مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
حجت الاسلام افتخاری : تعریفی که ما از امام جماعت مسجد داریم این نیست که وی تنها پیش نماز مسجد باشد بلکه به این معنا است که باید به تمام معنا امام آن محله باشد ، یعنی امام جماعت نباید فقط برود و نماز برگزار کند و برگردد و بگوید کار من تمام است بلکه باید متوجه باشد که در اطرافش چه خبر است و دغدغه مشکلات را داشته باشد و دنبال شناسایی مشکلات و مسائل محله باشد .
کد خبر: ۹۹۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹ 05 September 2021
تعریف ما از امام جماعت ، فقط پیش نماز نیست / مهرواره اوج در راستای سیاست های مدیریت محله ای تعریف می شود
مدیر کل تبلیغات کهگیلویه و بویر احمد گفت :مهرواره اوج بعد از مهرواره محله همدل و در راستای حکم رانی جدید که بحث مدیریت محلی است ، برنامه ریزی شده است .
 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت : مهرواره محله همدل را قبل از این در چند ماه اخیر داشتیم که به همت و هدایت سازمان تبلیغاتی اسلامی ، در سراسر کشور برگزار شد در این موضوع که بحث مسئله شناسی و ارائه راه حل و حل مسئله در پی ان توسط اهالی محل و با محوریت مسجد و امام جماعت مسجد یا امام محله بودانجام می شود.
 
حجت الاسلام سید رضا افتخاری افزود : تعریفی که ما از امام جماعت مسجد داریم این نیست که وی تنها پیش نماز مسجد باشد بلکه به این معنا است که باید به تمام معنا امام آن محله باشد به این معنا که همه شئونات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی البته با مختصات مربوط به امام جماعت که مرتبط به ان امام است ، یعنی امام جماعت نباید فقط برود و نماز برگزار کند و برگردد و بگوید کار من تمام است بلکه باید متوجه باشد که در اطرافش چه خبر است و دغدغه مشکلات را داشته باشد و دنبال شناسایی مشکلات و مسائل محله باشد و ضمن شناسایی ظرفیت های موجود ، ارائه راه کار و راه حل با استفاده از طرفیت های همان محله را در دستور کار خود قرار دهد .
حجت الاسلام افتخاری گفت : امام جماعت مسجد با استفاده از ظرفیت های محله یعنی استفاده از ظرفیت افراد شایسته و نخبه، افراد توانمند و فعال که اهل اقدامات اجرایی هستند با ایجاد حلقه های مشورتی و حلقه های اجرایی و شناسایی مشکل و ساماندهی همه جانبه اقدام به رفع مشل یا حل مساله نماید.
افتخاری ادامه داد : به نظر ما تعریفی که دین از امام جماعت دارد به همین صورتی است که مطرح شد . این قرادت از دین در سیره اهل بیت در روایات اهل بیت و در قرآن این است . تحلیل و تعریف ما از مسجد و امام جماعت مسجد همین است که امام جماعت بتواند در جهت مدیریت محله و حل مشکلات کمک کننده باشد .
 وی گفت : امروزی ها در حوزه سیاسی تحت عنوان حکم رانی جدید به محله محوری روی آورده اند البته سیاسیون مسجد را محور قرار نمی دهند و یا اینکه ممکن است موضوع و مشکلاتشان مسائل دیگری باشد ، ما هم اشاره به مسجد تنها نمی کنیم اشاره به موضوعات دیگر به عنوان مثال شورای محل یا چیزی شبیه به آن است.
مدیر کل تبلیغات کهگیلویه و بویراحمد گفت : بحث مدیریت و حکم رانی جدید را همه به این نظر رسیدن که اینگونه بهتر هست حکم رانی و نتیجه بهتری دارد و آسیب کمتر و سود بیشتری دارد.
حجت الاسلام افتخاری افزود : ما ظرفیت دینی زیادی داریم که فقط به احیای آن نیاز داریم  و باید تلاش کنیم از این ظرفیت استفاده کنیم که تحت عنوان مسجد و امام مسجد مد نظر بوده است.
 
وی در مورد برگزاری مهرواره محله گفت: مهرواره محله هم دل با همین موضوع در سر تا سر کشور برگزار شد که الحمدرالله ما مقام خوبی در کشور آوردیم و یکی از شهرستان های ما یعنی شهرستان بویراحمد به نوع ورود و ارائه مسئله محله های مختلف مقام اول را آورد و یکی از هم استانی های ما به اسم خانم محمدی که البته در استان دیگری حضور داشتند یعنی استان هرمزگان که محل زندگی کنونی ایشان بود مقام اول را کسب کرد ولی طرح و ایده ای که داده بودند برای مسئله شناسی محله و رفع آن مسئله، ایشان در حیاط خانه خود برای عده ای از افراد محل اشتغال زایی کرده بود. یا شخص دیگری داشتیم در مسابقه مهرواره محله که قبلأ برگزار شده بود در طرحی ۵۰ روستا را آبرسانی کرده بود یا بعضی دوستان دیگری در استان داشتیم که اقدامات خیلی خوب و ارزشمندی انجام داده بودد و پس از موفقیت در مسابقات شهرستانی و استانی به مرحله کشوری مسابقات راه یافتند.
 
وی همچنین در خصوص ثبت نام در این طرح گفت: در مورد بحث مهرواره اوج که دوباره سازمان تبلیغات یا بنیاد هدایت آغاز کرده بعد از فرمایش مقام معظم رهبری که در 20 / 5 فرمودند بحث مواسات و همدلی دوباره باید اوج بگیرد و ایشان فرمودند پیشنهاد میکنم این موضوع در مساجد مدیریت و آغاز شود ، بنیاد خودش را مسئول دید که لبیک گوید به ندای رهبری و در راستای سیاست های قبلی که باز منبعث از فرمایشات ایشان بود ، به بحث مساجد و محله مسجد محور، پرداخت .
افتخاری ادامه داد : این حرکت جدید با عنوان " مهرواره اوج " آغاز شد که در این مهرواره که خطاب به ائمه جماعت و ائمه جمعه است، ائمه جماعت و ائمه جمعه به سامانه ورود و ثبت می کنند که داری چند مرحله است .
وی افزود : ائمه جمعه و جماعت بعد از انجام ثبت که تحت عنوان لبیک به فرمان رهبری است ، بحث ارزیابی اولیه صورت می گیرد و بعد اگر لازم باشد بحث توانمند سازی امام جماعت و توانمند سازی حلقه های میانی که اطرافیان امام جماعت هستند در بازه های زمان بندی شده تعریف می کنند
افتخاری گفت : پس از انجام مراحل اولیه ثبت نام و اقدامات بعدی ، بحث شناسایی مسئله و بعد از آن ارائه راهکار است با همان فرایند قبلی ولی با محوریت بیشتر امام جماعت صورت می گیرد.
وی افزود : خوشبختانه ائمه جماعات کشور تحت عنوان امامان محله ، امامان روستا و حتی برادران اهل سنت نیز در نامه ای خطاب به رهبری برای اجرای "مهرواره اوج" با محوریت مساجد لبیک گفته اند .
حجت الاسلام افتخاری در پایان گفت : الحمدرالله اتفاق خوبی افتاده و امیدواریم با برنامه ریزی که این عزیزان می کنند و انگیزه ای که ائمه جماعت از خودشان نشان می دهند اتفاق خوبی در سراسر کشور و البته استان ما صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار