مسئولین شهرستانها هم آن سخت گیری های قبلی را در خصوص جلوگیری از شکل گیری تجمعات به خرج نمی دهند ،مردم به صورت عادی و همانند ماههای قبل در مراسمات تشییع وفاتحه در گذشتگان شرکت می کنند ،به خیال کرونا در تفرجگاهها ودامنه طبیعت دورهمی تشکیل می دهند و قص علی هذه ..
کد خبر: ۸۴۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 18 April 2020

تابناک ایلام ::امروز به روال همیشه ،دانشگاه علوم پزشکی میزان مبتلایان به کرونا  وفوتی های استان را اعلام کرد ،براساس آمار اعلام شده در 24ساعت تنها 1مورد مبتلا به این ویروس در سراسر استان به ثبت رسیده و خوشبختانه برای سه روز متوالی هیچ فوتی در استان ایلام ثبت نشده است .

اگر این آمار واقعا بر مبنای حقیقت باشد وتمام مبتلایان اعم از آنهایی که به بیمارستان مصطفی مراجعه ویا آنهایی که از ترس به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و همچنین مواردی که در خانه قرنطینه هستند را شامل بشود ،می توان گفت که  استان کم کم به سمت روزهای بهتری حرکت می کند واین می تواند امیدوار کننده باشد .

به هر جهت  لازم است از تلاش های خاموش کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان تقدیر شود،چه آنهایی که در بیمارستان به مراقبت ار بیماران کرونایی مشغولند و چه آنهایی که به صورت شبانه روزی در امر  پیشگیری و آموزش فعالند.

اما این وسط یک نکته باید مورد توجه مسئولین ومردم استان قرار گیرد ،بالا وپایین شدن آمارها دقیقا منعکس کننده نوع رفتار ما در برخورد با این شرایط بحرانی است ،هر اندازه مسئولین در اجرایی شدن پروتکل ها سختگیری وجدیت به خرج دهند و از سویی مردم نیز اصول پیشگیرانه در چارچوب طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند ،این آمار به مراتب پایین وپایین تر خواهد آمد و بالعکس سهل انگاری وبی توجهی باعث افزایش مبتلایان در نتیجه به درازا کشیدن پروسه مقابله خواهد انجامید .

بررسی وضعیت این روزهای کوچه وبازار شهرها وروستاهای ما نشان می دهد که نه مسئولین و نه مردم چندان خود را با شرایط بحرانی جامعه وفق نداده وامور روزمره خود را با چارچوب های بهداشتی ومراقبتی تنظیم نمی کنند . در یک کلام رفتار این روزهای مردم  به یک جامعه بحرانی هیچ شباهتی ندارد .

در واقع باید این وسط تقصیر اصلی شکل گیری چنین وضعیتی را متوجه سیاستگذاری غلط ستاد ملی مقابله با کرونا کرد ،سیاستی که خروجی آن به باز شدن بخش اعظمی از صنوف ،یاز شدن مسیرها وعادی شدن تردد در کوچه وخیابان ودرنهایت رها کردن مردم به حال خود منجر شده است .

چرا که سیاستگذاری در چنین شرایطی بدون در نظر گرفتن رفتار و وضعیت اقتصادی مردم خروجی بهتر از این نمی تواند در پی داشته باشد ،چارچوب های تعریف شده برای بازگشایی صنوف کم خطر رعایت نشده است ،تاکسی داران هیچ یک از پروتکل های تعریف شده را به کار نمی بندند ،ادارات هم بی توجه به مقررات توصیه ای تدوینی به روال عادی باز گشته اند وخیابان وبازار هم اصلا صحبت کردن ندارد!

در این وسط هم اجرای برخی طرح های اقتصادی نظیر پرداخت وام به اصطلاح کرونایی و یا عرضه اولیه سهام برخی شرکتها باعث شده حجم عظیمی از مردم بدون رعایت فاصله گذاری به صورت متراکم در مقابل دفاتر پیشخوان دولتی و دفاتر خدمات ارتباطی تجمع کنند و این موضوع می توان روزهای خطرناکی را برای مردم رقم زند.

مسئولین شهرستانها هم آن سخت گیری های قبلی را در خصوص جلوگیری از شکل گیری تجمعات به خرج نمی دهند ،مردم به صورت عادی و همانند ماههای قبل در مراسمات تشییع وفاتحه در گذشتگان شرکت می کنند ،بی خیال کرونا در تفرجگاهها ودامنه طبیعت دورهمی تشکیل می دهند و قص علی هذه ..

در این بین فقط مدارس ودانشگاهها ،نمازهای جمعه وجماعات ،زیارت امام زاده ها واماکن مقدسه و برنامه های مذهبی ودر بین صنوف هم تنها آرایشگران وفلافلی ها هستند که به صورت سفت وسخت مشمول ممنوعیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی شده اند و بس !

اگر واقعا سیاستی پشت آمارهای تهیه شده از وضعیت مبتلایان و متوفیان کرونا نخوابیده باشد با استمرار این وضعیت باید شاهد جهش خیره کننده شیوع این ویروس در سراسر استان باشیم ،چرا که واقعا کسی حاضر نیست این ویروس را همچون هفته های پیش جدی گرفته ویا دستور العمل های محدود کننده را رعایت کند ،به واقع باید  گفت طرح فاصله گذاری احتماعی در بیشتر حوزه ها عقیم مانده است.

بنابراین لازم است مسئولین در خصوص طرح  فاصله گذاری اجتماعی و شیوه اجرای آن تجدید نظر جدی به عمل آورند ،اگر واقعا اراده ای بر کنترل ویروس وجود دارد ،سخت گیری ها در این خصوص شدت گیرد ،اگر هم اراده ای وجود ندارد وسیاست گذاری حول محور ایمنی گله ای شکل گرفته  است ،دیگر حرفی نیست ،بگذارید همه چیز عادی شود ،مدارس ودانشگاهها هم باز شوند و تمام!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
بااین حجم حضور بدون ملاحظات بهداشتی مردم که درایتان وکشور می بینیم یاکروناروشکست دادیم ونمیدونیم !!!یاآمارهاحسا ب شده باید درکل کشور بیادپایین !!!!خدایا اگه دروغه توراستش کن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار