تابناک : سرانجام پس از ١٢ سال مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرتهای بزرگ جهانی که در نماد ١+٥ برجسته شدند، توافق تاریخی حاصل شد
کد خبر: ۶۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 14 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی مذاکرات هسته ای بدون شک در این سطح کمی و کیفی در سالهای پس از جنگ دوم جهانی بی‌سابقه بوده و یک کشور در حال توسعه، در برابر ٦ قدرت جهانی از موضع اقتدار و استدلال و با اعتماد به نفس ستودنی ظاهر شد و توانست از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و عزت و عظمت ایرانیان دفاع و صیانت کند.

ایرانیان با سابقه تمدن چندهزارساله و پیشگامی در تمدن عظیم اسلامی، در همه مقاطع حساس تاریخ معاصر پیشتاز تحولات بوده‌اند. نهضت مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی ، دفاع ٨ ساله درمقابل تجاوز و اشغال خارجی از جمله فرازهای شاخص تلاش ایرانیان برای مقابله با استبداد و استعمار، تشکیل جامعه مدنی و تحکیم مردمسالای دینی بوده است.

در این مقطع مردم ما ثابت کردند که در پشت میزهای مذاکره نیز قادر به ایفای نقش تاریخی هستند و ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند از موضع منطق و استدلال برای حل مشکلات پیچیده به عنوان یک بازیگر نقش آفرین و فعال عمل کند، به گواهی تاریخ، ایرانیان هیچگاه به کشورهای دیگر تجاوز نکرده‌اند و همواره برای امنیت و صلح منطقه‌ای حداکثر تلاش را کرده‌اند. ولی در برابر بیگانگان همچون کوه ایستاده اند که حفظ تمامیت ارضی ایران در طول ٨ سال جنگ تحمیلی نماد بارز آن است.

مذاکرات هسته‌ای با رویکرد جدید که نهایت آن برای دوطرف  برد-برد را به ارمغان بیاورد، آغاز شد و تداوم یافت. لذا برای جهانیان اثبات شد که ایرانیان اهل منطق، گفتگو و استدلال‌اند و در این عرصه فعال بوده و تحکیم امنیت منطقه‌ای و صلح جهانی هدف اصلی‌شان است، با  گزینش این رویکرد، عملا دیوار مستحکم تحریمها، ترک برداشت، بازگشت به گذشته عملا غیر ممکن شد و نگاه به آینده فراروی مذاکره کنندگان قرار گرفت.

امروز دنیا به حقوق ملت مردم ایران بویژه حقوق هسته‌ای و غنی سازی اذعان داشته و در همین چارچوب متن توافق تنظیم و به تعبیر دکتر محمدجواد ظریف  فصلی از امید آغاز شده است.

 اعضای تیم دیپلماسی ایران در این مرحله از حمایت کامل نظام برخوردار بودند و توانستند با حفظ اصول، ارزشها و آرمانها که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده، راهبرد  نرمش قهرمانانه را عینیت بخشند.

به هر حال حضور قدرتمندانه و منطقی و همراه با اعتماد به نفس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در برابر ٦ قدرت جهانی که توافق جامع هسته‌ای را به ارمغان آورد، موجب گذر کشورمان و  دیپلماسی بین المللی از یک پیچ تاریخی شد و بدون شک اثرات موثری در تحکیم صلح جهانی و امنیت منطقه‌ای داشته و موجب تثبیت موفقیت جمهوری اسلامی ایران خواهد شد

سید هاشم هوشی سادات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار