کد خبر: ۸۴۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳ 03 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، خبرگزاری ایرنا در گزارشی مفصل نوشت : کمر بیماری کرونا در ایران بویژه در استان کهگیلویه وبویراحمد خم شده است و می توان به شکسته شدن استخوان های کرونا در آینده ای نزدیک امیدوار بود ، این را آمارها و تحلیل های متولیان بهداشت و نظام سلامت می گویند.
شاید هنوز باور این گزاره با آن همه گستره وسیع و دامنه نفوذ سایه شوم این بیماری در نگاه نخست و این برهه زمانی کمی مشکل به نظر برسد اما باید پذیرفت که تلاش ها، جان فشانی ها، همراهی و انسجام و همبستگی های ملی و البته تغییر رویکردها و تاکتیک های مقابله ای با این ویروس مرگبار از سوی نظام سلامت و متولیان امر در حال به ثمر نشستن است.
تغییر تاکتیک مقابله با کرونا از تدافعی به تهاجمی
اما در این رهگذر با تنظیم و چینش همه روش ها، تاکتیک ها و رویکرهای حاکم از سوی نظام سلامت و ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا یک طرح و رویکرد برجسته ترو اثربخش تر از سایر راهبردهای موجود به چشم می آید.
غربالگری
طرحی که هم مورد تایید و تاکید سازمان جهانی بهداشت و برآیند یافته ها ، پژوهش ها و تحقیقات علمی در مجامع جهانی است و هم البته تحسین برای مجریان آن از سوی متولیان امر در نظام سلامت کشورمان را بارها به دنبال داشته است.
راهبردهای متناسب
این تغییر تاکتیک ها راهکارها و راهبردهای متناسب خود را نیز می طلبد.
به تعبیری این رویکرد مقابله ای جدید بر پایه طرح غربالگری و بیماریابی فعال که می توان آن را مصداق عینی و بارز تقدم پیشگیری بر درمان و بر بستر یک تغییر و تاکتیک هدفمند تلقی کرد و راه و مسیر مبارزه از دل بیمارستان ها و حوزه درمان را به بخش بهداشت سرایت داده است.
مهمترین و اثرگذارترین گروه ها و مجریان در خطوط اول این تاکتیک مقابله ای و در این مسیر و تغییر رویکرد اکنون متوجه تیم سلامت در مراکز و خانه های بهداشت اعم از پزشک، ماما، بهورز و سایر کادر حوزه های بهداشتی شده است.
افرادی که با مسئولیتی خطیر و به مراتب سنگین تر هم اینک مشغول پایش، غربالگری و ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه برای چگونگی مقابله و پیشگیری از بیماری مرموز کرونا هستند.
در حقیقت با تغییر رویکرد ذهنها و مقابله با کرونا از بیمارستان ها و مدیریت حوزه درمان خارج شده و از این پس مدیریت و مقابله با این بیماری به دست سربازان و فرماندهان حوزه بهداشت سپرده شده هرچند از فحوای کلام مسئولان در سطح ملی و استانی به نظر می رسد کمتر به این مهم پرداخته شده است.
با اجرای این طرح مهم اکنون کار در حوزه درمان و بیمارستان ها سبک تر شده و البته بار سنگین مدیریت در این کارزار و صحنه پیکار با کرونا حالا بر دوش حوزه بهداشت و تیم سلامت اعم از پزشکان، پیراپزشکان ، بهورزان و نیروهای بهداشت محیط سنگینی می کند.
آنها هستند که تا پاسی از شب با خط ارتباطی ۴۰۳۰ مهمان خانه های تک تک افراد جامعه از شهر تا دورترین نقطه روستایی شده اند و در جریان وضعیت بهداشتی مردم قرار می گیرند.
تریاژ؛ از درب منزل با خط ۴۰۳۰
شاید در یک نگاه سطحی و در شرایط بحران کنونی بیماری کرونا، این طرح عظیم غربالگری چندان برجسته و به نوعی در میان سایر گزاره ها کمرنگ تر جلوه کند، اما بدون شک و با ادامه روند نزولی بیماری و در بررسی ها و ارزیابی های آینده،  میزان اهمیت ، تاثیرگذاری و ارجحیت این برنامه راهبردی ، معقولانه و بر پایه دانش روز پزشکی، بیش از پیش نمایان خواهد شد.
تیم های سلامت درمراکز و خانه های بهداشتی به تعبیر زیبای یکی از مراقبان سلامت مرکز بهداشت مادوان بویراحمد اکنون با اجرای طرح غربالگری در واقع مشغول " تریاژ " کردن آحاد مختلف مردم بویژه افراد مشکوک و با بیماری های مزمن و در معرض خطر هستند.
به گزارش ایرنا، تریاژ بیشتر در مواقع بحرانی مانند جنگ و زلزله و شلوغی و ازدحام جمعیت و در زمانی که مراجعان از نظر تعداد بیش از توان پذیرش و خدمات‌دهی باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فریبا دیده بان با توجه به فرآیند اجرای این طرح و نقش موثر مراکز بهداشتی در پیشگیری بیماری کرونا می گوید: گرچه ما هم قدردان ایثارگری ها و تلاش پرستاران و مدافعان سلامت در سطح بیمارستان ها و در درمان بیماران کرونایی هستیم اما نقش ارزنده حوزه های بهداشتی و مراقبان سلامت چیزی کمتر از مجاهدت این افراد نیست.
وی یادآور شد: مراقبان سلامت در مرکز بهداشتی مادوان همچون سایر حوزه های بهداشتی در سراسر استان  به صورت شبانه روزی و با انجام طرح غرباگری اولیه در سطح مبادی ورودی به عنوان سربازان خطوط مقدم مقابله با بیماری کرونا حضور فعال داشتند و در مرحله غربالگری عمومی در به شکلی موسع تر وهدفمندتر اقدام به پایش آحاد مختلف مردم کرده است.
او می گوید: البته این تعبیر و تغییر رویکرد و جبهه گیری مقابله ای به هیچ وجه نافی جان فشانی ها، ایثارگری ها و از خودگذشتگی ها و دوری از خانواده ها و فرزندان کادر حوزه درمان نیست و بی شک مجاهدت و از خودگذشتگی آنها همواره در ذهن و یاد ملت بزرگ و قدرشناس در جای جای این کشور فراموش ناشدنی است.
غربالگری؛ عامل موفقیت کهگیلویه وبویراحمد درمدیریت کرونا
کهگیلویه وبویراحمد که هم اینک نقل محفل ها و مجلس ها از تحسین رئیس دولت و معاون اولش تا الگوی مقابله ای از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان معین استان در مدیریت کرونا و نیز شگفت زدگی معاون کل وزارت بهداشت را در پی داشته،عامل همه آنها و راز موفقیت این استان سوای از سایر عوامل دخیل دیگر را باید در اجرای موفق طرح غربالگری و بیماریابی فعال در وهله نخست دانست.
مسئولان و متولیان امر در ستاد مدیریت کرونای کهگیلویه وبویراحمد و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی که به تعبیر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت شاهکار اجرای طرح های  مقابله ای با کرونا در میان همه استان های کشور بود، بهترین دفاع در رویارویی با ویروس کرونا را را به جای دفاع کردن صرف در حمله دیده و بدون هراس از بالارفتن آمار بیماران کرونایی اقدام به غربالگری گسترده و بیماریابی فعال و هدفمند کرده است.
ستاد مدیریت کرونا در این استان از ارایه آمار و افزایش مبتلایان بیم نداشته است، مجموعه کادر بهداشت و درمانش به دل بیماری رفته و حتی برای جست و جو و یافتن افراد کرونایی و در معرض خطر این بیماری نیز تمنا می کرد و از خط ارتباطی معروف ۴۰۳۰ بسیار و بارها مهمان خانه هایان شدند.
کهگیلویه وبویراحمد پیشتاز در طرح غربالگری
این استان در پیش بینی های وزارت بهداشت و با توجه به برخی ویژگی های خاص آن از جمله گردشگر پذیر بودن و شرایط آب و هوایی مناسب بویژه در ایام عید و همچنین وابستگی های عاطفی و قومیتی در بین مردم جزو مناطق پرخطر و مستعد در شیوع بالای بیماری کرونا محسوب می شد.
قائم مقام وزارت بهداشت در سفر اخیر خود به یاسوج گفت: با گذشت بیش از دوماه از بروز بیماری این منطقه یکی از استان های موفق و با کارنامه درخشان و امیدوارکننده در بحث مدیریت، وپیشگیری کرونا در بسیاری از شاخص های مورد نظر متولیان امر و ستاد ملی مدیریت کرونا است.
 وی تصریح کرد: استان کهیلویه وبویراحمد در زمینه مبتلایان به بیماری و همچنین نرخ کشندگی با هشت نفر به طور نسبی آخرین استان است اما در زمینه شاخص های پیشگیری و مدیریت این بیماری از جمله طرح غربالگری در رتبه نخست کشور است.
حریرچی یاداور شد: نکته حائز اهمیت در زمینه کارکرد ستاد مدیریت کرونا در این استان آن است که اقدام ها و کارکرد این ستاد همه متناسب با شرایط بومی و منطقه ای و با نگاه علمی و منطبق بر اصول بین المللی و سازمان جهانی بهداشت بوده است.
وی ابراز داشت: یکی از اقدام ها و دستاوردهای مهم در این استان طرح بیماریابی فعال بوده وتوانسته تا حد قابل ملاحظه ای بیماران سرپایی در مراحل اولیه را شناسایی کند و مورد قرنطینه قرار دهد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنان یکی از موفق ترین استان ها در مدیریت کرونا
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه ترین گزارش کرونایی خود روز گذشته در استان البرز بار دیگر موفقیت و دستاوردهای ناشی از طرح غربالگری در استان کهگیلویه وبویراحمد را ستود و اقدامات این استان و همچنین استان فارس را در این راستا قابل تقدیر عنوان کرد.
وی یادآور شد: در مرحله دوم و درحالی که هنوز بسیاری از استان ها در میانه راه هستند استان کهگیلویه وبویراحمد این مرحله را نیز به طور ۱۰۰درصد انجام داده است.
حریرچی در سفر هفته گذشته به کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد که این استان برغم محدودیت ها ، محرومیت ها و دانشگاه نوپایی که دارد اما با تدبیر، همدلی و انسجام میان اعضای ستاد مدیریت کرونا هم اینک یکی از موفق ترین استان ها در زمینه غربالگری کرونا بوده است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: این استان به طور میانگین روزانه حدود ۳۶۰ تست کرونا انجام داده در حالی که استانی با حدود چهار و نیم میلیون جمعیت روزانه ۲۰۰ مورد تست کرونا انجام می دهد.
وی کارکرد و عملکرد ستاد مدیریت کرونا و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را مثبت و قابل تحسین دانست و گفت: در برخی شاخص ها عملکرد این استان وزارت بهداشت و متولیان امر را شگفت زده کرده و من احساس غرور و افتخار می کنم.
شگفت زدگی حریرچی از اجرای موفق طرح های مقابله ای کهگیلویه وبویراحمد
کهگیلویه وبویراحمد در پیش بینی های وزارت بهداشت و با توجه به برخی ویژگی های خاص آن از جمله گردشگر پذیر بودن و شرایط آب و هوایی مناسب بویژه در ایام عید و همچنین وابستگی های عاطفی و قومیتی در بین مردم جزو مناطق پرخطر و مستعد در شیوع بالای بیماری کرونا محسوب می شد.
قائم مقام وزارت بهداشت گفت: با گذشت بیش از دوماه از بروز بیماری این منطقه یکی از استان های موفق و با کارنامه درخشان و امیدوارکننده در بحث مدیریت، وپیشگیری کرونا در بسیاری از شاخص های مورد نظر متولیان امر و ستاد ملی مدیریت کرونا است.
 وی  کارکرد و عملکرد ستاد مدیریت کرونا و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را مثبت و قابل تجلیل دانست و گفت: در برخی شاخص ها عملکرد این استان وزارت بهداشت و متولیان امر را شگفت زده کرده و من احساس غرور و افتخار می کنم.
حریرچی گفت:  استان کهیلویه وبویراحمد در زمینه مبتلایان به بیماری و همچنین نرخ کشندگی با هشت نفر به طور نسبی آخرین استان است اما در زمینه شاخص های پیشگیری و مدیریت این بیماری از جمله طرح غربالگری در رتبه نخست کشور است.
حریرچی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در زمینه کارکرد ستاد مدیریت کرونا در این استان آن است که اقدام ها و کارکرد این ستاد همه متناسب با شرایط بومی و منطقه ای و با نگاه علمی و منطبق بر اصول بین المللی و سازمان جهانی بهداشت بوده است.
وی ابراز داشت: یکی از اقدام ها و دستاوردهای مهم در این استان طرح بیماریابی فعال بوده وتوانسته تا حد قابل ملاحظه ای بیماران سرپایی در مراحل اولیه را شناسایی کند و مورد قرنطینه قرار دهد.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر هفته گذشته به کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که این استان برغم محدودیت ها ، محرومیت ها و دانشگاه نوپایی که دارد اما با تدبیر، همدلی و انسجام میان اعضای ستاد مدیریت کرونا هم اینک یکی از موفق ترین استان ها در زمینه غربالگری کرونا بوده است.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: این استان به طور میانگین روزانه حدود ۳۶۰ تست کرونا انجام داده در حالی که استانی با حدود چهار و نیم میلیون جمعیت روزانه ۲۰۰ مورد تست کرونا انجام می دهد.
غربالگری ۱۰۰ درصدی در مرحله دوم/ آغاز مرحله سوم 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در حالی که بسیاری از استان ها هم اینک مشغول اجرای طرح غربالگری در مرحله نخست و یا در میانه راه در اجرای مرحله دوم هستند اما در این استان ۱۰۰ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری در مرحله دوم و در راستای طرح بیماریابی فعال، غربالگری شده اند.
محمدمهدی بانشی اظهار داشت: این معدود افراد و حدود یک درصد نیز افرادی هستند که بارها با آنها تماس گرفته شده ولی به دلایلی پاسخگو نبوده اند که همین یک درصد را نیز با هماهنگی با فناوری ارتباطات و مخابرات قرار است با درج کد ملی و خطوط جدید ارتباطی انها اقدام با شناسایی و غرباگری شوند.
وی تصریح کرد: اولویت اجرای مرحله دوم طرح غربالگری کرونا در این استان با سالمندان بالای ۶۵ سال، بیماران خاص و زنان باردار بود.
بانشی همچنین تصریح کرد: از امروز شنبه سیزدهم اردیبهشت نیز مرحله سوم طرح غربالگری و بیماریابی هدفمند و گسترده در سطح استان آغاز خواهد شد.
بیماریابی فعال همچنان اولویت اصلی ستاد کرونا درکهگیلویه وبویراحمد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: طرح غربالگری وبیماریابی فعال که شاید در برخی استان ها هنوز در مرحله آغازین آن قرار دارند و امروز به عنوان یک اولویت اساسی و اثرگذار مورد تاکید از سوی شخص رئیس جمهوری واقع شد از حدود یک ماه پیش و از اواخر اسفند در دستور کار ستاد استانی کرونا در این استان قرار گرفت.
حسین کلانتری تاکید کرد: مرحله نخست طرح غربالگری در این استان با ۹۸.۵ درصد و در مرحله دوم نیز به طور ۱۰۰درصد انجام شده است.
وی تصریح کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد حتی در برخی روزها و در جریان طرح غربالگری روزانه بیش از ۳۸۰ تا ۴۰۰ تست کرونایی در استان و یا آزمایشگاه های مرجع در فارس و تهران انجام می داد.
کلانتری بیان کرد: ستاد استانی مدیریت و مبارزه با کرونا در کهگیلویه وبویراحمد همچنان هدف اصلی و اولویت نخست خود را در زمینه مبارزه و مقابله و قطع زنجیره بیماری در کنار سایر راهبردها و طرح های مشارکتی بر انجام مداوم و تست گیری های فعال و گسترده نه از بیماران مبتلا و مشکوک بلکه از اطرافیان و بستگان آنها متمرکز کرده است. 
وی تصریح کرد: در کنار همه موفقیت ها ، تلاش ها و مجاهدت های شبانه روزی کادر بهداشت و درمان ، همگامی و مشارکت مردم فهیم استان و همچنین همراهی سایر ارگان ها و سازمان ها در ارکان مختلف نظام و دولت برای مقابله با گسترش این بیماری اما در برخی مواقع نیز سهل انگاری و بی احتیاطی ها از سوی عده ای معدود منجر به ایجاد نگرانی در زمینه شیوع مجدد ویروس و افزایش احتمالی میزان مبتلایان می شود.
کلانتری تاکید کرد: ارتباطات و وابستگی های قومیتی و عاطفی که همواره به عنوان یک وجه مثبت و ویژگی بارز در استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود امروزه در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند برای مقابله با این ویروس می تواند یک نقطه تهدید بشمار رود.
وی ابراز داشت: از مردم فهیم استان،  اصناف و بازاریان انتظار می رود به همان میزان که خادمان خود و اعضای ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا وهمچنین کادر بهداشت و درمان را در مرحله نخست فاصله گذاری اجتماعی با قوت و همدلی همراهی کردند در این مرحله فاصله گذاری هوشمند نیز همچنان همراه و پشتیبان متولیان امر برای کنترل و مهار این ویروس مرموز باشند.
کلانتری تصریح کرد: البته اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد به اذعان مسئولان امر در سطح ملی و وزارت بهداشت در برخی شاخص ها از جمله غرباگری و بیماری یابی فعال خوب و با بالاترین کیفیت عمل کرده و وضعیت استان هم اینک سفید و یا در زمینه تعداد فوتی ها و مبتلایان شیب کندی دارد، نباید سبب کوتاهی و در انجام مسئولیت ها و وظایف در ادامه راه شود.
وجه مثبت افزایش مبتلایان کرونا در کهگیلویه وبویراحمد
در این مدت بیش از ۷۰ روز از شیوع بیماری مرگبار، مرموز و منحوس کرونا همواره خبرها و آمارهای ضدو نقیض ، بی پایه و حتی در برخی مواقع توام با تخریب های نانجیبانه از سوی برخی رسانه ها و سایت های محلی در خصوص افزایش میزان مبتلایان آمار کرونایی در استان کهگیلویه وبویراحمد منعکس شده است.
نکته حائز اهمیت در این راستا و در خصوص افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استانی همچون کهگیلویه وبویراحمد را می توان در سخنان امروز رئیس جمهوری  به وضوح مورد تحلیل و تفسیری واقع بینانه قرار داد.
یکشنبه هفته گذشته نیز در ارتباط ویدئوکنفرانس ستاد ملی مدیریت کرونا دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری با ظرافت و ژرف اندیشانه به وجه مثبت و منفی این افزایش امار مبتلایان به کرونا در استان ها اشاره کرد و یادآور شد: این که تعداد مبتلایان در یک استان و در کشور چقدر است خیلی مهم است.
اما رئیس جمهوری در سخنان خود به نکته ای پرمعنا نیز اشاره کرد که این نوع افزایش ها و تعداد مبتلایان گاهی مثبت هست و گاهی منفی ، گاه خوشحال کننده و گاه ناراحت کننده است که البته وی وجه مثبت و امیدوارکننده آن را ناشی از همان طرح بیمار یابی فعال ،هدفنمند و هوشمند مرتبط دانست.
طرحی که از حدود یک ماه قبل و از اواخر اسفند در دستور کار متولیان امر و ستاد مدیریت کرونا در کهگیلویه وبویراحمد  قرار گرفته است.
صرف نظر از پیشتازی استان کهگیلویه وبویراحمد در عملیاتی کردن موفق این طرح ها و بیماریابی فعال و گسترده ، تحلیل ها و تفسیرها و نگاه های واقع بینانه از سوی اهل فن و متخصصان نیز بیانگر آن است که وجه مثبت ، امیدوارکننده و اطمینان بخش در زمینه افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در این استان همواره بر نکات منفی آن غلبه داشته است.
البته این غلبه نکات مثبت بر وجوه منفی در اجرای طرح غربالگری و بیماریابی فعال در تحلیل های متخصصان و متولیان امر و حتی رئیس جمهوری را در حقیقت باید پیشتازی بخش بهداشت بر درمان نیز تلقی کرد.
بنابراین با توجه به سخنان رئیس جمهوری و البته تحلیل آماری، تعداد تست های انجام شده و پیشتازی کهگیلویه وبویراحمد در عملیاتی کردن طرح های غربالگری و بیماریابی فعال و هوشمندانه نشان می دهد که گاهی افزایش آمار مبتلایان در این استان را نباید یک نقطه ضعف و دستمایه ای برای تخریب بلکه می توان آن را نقطه عطف و امیدآفرین قلمداد کرد.
انجام ۶۸۰۰ هزار تست کرونا در کهگیلویه وبویراحمد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار ۸۰۰ تست کرونا از کهگیلویه و بویراحمد در آزمایشگاه شهرهای یاسوج، شیراز و تهران انجام شده است.
بانشی تصریح کرد: تاکنون جواب حدود ۶ هزار و ۴۸۰ مورد از این تعداد تست کرونا اعلام شده است.
وی افزود: میانگین کشندگی بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۲.۶۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در کشور نیز ۶.۲۵ نفر به ازای این تعداد است.
وی گفت: شاخص نمونه گیری بیماری ویروس کرونا در استان تا روز سیزدهم اردیبهشت حدود چهار برابر میانگین کشوری است که این یک موفقیت برای مسئولان استان محسوب می شود.
بانشی تاکید کرد: با وجود این موفقیت ها همچنان رعایت پورتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تا زمان مهار بیماری ضرورتی حیاتی است و در صورت کوتاهی در این مساله خطر استان را تهدید می کند.
هیچ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان های کهگیلویه وبویراحمد بستری نیست
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت که هم اینک هیچ بیمار بدحال کرونایی در سطح بیمارستان های معین و یا مراکز درمانی و نقاهتگاهی کرونا در استان بستری نیستند.
یزدان پناه اظهار داشت: از اوایل شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۲۱ هزار و ۲۰۰ نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
وی تصریح کرد: از این تعداد یک هزار و ۲۵۶ نفر در سطح بیمارستان ها به عنوان بیماران مشکوک و با بیماری حاد تنفسی بستری شدند که یک هزار و ۱۸۹ نفر از این تعداد تاکنون ترخیص شده اند.
 وی تعداد کل بیماران کرونایی بستری شده در سطح بیمارستان های استان را نیز هم اینک ۱۲ نفر عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین یادآور شد: ستاد استانی مدیریت کرونا در کهگیلویه وبویراحمد با تاکید حسین کلانتری استاندار یکی از اولویت های اساسی خود را همچنان بر بیماریابی فعال ، گسترده و هدفمند متمرکز کرده که تاکنون دو مرحله اول و دوم طرح غربالگری در این استان به اتمام رسیده است.
 وی با بیان اینکه مرحله سوم طرح غربالگری نیز از امروز سیزدهم اردیبهشت آغاز شده است، گفت: از اوایل شیوع بیماری تاکنون حدود ۶ هزار و ۸۰۰ تست کرونا در استان و آزماییشگاه های مرجع انجام شده که بیش از ۶ هزار و ۴۸۰ مورد آنها نیز دریافت شده.
یزدان پناه میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان کهگیلویه وبویراحمد را حدود ۳۷ سال ذکر کرد و گفت: یکی از دلایلی اصلی در کاهش محسوس میزان مرگ و میر در استان ناشی از کاهش سن افراد مبتلا به این بیماری است.
یزدان پناه یاداور شد: البته یکی از چالش های اساسی موجود در زمینه افزایش میزان مبتلایان همچنان وابستگی های قومی و عاطفی است که همین امر تا حدودی زنگ خطر را در برخی مناطق و دو شهرستان کهگیلویه و گچساران بویژه از هفته گذشته تاکنون به صدا در آورده است.
 کهگیلویه وبویراحمد هر چند تاکنون با تدابیر، تلاش ها و اقدام های مقابله ای بویژه در زمینه بیماریابی فعال و هدفمند،غربالگری و اجرای موفق فاصله گذاری اجتماعی به دستاوردهای بزرگی در زمینه کنترل اپیدمی بیماری کرونا رسیده است اما این روزها باید نسبت به برخی رفتارها و عادی جلوه دادن شرایط و برگزاری تجمعات بدون رعایت پروتکل های بهداشتی احساس در برخی مناطق نیز احساس خطر کرد.
به گزارش ایرنا، انچنان که وزارت بهداشت و متخصصان امر نیز پیش بینی کرده بودند پاشنه آشیل و نقطه ضعف در میزان افزایش شیوع بیماری کرونا در این استان همچنان حول محور برگزاری تجمعات و مراسمات ترحیم و شادی مردم باتوجه به ویژگی ها و وابستگی های شدید قومیتی و عاطفی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی می چرخد.
مسئولان نیز از این امر تا حدودی نگرانند که هرچند استان در حوزه های مختلف و اجرای طرح های مقابله ای و پیشگیرانه موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی کسب کرده اما بیم آن وجود دارد که عادی انگاری شرایط در برخی مناطق استان همه این توفیق ها را دچار خدشه کند.
نقش رسانه های کهگیلویه وبویراحمد در مدیریت کرونا قابل تحسین است
دکتر یزدان پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که بسیاری از طرح های مقابله ای و راه های کنترل و مدیریت این بیماری از جمله طرح مهم غربالگری و فاصله گذاری اجتماعی به فرهنگ سازی ، آگاهی بخشی عمومی و همچنین اقناع سازی واقعی و حرفه ای مردم بستگی داشت که بدون حمایت ، تعامل و نقش ارزنده اصحاب  فرهنگ و هنر بویژه رسانه ها این امر قابل تحقق نبود.
وی یادآور شد: رصد و پایش خبرهای کرونایی و مندرجات و محتویات رسانه های جمعی در استان کهگیلویه وبویراحمد بیانگر بیشترین حد تعامل، همکاری و ارتباط تنگاتنگ اصحاب رسانه با ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا و مجموعه کادر بهداشت و درمان بوده است.
یزدان پناه با بیان اینکه پویش های اجتماعی و فرهنگی ، مشارکت و بینش عمیق مردم فهیم استان با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه کمک شایانی به متولیان امر در زمینه کنترل و مقابله با این بیماری ایفا کرد، گفت: کهگیلویه وبویراحمد برغم همه محدودیتها ، کمبودها و محرومیت ها اما در زمینه کنترل و اجرای راهبردهای مقابله ای به اذعان مسئولان ملی بهترین کارکرد را داشته است.
وی  یکی از طرح های مهم برای مقابله با کرونا را اجرای طرح غربالگری و بیمار یابی فعال و گسترده دانست و گفت: آغاز اجرای این طرح در حالی که بسیاری از استان ها در پیک بیماری و در سطح بیمارستان ها مشغول درمان بیماران کرونایی بودند اما استان کهگیلویه وبویراحمد از همان اواخر اسفند اقدام به آغاز و عملیاتی کردن این طرح ها کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: بیمار یابی فعال و گسترده یکی از مهمترین رویکردها و کارکردهای مثبت و امیدوارکننده در راستای مقابله و مدیریت کرونا در استان بوده که به اذعان مسئولان و متولیان امر در سطح وزارت بهداشت کهگیلویه وبویراحمد در این راستا نیز پیشتاز بوده است.
وی گفت: در این استان میانگین تست های انجام شده با دو برابر میانگین کشوری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۸۵۰ نفر و میانگین کشوری در این راستا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۴۵۰ تست است.
وی بیان کرد: کهگیلویه وبویراحمد همچنین تاکنون کمترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در بین همه استان های کشور را داشته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد همه این برنامه ها و اقدام های اثربخش با محوریت، تدابیر و همکاری همه جانبه از سوی حسین کلانتری استاندار معاونت های و مدیران زیرمجموعه و همچنین نقش تعاملی و مشارکت سایر نهادها و اعضای ستاد مدیریت کرونا اعم از سپاه، بسیج، نیروی انتظامی ، پلیس راه و راهور، هلال احمر ، راه و شهرسازی و سایر نهادهای مربتط برای کنترل این ویروس مرموز بوده است.
یزدان پناه گفت: البته با وجود همه این موفقیت های ارزشمند اما نباید از خطر و ورود پیک های بعدی این ویروس نیز غفلت کرد.
به گفته یزدان پناه: تاکنون ۹ نفر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر بیماری ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند که هشت نفر از آنان بیماری زمینه ای داشته اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار