کد خبر: ۸۸۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 05 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» جزئیات گردشگری البرز از جوانب مختلف نیاز به بازبینی و بازسازی در افکار عمومی دارد که در این زمینه مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری البرز توضیحات مفصلی از تغییر نام جاده چالوس تا نحوه تبدیل خانه های قدیمی به بومگردی داده است.

 البرز با داشتن طبیعتی چهار فصل که موهبتی خدادادی برای این استان است، میتواند به برند گردشگری در کشور تبدیل شود. امکانات زیرساختی پذیرایی نظیر هتل‌ها و اقامتگاههای بوم گردی از تاسیساتی هستند که این روند را تسهیل می کنند. با توجه به برنامه هایی که سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای سرمایه گذاری در گردشگری دارد به زودی شاهد تغییرات شگرفی در این زمینه هستیم. از این رو با «فریدون محمدی» مدیر کل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی البرز به گفتگو نشستیم که باهم می خوانیم.

*صنعت گردشگری در چه جایگاهی قرار دارد؟
اکنون گردشگری در دنیا به صنعتی ارزشمند از نظر اقتصادی تبدیل شده است. هرچند به واسطه بیماری همهگیر کرونا گردشگری لطمه سختی خورده است؛ البته این مساله موقتیست و مجددا گردشگری به صدر اقتصاد دنیا خواهد رسید. این صنعت در ایران به عنوان کشوری که از هر نظر برای گردشگری جاذبه های فراوانی دارد، می تواند به صنعتی پویا  و ارزشمند تبدیل شود.

*البرز در چه رده ای از این صنعت قرار دارد؟
صنعت و سرمایه گذاری در البرز در جاهایی شبیه استانهای دیگر و در نقاطی نیز متفاوت از آنهاست. البرز یکی از ۵ استان پر پتاسیل کشور است. چراکه در مرکز کلنی کشور قرار گرفته دارد. ویژگی هایی به مراتب بهتر از تهران دارد، در منطقه جغرافیایی ترانزیتی این محور جمعیتی قرار گرفته واقع شده است. تهران با جمعیت۱۲،۱۳ میلیونی خود در گردشگری به البرز نیازمند است که این مساله پتانسیل بزرگی برای استان البرز است.

*استانهای همجوار البرز چه تاثیری در گردشگری آن دارند؟
تهران در غرب، مرکزی وهمدان در جنوب استان، زنجان و قزوین در شرق، مازندارن وگیلان استان شمالی همسایه که بسیار پر جمعیت هستند، برای تردد به ناچار باید از البرز عبور کنند، و این ترددها البرز را به استان مسیری تبدیل کرده بود و به عنوان مقصد به این استان نگاه نمی شود. مسافران به هیچ عنوان به این استان دید گردشگری ندارند و برای بسیاری قابل هضم نیست که برای گردشگری این استان را جزء گزینه های خود قرار دهند. اما البرز مقصد گردشگری مهمی است.

*قابلیتهای البرز در زمینه گردشگری چیست؟
البرز در تمام زمینه ها قابلیت گردشگری دارد. این استان در واقع ترکیبی از جنگل، کوه، رودخانه و کویر است. با داشتن زمین های همواره و مسطح و ارتفاعات، تفاوت کاملا محسوس دما و تفاوت اقلیم بسیار مناسب گردشگری است. استان البرز خود مانند یک کشور تمام گزینه های گردشگری را دارد. علی رغم اینکه کوچکترین استان فیزیکال است اما از نظر جمعیت بیشترین تراکم و بیشترین مهاجرت را در کشور دارد.

*بوم گردی در استان البرز چه میزان موفق بوده است؟
تاکنون بوم گردی در استان البرز آن طور که باید موفق نبوده است. ما می توانیم طالقان و ساوجبلاغ در بخش چندار و کردان را به قطب بوم گردی تبدیل کنیم.
طالقان شهرستان بزرگی است که تمام روستاهای آن قابلیت بوم گردی را دارند، نه یک خانه یا دو خانه بلکه قابلیت روستای بومگردی را دارند و این نوعی بومگردی مبتنی بر جامعه محلی است که البرز از این لحاظ پتانسیل بالایی دارد. به عنوان مثال، روستای «میر» در  طالقان قابلیت تبدیل شدن به روستای بوم گردی مبتنی بر جامعه محلی را دارد.

*در چند سال اخیر در کردان ویلاسازی های شخصی زیادی صورت گرفته است، برای این منطقه از نظر گردشگری چه برنامه ریزی های شده است؟
کردان یک منطقه کاملا توریستی است که بسیاری از مردم در این منطقه به ویلا سازی روی آورده اند. ما سعی داریم تا جای ممکن جلوی این معضل را بگیریم و به سراغ ویلاهای مبتنی بر خدمات گردشگری برویم و تسهیلاتی را برای اجاره این ویلاها به منظور گردشگری ارائه دهیم.
بسیاری از مردم در زمین های ۵ تا ۱۰ هزار متری ویلا و باغچه ای را ساخته اند که در سال شاید ۵ بار به آن سر بزنند در حالیکه مردم زیادی می توانند در قالب گردشگری از این ویلاها  در همه فصول استفاده کنند. ویلاسازی آفت گردشگری است.

*پیشینه تاریخی البرز چه کمکی در صنعت گردشگری می کند؟
با توجه به وجود بقایای تمدن ۹ هزار ساله در البرز، این استان از نظر تاریخی بسیار غنی و قدیمی ترین استان کشوراست. از نظر مردم شناختی نیز ارزش بسیاری دارد. ترکیب اقوام  کشور را در خود جای داده و به عنوان ایران کوچک و پایتخت اقوام ایران  شناخته می شود. ما نیز به دنبال ثبت این عنوان برای البرز هستیم. ویژگیهای قومیتی استان البرز باید به محصولات گردشگری تبدیل شود که این مساله بسیار مهم است.

*وجود اقوام در البرز چه اهمیتی برای گردشگری دارد؟
وجود قومیتهای مختلف نظیر گیلک، مازنی، کرد، لر، آذری، ترک وعرب و لهجه های مختلف شهرهای ایران باعث شده البرز تنها استانی باشد که کثرت قومیت و حتی اقلیت های مذهبی را در خود جای داده است. این امکان باید به محصول گردشگری تبدیل شود و برای آداب و رسوم این قومیتها تبلیغات گردشگری کرد تا مسافران به واسطه  آن به البرز سفر کنند. غذاها، سوغات و موسیقی شهرهای دیگر محصولات بسیار ارزشمندی برای گردشگری هستند و  اگر همه در یک ترکیب کاسه ای به نام البرز قرار بگیرند قطعا قابلیت گردشگری را داریم.

*آیا معرفی استان، سرمایه گذاری و بازار گردشگری برای جذب گردشگر می توانند رابطه تنگاتنگی باهم داشته باشند؟
اگر ما استان را معرفی کنیم و سیل عظیمی از گردشگران به استان البرز روانه شدند و زیر ساختی برای پذیرایی نداشته باشیم حتما در پروژه گردشگری با شکست مواجه خواهیم شد. هیچ یک مقدم بر دیگری نیست. اگر بازار گردشگری مهیا و آماده نباشد، هیچ سرمایه گذاری برای این اقدام رغبتی نخواهد کرد. در صنعت گردشگری نمی شود به تقدم بازار بر سرمایه گذاری فکر کرد چراکه هر دو باید در تقابل هم باشند، البته این امکانها در البرز در حال فراهم شدن است و ما به زودی شاهد سرمایه گذاری های زیادی در البرز خواهیم شد.


*برای زیر ساختهای گردشگری چه اقدامی انجام داده اید؟
به زودی دومین هتل ۵ ستاره کرج در مهرشهر کرج افتتاح خواهد شد. این هتل با تغییر کاربری یک ملک، تبدیل به یکی از مجللترین هتل های ۵ ستاره ایران می شود. با داشتن دو هتل ۵ ستاره به سراغ دیگر تاسیسات گردشگری که خانه های ویلایی است خواهیم رفت. ویلایی شبیه یک «ریزورت هتل» در واقع مجموعه اقامتی ویلایی که با محوطه های زیبا که برای افرادی که به البرز سفر می کنند جاذبه توریستی داشته باشد و برای اقامت این ویلاها را انتخاب کنند. سومین محور گردشگری اقامتی، بوم گردی است که خود جاذبه گردشگری بسیار دارد. بسیاری از مردم برای دیدن اقامتگاههای بوم گردی به استانهای مختلف سفر می کنند و حتی بسیاری از مسافران خارجی اقامتگاههای بوم گردی را ترجیح می دهند.
۲  بیمارستان فوق تخصصی در زمینه گردشگری سلامت در فردیس و کردان ساخته می شود که توریسم درمانی نیز کمک موثری به گردشگری استان است.
اگر ۴ تا بیمارستان گردشگری سلامت و یک هتل ۵ ستاره در کرج داشته باشیم کرج را به مرکز گردشگری سلامت تبدیل می کنیم، چرا که در اطراف کشور متقاضی درمان زیاد است و نرخ درمان ما برای آنها ارزان است و ارزان ترین کشور دنیا هستیم.

*مردم برای تبدیل خانه های قدیم خود برای بوم گردی چه اقدامی باید انجام دهند؟
باید به سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان مراجعه کنند. اقدامات اولیه برای صدور مجوز نظیر مناسب بودن مکان و داشتن امکانات انجام می شود و پس از تایید مجوز آماده است. وجود اقامت گاه های بوم گردی می توانند به ایجاد اشتغال کمک کند و حتی باعث مهاجرت از شهر به روستا شود.

* برنامه ای برای مراودات خارجی در البرز دارید؟
با کشورهای منطقه نظیر عمان مراوداتی را آغاز کرده ایم. به زودی هفته فرهنگی البرز را در مسقط عمان برگزار خواهیم کرد. بسیاری از مردم این کشور به دنبال گردشگری در اقلیم البرز هستند که متاسفانه اکنون خانه بوم گردی مناسب نداریم.

*زیرساختهای ترانزیتی و ترانسفری در استان در چه وضعیتی قرار دارد؟
از نظر زیرساختهای ترانزیتی و ترانسفری مشکل وجود ندارد. به دلیل نزدیکی به  فرودگاه امام، مهرآباد و از همه مهمتر فرودگاه پیام در البرز مسافران به راحتی می توانند وارد البرز شوند.
فرودگاه پیام به زودی به یک فرودگاه بین المللی گردشگری، ترانزیتی و مسافری تبدیل خواهد شد. پروازهای چارتری از عمان، کویت و عراق به صورت فول چارتر گردشگری به البرز انجام می شود. سرمایه گذار این پروژه نیز آمادگی انجام اقدامات برای اجرایی شدن آن را دارد.

*وضعیت سرمایه گذاران گردشگری در البرز چگونه است؟
 بسیاری در البرز متقاضی سرمایه گذاری گردشگری هستند. مشکلات مالی نیز ندارند و ما باید کارها را برایشان تسهیل کنیم تا برای اقدامات گردشگری استارت کار را بزنند. مهمترین کار ما تسهیل فرهنگ سرمایه گذاری است. به عنوان متولی گردشگری و تسهیل امور آن با سازمانهای مربوطه نظیر استانداری، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی هماهنگی های لازم انجام شده است. ما مسیر را باز می بینیم و در سرمایه گذاری در استان البرز به زودی در حوزه گردشری اتفاقات بزرگی خواهیم دید.
 به زودی استان البرز به عنوان استان گردشگری کشور در دنیا و ایران معرفی می شود و بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و بیکاری استان را توریسم حل می کند.

*در مورد گردشگری در جاده چالوس چه برنامه ای دارید؟
ابتدا باید بگویم نام جاده چالوس را تغییر خواهیم داد، چرا که با ساخت جاده ترانزیتی تهران – شمال بخشی از این جاده که مسیر حرکت بود، این کارایی را از دست خواهد داد. بنابراین باید به این جاده بگوییم «جاده آسارا». این جاده که حدفاصل کرج تا شهرستانک است به جاده گردشگری تبدیل خواهد شد، سرعت در این جاده دیگر معنایی ندارد. در دل روستاهایی که بهشت بوم گردی هستند می توان بهترین خدمات گردشگری را به مسافران و مهمانان البرزی ارائه داد.

 فتانه احدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار