مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری البرز گفت: سال‌های قبل در بالا دست این پروژه هزینه زیادی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری صورت گرفته ولی با آغاز جاده‌سازی در این مسیر عملاً این طرح‌ها بی‌حاصل شده است.
کد خبر: ۷۷۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 19 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ حامد فرضی اظهار کرد: برای 39 درصد از اراضی ملی استان، طی سنوات گذشته پروانه بهره برداری در قالب معادن صادر شده که این امر آسیب زیادی به منابع طبیعی وارد کرده است.

وی ادامه داد: البرز ظرفیت واگذاری معادن جدید را ندارد و همین باعث شده منابع طبیعی در طول سال‌های اخیر به شدت در خصوص درخواست مجوزهای جدید اکتشاف معدن حساسیت نشان دهد و سخت بگیرد.

وی با بیان اینکه اغلب معادن وسیع استان از چهار دهه پیش مجوز فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر معدنی 72 هزار و 500 هکتاری در استان وجود دارد که از دهه 40 مجوز فعالیت دریافت کرده و هنوز در حال کار است.

این مسئول توضیح داد: واقعیت این است چون این معادن مجوز دارند، امکان جلوگیری از فعالیت آنها وجود ندارد و همین باعث شده شاهد حفاری تا عمق 55 متری زمین در برخی معادن باشیم که تبعات فاجعه آمیزی برای استان دارد.

وی اظهار کرد: بعد از اینکه مجوز فعالیت معدن توسط منابع طبیعی صادرشد، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موظف است تا بر کیفیت و کمیت فعالیت معادن نظارت داشته باشد و در صورت مشاهده تخلف با خاطیان برخورد لازم را صورت دهد.

فرضی در ادامه با اشاره به وضعیت شن چاله‌های استان گفت: شن چاله‌ها هم به معضلی جدی در تهراندشت تبدیل شده در حالی که می‌توان از ظرفیت آنها برای ذخیره سیلاب و تقویت سفره‌های زیرزمینی در زمان بارش استفاه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: در حال حاضر در مناطقی مثل دشت ساوجبلاغ با فرونشست 20 تا 25 سانتیمتری زمین مواجه هستیم که این امر مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.

فرضی توضیح داد: زمین‌هایی که دچار فرونشست می‌شوند، امکان نفوذ آب را از دست می‌دهند و امکان کاشت درخت و گیاهان در آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و این زمین‌ها مستعد بیابانزایی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به خطرساز بودن پروژه جاده طالقان افزود:جاده طالقان به دلیل اینکه در زمینی رانشی قرار دارد، به هیچ وجه برای تردد خودرو و مسافران ایمن نیست و اگر قرار باشد این طرح به سرانجام برسد باید میلیاردها هزینه شود تا موانع موجود مرتفع شود.

وی گفت: قبل از اجرای این پروژه بیش از 20 بار نامه نگاری با دستگاه‌های مجری در خصوص خطرساز و غیراستاندارد بودن این طرح صورت دادیم ولی متاسفانه نتیجه بخش نبود.

مدیرکل منابع طبیعی البرز در ادامه با اشاره به معضل شترهای سرگردان در اراضی استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به جز شترهای استان‌های همجوار، شاهد چرای شترهای استان‌های دور دست در اراضی استان هستیم که این امر روند بیابان زایی در البرز را تسریع می‌کند.

وی ادامه داد: با تعامل صورت گرفته با فرمانداری نظرآباد بنا شده حدود 600 هکتار از اراضی این شهرستان مشخص شود تا شترداران به صورت کنترل شده بتوانند حیوانات خود را در این محدوده چرا دهند.

فرضی گفت: 15 قرقبان نیز مشخص شده تا از حضور شترهای سرگردان در اراضی استان جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار