رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: سهم البرز حدود ۵۱۶ هزار فقره در دادگستری و حدود ۹۸ هزار پرونده در شورای حل اختلاف است و به همین میزان که ورودی پرونده داریم حدود ۶۰۰ هزار پرونده مختومه داریم.
کد خبر: ۶۲۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 24 June 2018

به گزارش تابناک : احمد فاضلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادگستری استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: حجم کار انجام شده در دستگاه قضایی استان البرز گسترده است و مهمترین هدف ما اعتمادسازی بوده و خروجی کار باید کسب رضایت مردم باشد.

وی افزود: باید تلاش کرد که این ذهنیت که هر کس برای انجام کار نیاز به سفارش دارد پاک شود و اقدامات انجام شده با امکانات بسیار محدود در حال تلاش برای خدمت‌رسانی مطلوب است و بسیاری از گلایه ها و نقدها را می پذیریم.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در استان با حجم عظیمی از پرونده‌های ورودی مواجه هستیم، بیان کرد: سهم البرز حدود 516 هزار فقره در دادگستری و حدود 98 هزار پرونده در شورای حل اختلاف است و به همین میزان که ورودی پرونده داریم حدود 600 هزار پرونده مختومه داریم.

وی با بیان اینکه میزان ورودی پرونده ها در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشته است،گفت: این وضعیت به نسبت سال‌های قبل کاهش داشته و حدود 20 درصد پرونده‌ها مشمول اطاله دادرسی و رسیدگی شده است که حدود ده درصد از پروندها به دلیل استعلامات قانونی و کارشناسی زمان‌بر و طولانی است.

وی با بیان اینکه 10 درصد باقی مانده می‌تواند روند کاهش زمان داشته باشد، عنوان کرد: کاهش پرونده‌های ورودی نشان از پاسخ دادن سیاست‌های پیشگیری است و باید در این حوزه متمرکز شد تا علی‌رغم زمان‌بر بودن پاسخ بگیریم.

فاضلیان با بیان اینکه بهم ریختگی اوضاع اقتصادی به افزایش پرونده‌های قضایی می‌انجامد، تصریح کرد: مجموع مشکلات اقتصادی سبب افزایش پرونده‌های قضایی در دستگاه  قضایی شده و با این وضعیت امیدواریم که رشد ورودی پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه وقت موضوع مهمی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، متذکر شد: در میزان ورودی پرونده در رتبه 11 کشور قرار گرفته‌ایم و باید برای کاهش پرونده‌های قضایی فکری شود.

وی در مورد جرائم کشوری و به همان شکل در استان البرز و فراوانی آن اظهار داشت: سرقت، ضرب وجرح عمدی و توهین به اشخاص و ایراد صدمه بدنی غیر عمدی و تهدید و تخریب و کلاهبرداری و خیانت در امانت، مواد مخدر و رانندگی بدون پروانه بیشترین درصد اتفاقات و پرونده‌های قضایی در استان البرز است.

وی گفت: در سرقت موجب تعزیر تعداد پرونده‌های وارده استان 31 هزار و 349 فقره بوده که شش استان وضعیت بدتر از استان ما دارند و البرز در رتبه 7 است.

فاضلیان با بیان اینکه خوشبختانه استان 16 درصد کاهش پرونده سرقت داشته است، عنوان کرد: در این حوزه در  کشور میانگین 5 درصد افزایش ورودی پرونده سرقت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ضرب و جرح عمدی دومین اتهام در استان البرز است،گفت: سهم استان البرز 21 هزار درگیری از مجموع پرونده‌های این حوزه در کشور بوده و در میزان پرونده‌های کشوری رتبه دهم کشور هستیم و متولیان حوزه فرهنگ باید در این زمینه کار کنند.

رئیس کل دادگستری البرز با بیان اینکه برای کاهش در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، عنوان کرد: پرونده‌مهمی بر سر یک برخورد بسیار کوچک اتفاق افتاده که باید در این زمینه اقدامات موثرتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در ایراد صدمه نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته‌ایم،گفت: میانگین ورودی پرونده‌های ورودی به نسبت کشور یک درصد در استان البرز رشد داشته است.

فاضلیان تصریح کرد: توهین و فحاشی سومین جرم در کشور و استان البرز است که در استان در این حوزه 7 هزار پرونده بوده و البرز از حیث میزان ورودی پرونده  رتبه 23 کشور را دارا است که در سال 96 افزایش رشد ورودی این حوزه  بوده است.

وی گفت: در استان البرز 48 درصد در حوزه توهین و فحاشی رشد داشته‌ایم که میانگین کشوری آن 17 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه  استان البرز  نسبت به کشور در پرونده‌های طلاق کاهش داشت، عنوان کرد: در استان کار ویژه‌‍ای در مشاوره‌های طلاق انجام شده و البرز اولین استان مجری آموزش پیش از ازدواج بوده که مجموعه‌ای از این اقدامات سبب کاهش روند طلاق شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در طلاق توافقی در استان در سال 96 کاهش 24 درصدی نسبت به سال 95 داشته‌ایم، عنوان کرد: در طلاق به درخواست زوجه در استان البرز در سال 96، 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم و در مجموع کل طلاق در استان البرز در سال قبل 14 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 232 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است، عنوان کرد: ارزش ریالی این زمین‌ها حدود 300 میلیارد تومان است.

فاضلیان با بیان اینکه در حوزه تغییر کاربری 130 هکتار زمین در سال گذشته به حالت گذشته برگشته است، تاکید کرد: در سه ماه بهار سال‌ جاری 45 هکتار از اراضی کشاورزی تغییر وضعیت داده شده به حالت قبل برگشت داده شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات و ابلاغ الکترونیکی هم اقدامات لازم انجام شده که در این حوزه 68 درصد از ابلاغ های حوزه قضایی استان البرز الکترونیکی بوده و این موضوع به روند رسیدگی و کاهش مشکلات ناشی از ابلاغ سنتی کمک می‌کند.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار