رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه تولید صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال استان دارد، گفت: تامین مواد اولیه صنایع دستی گامی مهم برای اشتغالزایی است.
کد خبر: ۶۹۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 02 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از مهر،فیروز ناصری اظهار داشت: صنایع دستی در استان کرمانشاه باموانع و بازدارنده هایی مواجه است که نیازمند نگاه ویژه دولتمردان و تقویت بخش خصوصی است زیرا هنر صنایع دستی زودبازده، با هزینه کم و ارزش افزوده بالا ومالکیت معنوی بالا واصالت ملی است و به سرعت می تواند ایجاد اشتغال کند.

وی افزود: این صنعت در دورترین روستاها نیز با توجه به مواد اولیه می تواند منجر به تولید ثروت واشتغال شود بنابراین نگاه ویژه و همت همگانی دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد تا در این شرایط تحریم با صادرات این هنر ارزآوری کنیم.

رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: تحریم سبب ایجاد مشکلاتی برای تامین مواد اولیه ای مثل فلزات و نقره که در زیورآلات سنتی به کار می رود، صنایع چوب، مواد پشمی شده و قیمت این مواد را به طورسرسام آوری افزایش داده که نیازمند تدبیر دولتمردان است تا مواد اولیه با نرخ تمام شده ارزان تر در اختیار صنعت گران قرار گیرد و به رونق اقتصادی واجتماعی منجر شود.

وی تصریح کرد: صنایع دستی مواداولیه نسبتا ارزانی دارد اما با ارزش افزوده بالایی مواجه است بنابراین اگر بتوانیم این حلقه مفقوده را تامین کنیم در خود استان می توانیم با همین صنایع دستی بخش اعظمی از تولید اشتغال را برعهده بگیریم تا اشتغال مولدو پایدارو تولیدی با ارزش افزوده بالاو ارز آوری در بخش صادرات داشته باشیم چرا که استان ما از نظر فروش و تولید محصولات صنایع دستی ظرفیت بالایی دارد.

ناصری با تاکید بر لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی افزود: صنایع دستی شاخص استان کرمانشاه را گلیم هرسین، گیوه، صنایع چوب و صنایع فلزی، چاقوی کرند تشکیل می دهد که گلیم هرسین وگیوه اورامانات می تواند بیشترین صادارت را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مشتریان ما دربخش گلیم کشورهای اروپایی و شرق آسیا و نیز بخشی ازقاره آمریکا همچنین در حوزه گیوه عمدتا مناطق کردنشین سلیمانیه عراقو کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی طالب هستند.

رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه صنایع بومی بانگاه ویژه دولتمردان می تواند به اقتصاد استان کمک کند، افزود: از حوزه دولت انتظار ایجاد کارگروه تخصصی درحوزه صنایع دستی را داریم تا دراین کارگروه نظریه ها و پیشنهادات را ارائه دهیم.

ناصری گفت: در حال حاضر در استان این کارگروه تخصصی را نداریم وهنرمندان هنگام مراجعه مورد استقبال مسئولان قرار نمی گیرند در حالی که اگر کارگروهی تخصصی دراستانداری یا میراث فرهنگی ایجاد شود در ارتقا تولید صنایع دستی وایجاد ثروت در استان بسیارموثر است.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار