اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برای پیشگیری از تخریب اراضی و عرصه های منابع طبیعی طرح انسداد راه های فرعی منتهی به این اراضی را اجرایی کرد.
کد خبر: ۷۷۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 14 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ بنا به گفته برخی مسئولان ، ورود آفرود سواران  به عرصه های طبیعی و مرتعی استان البرز طی سال های گذشته تاکنون با تخریب اراضی و گونه های گیاهی این استان همراه بوده و خساراتی در پی داشته است.

یکی از وظایف ذاتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها، حفظ و حراست از عرصه های ملی و منابع طبیعی از دست اندازی خاطیان و ورود مخرب به بخش است .

بر این اساس برخورد با این خاطیان با جدیت در دستور کار یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز  قرار گرفته است.

استان البرز حدود ۴۵۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و ملی دارد .

آفرود سواری سبکی از تفریح اتومبیل سواران است که به اصطلاح ورزشکاران این بخش با ماشین‌های ۲ دیفرانسیلی به خصوص شاسی بلند در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌ها انجام می شود.

این سرگرمی  در زمین های برفی، صخره‌ای ، باتلاقی ، کوهستانی و  کویری  انجام می شود که برای رانندگی در هر بخش باید تجربه و قوانین مخصوص خود را رعایت کرد.

استان  البرز با برخورداری از عرصه های مناسب طبیعی به خصوص در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و  طالقان  همه ساله شاهد برگزاری مسابقات غیر رسمی آفرود سواری در این استان هستیم  که بخشی از پوشش گیاهی استان  زیر چرخ خودروها  از بین می رود.

به گفته حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از برنامه های جدی در استان انسداد جاده های فرعی دسترسی به عرصه های طبیعی است که توسط بعضی آفرودسواران در حوزه های منابع طبیعی ایجاد شده بود.

 این جاده های دسترسی فرعی بیشتر در مناطق بحرانی حوضه های آبخیز ایجاد شده که برای این عرصه ها می تواند بسیار خطرساز و خطرناک باشد.

طبق اظهارات مدیرکل منابع طبیعی البرز ، جاده های فرعی بیشتر در مناطق بالادست کرج همچون آتشگاه، نوجان ، دروان، برغان و طالقان ایجاد شده است.

عرصه هایی که متاسفانه دستخوش این تغییرات شده و این تصرفات و تخلفات در آن انجام شده وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار دارد که در بحرانی ترین مناطق آبخیز واقع شده  و مستعد آتش سوزی است.

این دست اندازی ها به طبیعت در مسیرهای گردشگری ایجاد شده که علاوه بر آتش سوزی های عمدی و تخریب پوشش گیاهی، شرایط را برای ایجاد سیل در سطح حوضه های آبخیز فراهم می کند ضمن اینکه  زمینه را برای تغییرکاربری و تصرف اراضی ملی به وجود آورده است .

فرضی با بیان اینکه طرح مسدودسازی جاده های دسترسی فرعی به اراضی ملی از امروز در منطقه دروان و نوجان آغاز شد، اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوان شرایطی را فراهم کرد تا  از ورود آفرودسواران به عرصه های منابع طبیعی جلوگیری شود.

در نشستی که با حضور مسئولان  ادارات  کل منابع طبیعی و آبخیزداری  و ورزش وجوانان و  هیات اتومبیلرانی و موتورسورای استان البرز برگزار شد، قرار است  ۵۰ هکتار از عرصه های منطقه حلقه دره  استان البرز در اختیار آفرود سواران قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: از گذشته محدودیت هایی برای فعالیت آفرود سواران  داشته ایم ولی با توجه به تعداد زیاد آن ها نیاز است تا دیگر دستگاه ها همچون دستگاه های نظارتی مانند دادگستری و نیروی انتظامی نیز پای کار بیایند.

فرضی افزود: در صورتیکه ساماندهی این افراد به درستی انجام نشود بایستی افراد متولی این ورزش پاسخگو باشند.

طرح مسدودسازی جاده های فرعی دسترسی به اراضی ملی از امروز با همکاری دهیاری دروان ونوجان آغاز شد که با استفاده از لودر و کامیون این راه ها را مسدود کردند.

این طرح همچنان ادامه خواهد داشت که در مرحله بعد اقدام به نصب تابلوهای اطلاع رسانی با مضامین منابع طبیعی و اراضی ملی کرده و قوانین بازدارنده می کنند و در مرحله بعد اگر توجهی به این تابلوها نشود اقدامات قضایی و قانونی در برخورد با خاطیان انجام خواهد شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تعداد نیروهای حفاظتی برای نظارت بر این عرصه ها کم است ولی مدیریت لازم انجام می شود تا وظایف محوله را به خوبی انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار