تابناک : فرماندار شهرستان خمین در همایش دهیاران بخش مرکزی این شهرستان از بحران آب روستاها با مدیریت شوراها و دهیاریها سخن گفت
کد خبر: ۶۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲ 15 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی همایش دهیاران بخش مرکزی شهرستان خمین با حضور سید مهدی ساداتی فرماندار شهرستان ، نجاری بخشدار مرکزی ، مرادی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی از دهیاران بخش مرکزی شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .

در این همایش ابتدا بخشدار مرکزی با اشاره به نقش واهمیت دهیاران افزود : دهیاران وشوراهای اسلامی به عنوان نهادهای مردمی ومحلی می توانند با سیاست گذاری ، مدیریت واجرای برنامه های مختلف آموزشی ،توسعه زیرساخت های لازم وکمک به جذب منابع مالی در توسعه روستاها نقش آفرینی کنند . وی در ادامه با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در توسعه روستاها افزود : مشارکت مردم در توسعه روستا و استمرار آن زمانی حاصل می شود که توسعه ، توسط مردم وبرای مردم باشد و برای فعال نمودن مردم در فرآیند توسعه ، جلب اعتماد و باور آنها به امکان پذیر بودن توسعه و ثمر بخش بودن فعالیت و مشارکت آنها لازم وضروری است .

محمد صادق نجاری در ادامه با اشاره به وقوع چندین فقره آتش سوزی در مزارع و مراتع شهرستان در هفته های اخیر افزود : به دلیل خشکسالیهای اخیر سطح پوشش گیاهی در مراتع شهرستان به شدت کاهش پیدا کرده است و از طرفی به دلیل گرمای زیاد در فصل تابستان احتمال آتش سوزی در مزارع و مراتع نیز به شدت افزایش پیدا کرده است و لذا می طلبد تا دهیاران ضمن رصد مداوم وضعیت مراتع موجود در حوزه استحفاظی در جهت حفظ و حراست از منابع طبیعی که ثروت ملی و متعلق به نسل های آینده ما نیز هست بیش از پیش کوشا باشند .

در ادامه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: دهیاران چشم و گوش بینای مردم روستاها هستند و با اطلاع به موقع به مسوولان به ویژه در شرایط حریق و آتش سوزی مراتع می توانند، در حراست از این منابع طبیعی کارساز باشند.

حمیدرضا مرادی افزود: درآمد و اقتصاد سه هزار خانوار در خمین و 37 هزار خانوار در استان مرکزی وابسته به منابع طبیعی است و مردم خود بزرگترین حراست کنندگان از این منابع ملی هستند.

وی بیان کرد: امسال متاسفانه 83 هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شده است و با توجه به گرمای هو، جلوگیری از کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی منابع طبیعی، نیازمند همکاری بیشتر مردم است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حراست و استفاده از منابع طبیعی نیازمند مدیریت مشارکتی مردم است و بایستی در حفاظت از این منابع خدادای همواره بکوشیم.

وی اضافه کرد: هرگونه خسارت به عرصه های منابع طبیعی، آسیب های جدی به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی و چشمه ها و طبیعت منطقه وارد می کند.

در ادامه فرماندار شهرستان خمین نیز گفت : دهیاران روستاها، یکی از حلقه های ارتباطی دولت با مردم هستند و انعکاس دقیق و صحیح مشکلات و توانمندی های روستاها، بستری را برای آبادانی این مناطق فراهم می کند.

وی در ادامه با اشاره به خشکسالی های اخیر و پائین رفتن سطح آبهای زیرزمینی در شهرستان افزود : بحران آب در بخش شرب و کشاورزی در مناطق روستایی با مدیریت و تدبیر اعضای شوراهای اسلامی و دهیاریها قابل حل است.

سید مهدی ساداتی اضافه کرد: با تکمیل و بهره برداری عملیات پروژه خط انتقال آب از سد کوچری گلپایگان به خمین ، می توان بخش عمده ای از مشکل آب مناطق روستاهای مسیر خط انتقال را برطرف کرد.

 

وی بیان کرد: برای پاسخگویی به مطالبات و انتظارات مردم شهرستان، بایستی اقشار مختلف مردم و مسوولان با همدلی و پیگیری جدی گام بردارند.

فرماندار خمین گفت: دولت یازدهم توجه ویژه به اشتغال و تولیدات مناطق روستایی دارد که این امر در شهرستان خمین با توسعه فرصت شغلی خرد برای افراد متقاضی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از مناطق روستایی شهرستان از خانه بهداشت و پزشک عمومی برخوردار هستند که این امر از دستاوردهای این خدمت بزرگ دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 180 روستا و 87 دهیاری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار