اطراق می گزیدند و ادامه راه می دادند. 
اینگونه بوده که کرج به جهت قرار گرفتن در مسیر راه ها از گذشته های دور در کانون توجه گردشگران بوده است و امروز نیز با گسترش جمعیت و توسعه مسیرهای مواصلاتی؛ نقش ویژه ای در گذر زمان پیدا کرده است. در کنار راه هایی که از البرز مسافران را به مقصدشان هدایت می کند؛ جاذبه هایی نیز وجود دارد که حض گردشگری را دو چندان ساخته و باعث تکمیل این چرخه شده است.
جاده زیبای گردشگری چالوس، سد امیر کبیر و پیست دیزین در مسیرهای منتهی به راه های شمالی کشورمان، شاید اصلی ترین جاذبه هایی باشد که هر گردشگری را جذب خود ساخته و سفری خاطره انگیز را برای آن رقم می زند. همین زیبایی ها است که موجب شده تا اغلب گردشگران البرز را برای رسیدن به مقصد سفر، برگزینند. اما این جاذبه ها تنها در طول مسیرمورد توجه گردشگران است. البرز در دل خود اماکن گردشگری متعددی را نیز جای داده است که در طول این سالها کمتر به آن توجه شده است. بخشی مهم از سرفصل گردشگری که با برنامه ریزی و معرفی پتانسیل های داخلی برای گردشگران عبوری میتواند کانون رونق این صنعت در سی و یکمین استان کشور باشد.
روستاهای تاریخی ورده، برغان، باغ لاله ها، امامزاده محمد و امامزاده داود، کاروانسرای شاه عباسی که امروز بازسازی شده و دستی به سر و روی آن کشیده شده،کاخ سلیمانیه، باغ های جهانشهر،باغ پرندگان و... شاید مشتی نمونه از خروارها جاذبه گردشگری در این استان تازه تأسیس باشد؛ استانی که امروز بیش از هر زمانی به توسعه و پیشرفت فکر می کند.
در تمامی استانها ستادی تحت عنوان ستاد تسهیلات سفر با مشارکت دستگاه های مرتبط مهیای نوروز می شوند. البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر ساله شاهد تشکیل این ستاد در این استان بوده ایم. ماهیت این ستاد خدمت رسانی مناسب به گردشگران نوروزی است، ستادی که اگر با برنامه ریزی شکل بگیرد میتواند سیاست گذاری های کلانی را اعمال نماید.
نوروز، فرصتی برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری / پیشنهادهایی برای جلب و جذب گردشگران
معرفی ظرفیت های گردشگری این استان و فراهم ساختن زمینه ها و بسترهایی برای آنکه مسافران در تردد از 13 شاهراه مواصلاتی کشور، یک روز را نیز در این استان اطراق داشته باشند همان درآمدهای پایداری است که میتواند البرز را در چشم انداز آتی به نقطه مورد نظر سوق دهد. ورودی شهر کانون توجه گردشگران و مسافران نوروزی است 
ایجاد جاذبه های بصری در ورودی شهرها متناسب با نوروز و ایجاد المان ها و نمادهای مرتبط یکی از اصلی ترین راه های جاذبه برای مسافران نوروزی است. معرفی ظرفیت های گردشگری در قالب همین اِلمان ها و نمادها شاید تأثیر بیشتری بر روی مسافران داشته باشد.
از سوی دیگر هر مسافری اگر نداند استانی که قصد اقامت در آن را دارد از چه ظرفیت هایی برخوردار است شاید رغبت و تمایلی نیز برای اطراق نداشته باشد. بنابراین معرفی پتانسیل های گردشگری، مکان های تاریخی و دیدنی شهر در قالب تبلیغات ساختارمند محیطی میتواند یکی از جنبه های جاذبه گردشگری باشد و از سرگردانی مسافران در نقاط مختلف شهر جلوگیری کند در این بین شاهد آن هستیم که کلانشهر کرج را تبلیغات محیطی در برگرفته که جذابیت های بصری را تحت شعاع خود داده است، در آخرین ماه در روزهای پایانی سال شاید این ضرورت وجود داشته باشد تا چهره شهر از این تبلیغات ناموزون محیطی به خصوص در مکان ها پر تردد شهری پاکسازی شود.
چهره هر منطقه شهری، الگوی عملکرد شهرداران است
شاکله و ساختار هر نقطه از شهر ترسیمی از عملکرد مجموعه مدیریت شهری آن واحد است و قابل قیاس با سایر شهرداری ها. این امر خود زمینه ساز رقابت مدیران شهری در آراستگی هر چه بیشتر چهره مناطق خواهد بود. هر چند طی سالهای اخیر بصورت ویژه تری به این امر پرداخته شده اما شاید نیاز به خلاقیت های بیشتری در زمینه زیباسازی بصری در کلانشهر کرج با موقعیت ویژه و استراتژیک آن باشد. 
علاوه بر این هر یک از شهرداری ها میتوانند با امکانات و ظرفیت های موجود در مناطق خود با ابتکارات جدید درآمدهای پایداری را متناسب با نیازهای مردم و گردشگران در این ایام فراهم آورند.
موضوع مهمی که بنوعی بارها از سوی مسئولان ارشد استان مورد تأکید قرار گرفته است و سیاست های دولت را در این زمینه متذکر می شود. طرحی که در جریان سفر اخیر وزیر کشور به استان البرز نیز مطرح شد و دکتر رحمانی فضلی خواستار اجرای آن در البرز گردید.
رسانه ها جاذبه های البرز را به گردشگران معرفی می کنند
با وجود اینکه نوروز فصل سفر و گردشگری است، اما رسانه ها کماکان چراغ شان روشن است و تحریریه های خبری با مضمون نوروز و گردشگری هر روز به دنبال سوژه ای تازه ؛ در این فصل رسانه ها همپای ستاد تسهیلات سفر برنامه ها و جاذبه های گردشگری را به مسافران معرفی می کنند و شاید یکی از اصلی ترین رسالت ها را نیز رسانه ها عهده دارند.
ستاد تسهیلات سفر در استانداری فعال می شود
ستاد تسهیلات سفر هر ساله در آخرین ماه منتهی به سال جدید در استانها فعال می شود. معاونت هماهنگی امور عمرانی استانها اصلی ترین متولی و هماهنگ کننده برنامه های دستگاه ها در این ستاد است؛استان البرز نیز در آخرین نفس های به شماره درآمده سال 93، در آستانه سال 94، با تشکیل این ستاد در استانداری مهیای ویژه برنامه های نوروزی خواهد شد.
انتظار می رود سیاست های مدون و ساختارمند این ستاد، تدبیرانه، فکورانه و این بار با ایده هایی جدید، استان را برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده نماید؛ تا اینبار البرز مقصد گردشگران باشد و نه گذرگاه مسافران عبوری.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار