قریب به دو دهه از حفاری های زیر زمینی برای راه اندازی قطار شهری کرج می گذرد و هنوز مردم استان البرز در ایستگاه افتتاح منتظر ورود قطار شهری هستند؛ مسئولان هم که کمر همت بسته اند از اهتمام ویژه برای تحقق این مطالبه مردمی خبر می دهند.
کد خبر: ۶۰۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ 17 May 2018

به گزارش تابناک : بیش ازیک دهه از زمزمه های راه اندازی قطار شهری کرج و گذر مردم از بار سنگین ترافیک درون شهری می گذرد؛ حفاری های زیر زمینی نیز سالهاست که ادامه دارد و در هر دوره بجهت تعلل های پیمانکاران، این طرح ملی ناتمام زیر زمین باقی ماند؛تا اینکه پس از کش و قوس های فراوان در نهایت شستا، بعنوان پیمانکار جدید این پروژه از بین گزینه های مختلف انتخاب شد.

نجفی استاندار البرز که نزدیک به ۸ ماه است وارد این استان شده است؛ بارها پیگیر این مطالبه مردمی بوده است و در نهایت امروز اکبر ترکان رییس هیات مدیره شستا را پای کار این پروژه نیمه تمام آورد تا بصورت میدانی فاز یک خط ۲ قطار شهری کرج را بررسی کند.

راه های البرز بدون عوارضی در اختیار مسافران گذری

ترکان در دیداری که با نجفی استاندار البرز داشت؛ضمن اشاره به اینکه این استان از سرعت توسعه باز مانده است؛ گفت: «البرز بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای راه های خود را در اختیار مسافران گذری قرار داده است.»

تردد در آزاد راه تهران - کرج با  پرداخت عوارض

بیست سال گذشته وقتی که قرار بود از مسیر آزاد راه تهران  به سمت کرج سفر داشته باشیم، ایستگاه های توقف پرداخت عوارضی دقایقی از وقت مسافران گذری را به خود اختصاص می داد طرح پرداخت عوارضی که هزینه آن صرف احیا و مرمت راه ها می شد؛ بعد از مدتی برداشته شد و اکنون زمزمه های آن دوباره مطرح می شود. 

اکبر ترکان در دیدار با نجفی استاندار البرز  بر ضرورت دریافت عوارض ورود و خروج آزادراه تهران کرج تاکید کرده و گفته است: این عوارض باید صرف توسعه راه های البرز شود چراکه بار سنگینی از تردد ملی را بر دوش دارد.

وی در خصوص ماموریت اصلی شستا که اتمام پروژه ناتمام قطار شهری کرج است نیز عنوان کرده است که برای راه اندازی قطار شهری کرج با اهتمام جدی حضور داریم.

ترکان در جریان بازدید از پروژه قطار شهری کرج نیز بر لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت های استان البرز برای اتمام پروژه قطار شهری که طرحی بسیار مهم است تأکید کرد و گفت: استان البرز در کریدور و شاهراه ارتباطی ۱۴ استان کشور قرار دارد و از این حیث فشار زیادی به مجموعه راههای ارتباطی استان و شهر کرج وارد می شود ولی از این مسیر مهم هیچ گونه درآمدی نصیب استان نشده و باید با دریافت عوارض از این بزرگراهها، نسبت به توسعه سایر پروژه های ارتباطی اقدام کرد.

درخواست اتصال خط ۶ متروی تهران را به خط در حال ساخت کرج

علی اصغر صلواتی، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در ادامه این جلسه با ذکر این موضوع که ظرفیت فعلی خط متروی تهران - کرج پاسخگوی مسافرت های موجود و سال های آینده نیست، درخواست اتصال خط ۶ متروی تهران را به خط در حال ساخت کرج مطرح کرد و در این خصوص اظهار داشت:  نامه ای با امضای مقیمی و نجفی استانداران تهران و البرز به معاون اول رئیس جمهور تهیه و ارسال شده است تا امکان مطالعات جامع این طرح فراهم شود .

در این طرح، ایستگاه شهر زیبا از خط ۶ متروی تهران به ایستگاه بوستان نقش جهان در خط ۲ کرج با طی مسیری ۳۰ کیلومتری به یکدیگر متصل و حجم عظیم ترددهای وسایل نقلیه شخصی به این خط منتقل می شود که تاثیر مستقیمی روی کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهد داشت.

موافقت ترکان،هزینه اجرای این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تأمین شود 

در ادامه ترکان با استقبال از این طرح پیشنهاد کرد: هزینه اجرای این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تأمین شود و وزارت نفت از چنین پروژه هایی استقبال می کند.

در این جلسه محمدحسین خلیلی اردکانی عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز از روند اجرایی پروژه خط ۲ ابراز رضایت داشت و اعلام کرد: این پروژه سهم مهمی در رفع نیازهای مردم شهر کرج دارد و می بایست دولت توجه بیشتری در تأمین منابع مالی پروژه به خرج دهد.

 

اقدامات مورد نیاز برای تسریع در بهره برداری از این طرح، انجام مراحل کاری و فروش حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، تخصیص حداقل ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان از بودجه شهرداری کرج، پیگیری و واگذاری حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر املاک، انجام مقدمات و تخصیص فاینانس خارجی، پیگیری و تخصیص ۱۸۷ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی رییس جمهوری، اعلام شده است.

 

 

 

منبع : برنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار