درحالی که این روزها آلودگی هوای شهر،برخی شهروندان را زمین‌گیر کرده و منجر به تعطیلی مدارس شده است؛ عده‌ای سودجو در سایه بی‌خیالی سازمان حفاظت محیط زیست قم با سوزاندن ضایعات، سلامت مردم قم را به ریشخند گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۰۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱ 17 December 2019

به گزارش تابناک قم، درحالی که شهر قم در روز جمعه شاهد بارش باران و به تبع آن هوایی سالم بود؛ اما حجم تولید شده آلاینده‌ها در یک روز و از طرف دیگر شرایط آب و هوایی و زیست محیطی مثل عدم وزش باد و وارونگی دما در فصول سرد سال، باعث شد که وضعیت هوای شهر قم بار دیگر در وضعیت ناسالم قرار بگیرد.

سوالی که در این بین مطرح بوده این است که مگر حجم آلاینده‌ها در قم چه اندازه است که در یک روز می‌تواند هوای قم را در وضعیت نامطلوبی قرار دهد؛ به گونه‌ای که راحت می‌شود بوی نامطبوع این آلاینده‌ها را حس کرد!؟ در این بین مسئولان شهری و استانی قم جز برگزاری جلسات کلیشه‌وار، در مقام عمل چه رویکرد و برنامه‌ای را برای کنترل این اوضاع نابه‌سامان در طول سال اتخاذ کرده‌اند!؟

گفتنی است در اردیبهشت ماه سال جاری پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در پی دریافت گزارشات متعدد مردمی مبنی بر وجود دود غلیظ حاصل سوزاندن ضایعات در برخی محله‌های حاشیه‌‌ای شهر قم، مقاله‌ای را با عنوان «قاتل خاموش هرروز با جان شهروندان قمی بازی می‌کند» را به رشته تحریر درآورد.

در همان اثنا بارها تلاش شد که در همین زمینه پاسخ روشنی را از طرف مسئولان دریافت کنیم. نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و ... مسئولیت برخورد با این معضل را متوجه سازمان حفاظت محیط زیست می‌دانستند و درهمان ایام متاسفانه علیرغم دوهفته پیگیری‌ و تماس‌های مکرر با روابط عمومی حفاظت محیط زیست قم، هیچ پاسخ مشخصی از این سازمان در این زمینه دریافت نشد که نشد!

حال که این روزها مدام به شهروندان قمی توصیه می‌شود که جز موارد ضروری از منازل خود بیرون نیایند و مدارس دو روزی است که به همین خاطر تعطیل است؛ باز هم در حاشیه‌های شهر قم دود همیشه پایدار سوزاندن ضایعات و لاستیک قدرت‌نمایی می‌کند.

اگرچه مسئولان و بازرسان حفاظت محیط زیست قم فارغ از این معضل در وادی‌های دیگری سیر می‌کنند؛ اما به گفته کارشناسان امر _علی الخصوص مسئولان حفاظت محیط زیست دیگر استانها_ در خصوص خطر سوزاندن ضایعات پلاستیک و پلیمرهای حاصل از سوزاندن لاستیک در هوا بارها هشدار داده‌ و از نقش موثر آن در آلودگی هوا سخن به میان آورده‌اند.

بازهم اگرچه گلایه‌ها درخصوص آلودگی هوا منحصر به سازمان حفاظت محیط زیست و خاص این معضل نیست و شامل ارگان‌های دیگر می‌شود؛ اما کماکان امید داریم این نوشتار تلنگری باشد که به این واسطه، اندکی از بار آلودگی هوا در قم کاسته شود.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار