نگاه بشردوستانه نظام جمهوری اسلامی به ملت های ستمدیده همواره درمسائل مختلفی مانند رعایت حقوق دانش آموزان خارجی مقیم ایران تجلی یافته، موضوعی که مصادیق آن در مدارس استان البرز به خوبی نمایان و آشکار است.
کد خبر: ۶۲۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 24 June 2018

به گزارش تابناک : آنچه در نظام تربیتی ایران اسلامی به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گرفته، متناسب سازی آموزش ها با آموخته های دینی و پیشبرد برنامه های آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی است .براین اساس آنچه در این نظام تربیتی بیش از هر چیز مشهود بوده، توزیع عادلانه امکانات وداشته های علمی بین دانش آموزان مناطق مختلف کشور و میهمانان خارجی است.با این اوصاف امروزه استان البرز با داشتن حدود 460 هزار دانش آموز یکی از مناطق پرجمعیت دانش آموزی ایران به شمار می رود که به رغم محدودیت فضاهای آموزشی 6 درصد دانش آموزان خارجی مقیم ایران را در خود جای داده است.طبق بررسی آماری 90 درصد دانش آموزان خارجی مقیم استان البرز از اتباع کشور افغانستان و10 درصد تبعه سایر کشورها هستند.دانش آموزان خارجی مقیم البرز در فراگیری آموزش و مهارت ها دارای فرصت برابر با دانش آموزان ایرانی بوده که این مهم بیانگر فرهنگ بشردوستانه متاثر از ارزش های دینی و ایرانی است.براساس آمار موجود بیش از 400 هزار دانش آموز تبعه خارجی در جمهوری اسلامی ایران تحصیل می کنند که 25 هزار نفر از این دانش آموزان در سال تحصیلی 97-96 جذب مدارس البرز شدند. به فرموده رهبر معظم انقلاب در تمام استان ها باید شرایط تحصیل برای دانش آموزان اتباع خارجی همانند دانش آموزان ایرانی فراهم شود که این فرمان رهبری همیشه فصل الخطاب بوده است.مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر پوشش تحصیلی اتباع خارجی با نگاه انسان دوستانه تاکید دارند به همین دلیل در جمهوری اسلامی ایران تلاش شده که هیچ دانش آموز خارجی در ایران از تحصیل بازنماند. خسرو ساکی اظهار داشت: به رغم هزینه سنگین تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران، نظام اسلامی 
با نگاه انساندوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل را برای دانش‌آموزان اتباع خارجی فراهم کرده است. وی با بیان اینکه خدمات آموزشی جمهوری اسلامی ایران به دانش‌آموزان خارجی مقیم کشور در جهان بی نظیر است، افزود: این آموزش ها به صورت رایگان و در فضایی مساوی ارائه می شود.ساکی یادآورشد: با توجه به کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزی در البرز نسبت به میانگین کشوری، این استان به ویژه در مناطق مهاجر پذیر نیاز به ارتقاء زیرساخت های آموزشی دارد. وی تصریح کرد: از مسئولان کشوری و بین المللی انتظار داریم با توجه به شرایط خاص استان در بخش جمعیت اتباع خارجی برای تامین زیر ساخت ها ی آموزشی نگاه ویژه ای به البرز داشته باشند. وی با اشاره به اینکه البرز سالانه با 3 درصد رشد دانش آموزی مواجه است، اضافه کرد: به دلایل مختلفی از جمله نزدیکی به پایتخت، آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز و وجود مزارع، کارخانه ها و صنایع تبدیلی این استان از مناطق مهاجرپذیر کشوراست .وی در ادامه به پراکندگی جمعیت دانش‌ آموزان خارجی در مدارس البرز پرداخت و ادامه داد: مدارس مشخصی برای تحصیل این دانش‌آموزان وجود ندارد و همه دانش آموزان ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر تحصیل می‌ کنند. ساکی بیان داشت: دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 98-97 همانند دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت‌نام می شوند و فقط هزینه‌ی بیمه حوادث و کتاب را پرداخت می کنند. وی یادآورد: دانش‌آموزان اتباع خارجی باید دارای مدارک معتبر گذرنامه، پروانه اقامت، دفتر اقامت معتبر صادره از ناجا، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع خارجی، برگ تردد خروجی مدت‌دار، کارت آمایشی باشند و یا برای برگه حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت مراجعه کنند. مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به ثبت نام کودکان اتباع خارجی در مراکز پیش دبستانی اشاره کرد و افزود: ثبت‌نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی هستند، در دوره پیش‌دبستانی با درنظر گرفتن ظرفیت فضای آموزشی و نیروی انسانی، برابر ضوابط آموزشی بلامانع است. ساکی تصریح کرد: مدارک تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی پس از صدور و تایید توسط واحد آموزشی، مورد تایید اداره آموزش و پرورش منطقه و ادارات کل آموزش و پرورش استان قرار می گیرد. وی اضافه کرد: این گونه دانش آموزان برای تاییدیه نهایی به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه مستقر در استان‌ها و با اداره سجلّات وزارت امور خارجه مراجعه می کنند. 
نگاه عدالت محور ایران به دانش آموزان خارجی 
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: نگاه انساندوستانه و عدالت محور به ثبت نام دانش آموزان اتباع، در تمامی مدارس استان وجود دارد.جعفر مقیمی اظهار داشت: دراجرای منویات رهبر معظم انقلاب و همچنین توجه به آموزش تمامی افراد لازم التعلیم خصوصا اتباع خارجی، تلاش شده با مشارکت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تمام لازم التعلیم های خارجی نیز در مدارس ثبت نام و مشغول به تحصیل شوند.وی بیان داشت: به استناد شیوه نامه مربوط به ثبت نام اتباع در سال تحصیلی جاری، لازم التعلیمان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی، می بایست با مراجعه به دفاتر کفالت، برگه حمایت تحصیلی را دریافت و پس از طی اقدامات پیش بینی شده، در مدارس ثبت نام و مشغول به تحصیل شوند.وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در دهه دوم تیرماه دانش آموزان اتباع خارجی دارای برگه حمایت تحصیلی برای تمدید مدارک خود اقدام کنند و لازم التعلیمان فاقد مدارک هویتی نیز از اوایل مردادماه97 برای دریافت برگه حمایت تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند.وی اضافه کرد: اداره کل آموزش و پرورش البرز همانند سایر دستگاه های اجرایی کشور، نگاه انسان دوستانه و عدالت محور به مهاجرین داشته و در جهت ساماندهی و ثبت نام دانش آموزان بازمانده از تحصیل این گروه، نهایت تلاش خود را داشته است.وی ادامه داد: بیشترین جمعیت دانش آموزی اتباع خارجی البرز در مدارس شهرستان ساوجبلاغ تحصیل می کنند که اکثرا افغانستانی هستد. 
تفاوتی بین دانش آموز ایرانی و خارجی وجود ندارد
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به موضوع سواد و معیشت پناهندگان و آوارگان کشورهای همسایه که بنا به علل متعدد وارد ایران شده توجه داشته و در این زمینه اقداماتی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان صورت گرفته است. قاسم جهانبخش افزود: از نظر آموزشی تفاوتی بین خدمات ارایه شده به دانش‌آموزان ایرانی و اتباع خارجی وجود ندارد و اﺗﺒﺎع ﺧﺎرﺟﯽ نیز همچون اﺗﺒﺎع اﯾﺮاﻧﯽ به‌طور ﻣﺴﺎوی از اﻣﮑﺎﻧﺎت آﻣﻮزﺷﯽ در استان البرز همانند سایر استان های کشور بهره‌مند می‌شوند. وی بیان کرد: برای حمایت از دانش آموزان بی بضاعت اتباع خارجی در البرز نیز هر ساله اقدامات مناسبی در زمینه اهدا و توزیع کارت هدیه، لوازم التحریر، پوشاک، کیف و مواد غذایی انجام می گیرد. استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار