مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: دبیرستان 100 ساله فارابی (دهخدای سابق) در کرج قرار است به موزه فرهنگ، آموزش و اقوام البرز تبدیل شود.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 05 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» سالار قاسمی در بازدید از مکان متعلق به دبیرستان فارابی کرج که قدمتی 100 ساله دارد گفت : این موزه آیینه و نمایشگر تاریخچه و آثار تعلیم و تربیت در البرز و کرج خواهد بود. 

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به سکونت اقوام مختلف در استان البرز گفت : فرهنگ و اقوام بخش دیگر این موزه را تشکیل خواهند داد و در این موزه علاوه بر افزایش آگاهی و شناخت دانش آموزان از فرهنگ ایرانی به افزایش روحیه وحدت و همدلی در بین آنان نیز کمک خواهد کرد.

دبیرستان دهخدا یکی از مراکز آموزشی معتبر و قدیمی شهر کرج است که در سال ۱۳۲۰ تأسیس شده است. این دبیرستان که قدیمی ترین مدرسه در حال فعالیت کرج و استان البرز نیز هست ابتدا در منطقه حصار کرج ساخته شد اما در سال ۱۳۵۶(یا ۱۳۵۹) به علت تعداد زیاد دانش آموزان و نیاز مدرسه به مکانی بزرگتر و مجهز تر جای این مدرسه با هنرستان فارابی که به تازگی در خیابان دانشکده و در نزدیکی پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در کرج ساخته شده بود و دارای آزمایشگاه های مجهزتری نیز بود تعویض شد و هنرستان فارابی به محدوده حصار و دبیرستان دهخدا به خیابان دانشکده منتقل شد. از آن زمان تاکنون این مدرسه دو نوبت و در سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۷ مورد بازسازی و مرمت کلی قرار گرفت و پس از آن نیز هر چند سال یک بار بخش های مختلف مدرسه مورد بازسازی قرار گرفته و تجهیز می شوند. بنای کنونی مدرسه در زمینی به مساحت ۶۵۰۰ متر مربع با زیر بنای ۳۱۳۰ متر مربع قرار دارد.

دبیرستان دهخدا که از ابتدای تأسیس تا سال ۱۳۹۴ به صورت دولتی اداره می شد در این سال به علت کمی بودجه در مقابل نیازهای تعداد زیاد دانش آموزان این مدرسه که تا آن سال به صورت دو شیفت صبح و بعد از ظهراداره می شد به مدرسهٔ هیئت امنایی تبدیل و شیفت بعد از ظهر آن نیز برای همیشه حذف شد. بیشتر مسئولین شهری و استانی شهر کرج و استان البرز که در کرج تحصیل کرده اند دانش آموخته این دبیرستان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار