مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد:
با نقشه برداری کاوشگران بین المللی رکورد بزرگترین غار شرق کشور به غار کرکس واقع درمنطقه بزنگان سرخس خواهد رسید.
کد خبر: ۹۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹ 17 September 2015

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمعی از خبرگان زمین شناس، دیرینه شناس و جانور شناس از کشور های بلغارستان، رومانی و لهستان به سرپرستی الکسی ژالوف-رئیس انجمن غارنوردان والکان- تا پایان شهریور ماه از این غار نقشه برداری خواهند کرد.

حمید صالحی افزود: پیش از این پیمایش و اکتشاف این غار توسط اعضای انجمن غارنوردان و باشگاه غارنوردی کاوشگران و نیز همراهی هیئت کوهنوردی به عمل آمده است و نقشه برداری مشترک با غارنوردان بین المللی نیز صورت می گیرد.

وی گفت :بیش از نیم قرن غار مغان به عنوان بزرگترین غار منطقه بود و با شناسایی غار "زوکنان” در چناران به طول ۵۲۵ متر این رکورد به زوکنان اختصاص یافت و اکنون با نقشه برداری غار "کرکس” دوباره رکورد بزرگترین غارشرق کشورشکسته خواهد شد.

عضو انجمن غار و غارشناسي استان هم با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ غار در استان خراسان رضوی شناسایی شده گفت: خراسان رضوی به سرزمین غارهای اسرارآمیز معروف است و در میان غارهای شناسایی شده این استان، غار بزنگان و غار مغان دو غار مهمی است که همه ساله گردشگران را برای تماشا به سوی خود جذب می کنند.

حمید نظام دوست افزود: چندی پیش نیز در پی اکتشافات صورت گرفته درارتفاعات جنوبی شهرستان چناران ، هشت غار مورد بررسی و نقشه برداری قرار گرفت و بزرگترین غار نیز به نام ” زوکنان "در استان مورد شناسایی و نقشه برداری قرار گرفت.

وی گفت: حسب بررسی های به عمل آمده گمانه زنی ها بر این است که غار کرکس دو یا سه برابر غار بزنگان به عنوان برگترین غار منطقه بزنگان باشد و رتبه نخست بزرگترین غارشرق کشوررا به خود اختصاص دهد.

نظام دوست هدف از این برنامه را اكتشاف و نقشه برداري فني غار كركس (۳ روزه) ، پيمايش و تحقيق غار نمكي اسلام قلعه ( ۱ روزه ) و اكتشاف و نقشه برداري فنی غار بتون (۳ روزه ) عنوان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار